De kleine Italiaanse motorenbouwer Paton heeft het grote Kawasaki verslagen op het eiland Man. Michael Rutter schreef de Lightweight TT op zijn naam, gevolgd door een vloot Kawasaki ER-6’en.
Kawasaki heeft niets meer te bewijzen in de Lightweight TT. Sinds de lancering van de ER-6 is deze motor er heer en meester. Meer dan de helft van het deelnemersveld verkiest de Japanse motor -uiteraard wel stevig getuned – en de laatste jaren was de ER-6 goed voor vele successen. Sterker nog: het Kawasaki motorblok is zo onaanraakbaar binnen zijn klasse, dat de basis van een Paton bestaat uit… u raadt het, een ER-6 motorblok.
Het Italiaanse merkje bouwt al sinds 1958 motoren en staat voornamelijk bekend uit de tijd dat Mike Hailwood nog voor hen racete. Sindsdien deed Paton nog mee in de GP’s ten tijde van de tweetakt motoren, al verlegden de Italianen sindsdien de focus naar het eiland Man.
Voor 2017 trad het Paton Reparto Corse team aan met Stefano Bonetti en Michael Rutter op de S1-R, een hyperexclusieve machine die ook in gelimiteerde oplage geproduceerd zal worden. Het gaat hier om een volledig handgebouwde motor die enkel uitgerust is met de meest hoogwaardige onderdelen en het prijskaartje is vandaar ook enkel op aanvraag.
Eén ding staat vast: deze machine kan ook presteren, want Michael Rutter scoorde de overwinning in de Lightweight TT. Enkel Martin Jessop kon nog in de buurt komen op zijn ER-6, al won Rutter overtuigd met 9 seconden voorsprong.
De volledige uitslag vind je hier.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.