25YM HONDA MSX125 GROM

Honda vernieuwt de MSX – of zeg maar gewoon GROM

Honda update de MSX voor 2024 met drie nieuwe kleurtjes en voortaan zijn er ook een aantal optiepakketten af fabriek beschikbaar. Net zoals op de vorige generatie werden de MSX logo’s ingeruild voor ‘GROM’ stickers, waarmee Honda voor Europa nu ook dezelfde naam gebruikt als in de States. Hieronder vind je de afbeeldingen, afbeeldingen van de nieuwe accessoires en het persbericht.


PERSBERICHT

Modelupdates: Honda’s funster in zakformaat rijdt 2024 binnen met een frisse, gedurfde nieuwe stijl voor de snel losneembare carrosseriepanelen, drie frisse nieuwe lakopties en voor het eerst een reeks officiële Honda-accessoires. De specificaties omvatten een SOHC-luchtgekoelde motor met 2 kleppen, een versnellingsbak met vijf versnellingen, 31 mm USD-vorken, IMU-gestuurd hydraulisch schijfremmen, LED-koplamp en LCD-dashboard.

Inhoud:

Invoering
Modeloverzicht
Belangrijkste kenmerken
Accessoires

  1. Inleiding

De originele vrijetijdsmotorfiets is gebruiksvriendelijk, leuk en functioneel en werd in 1963 door Honda gedefinieerd met de iconische Monkey Bike met kleine wielen. De geest ervan werd voortgezet en voor elke generatie opnieuw vormgegeven, meest recentelijk met de 13YM MSX125, de herboren 18YM Monkey en de 22YM DAX.

En in de 21e eeuw heeft de formule weerklank gevonden bij de nieuwe generatie jonge ruiters. Bekend als ‘Dek Neaw’ in Thailand en ‘Street-Kei’ in Japan, zijn ze opgegroeid in het grenzeloze internettijdperk en delen ze een cultuur, visie en geest die de conventies tarten.

Omdat ze instinctief aangetrokken zijn tot motorrijden, willen ze dat hun eerste tweewielige transportmiddel spannend maar niet al te uitdagend is, met een ontwerp dat hen onderscheidt en een redelijk prijskaartje. In 13YM introduceerde Honda de MSX125 (Mini Street X-treme 125) om specifiek voor zulke jonge rijders te zorgen.

De MSX125, die in Japan en de VS altijd bekend stond als de ‘Grom’, voegde diezelfde titel toe aan zijn Europese naam voor 21YM. De Grom is een echt mondiaal product en is sinds de introductie een hit over de hele wereld en heeft zichzelf gevestigd als een grote favoriet, of het nu wordt gebruikt voor eenvoudig stadsvervoer of als een sterk aangepast stijlstatement door de doelmarkt.

21YM zag de Grom een ​​nieuwe richting in retrostijl krijgen en een versnellingsbak met 5 versnellingen, waardoor de topsnelheid verbeterde. Hoewel de 25YM mechanisch onveranderd is, wordt de MSX125 Grom gelanceerd met een opnieuw ontworpen carrosserie, nieuwe verfopties en een groot aantal originele Honda-accessoires. Zoals altijd is het de kleine fiets die groot droomt.

  1. Modeloverzicht

De retrostijl van het vorige ontwerp wordt vervangen door een nieuwe, sportievere look. De scherp gedefinieerde brandstoftankafdekking is voorzien van knie-uitsparingen en loopt mooi over in vernieuwde zijpanelen, terwijl een nieuwe sportieve onderkuip de visuele verbetering compleet maakt. Het uitrustingsniveau is hoog: het LCD-dashboard bevat een toerenteller en versnellingsindicator, terwijl de koplamp LED is.

De 125cc, SOHC luchtgekoelde motor met 2 kleppen van de Grom behoudt bruikbare, realistische prestaties en rijdt via een versnellingsbak met 5 versnellingen voor meer ontspannen rijden over lange afstanden. Het beproefde chassis maakt nog steeds gebruik van 31 mm USD-vorken en 12-inch wielen om de afmetingen van kleine fietsen te bieden met controle over de vering en rijeigenschappen van grote fietsen. IMU-gestuurde schijfremmen zorgen voor een extra laag rijvertrouwen.

De 24YM MSX125 Grom zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:

Candy Blauw
Pearl White
Matte Black metallic

  1. Belangrijkste kenmerken

3.1 Styling en uitrusting

Nieuwe kuipen met onnavolgbare individualiteit
Gemakkelijk aangepast potentieel
LCD-dashboard bevat toerenteller en versnellingsindicator
De brandstoftankafdekkingen van de MSX125 Grom zijn soberder, met een meer naar voren gerichte houding en knie-uitsparingen, en hebben een hernieuwde, agressievere uitstraling, die wordt weerspiegeld door de vernieuwde zijpanelen en de nieuwe sportieve onderkuip, aangevuld door de slanke LED-koplamp, de minimale stoeleenheid en subframe.

En, beïnvloed door de voortdurende inspanningen van klanten om hun fiets uniek te maken, is de MSX125 Grom ontworpen rond het concept van aanpassingsvermogen en eenvoudige aanpassing. De carrosserie blijft gemakkelijk los te maken en biedt de eigenaar ook veel meer oppervlak om zijn individualiteit tot uitdrukking te brengen door het aanbrengen van stickers, graphics of wraps. Het nieuwe Grom-logo staat voorop.

De gouden afwerking van de USD-voorvork staat in helder contrast met de zwarte motor, uitlaat, wielen en achterbrug. Het digitale LCD-dashboard is gemakkelijk af te lezen vanwege zijn compacte formaat en bevat een toerenteller en versnellingsindicator, naast de snelheidsmeter, dubbele dagtellers, brandstofmeter en klok. Het resetten van de dagtellers en de klok, of het wisselen tussen kilometerteller en dagteller, wordt beheerd door de schakelaars aan weerszijden van het display.

3.2 Motor

125cc, luchtgekoelde tweekleppenmotor met brandstofinjectie
7,2 kW piekvermogen/10,5 Nm koppel en 66,6 km/l (WMTC-modus)
Vijfversnellingsbak voor cruisen op hoge snelheid
De 125cc, luchtgekoelde motor met twee kleppen gebruikt een boring van 50 mm en een slag van 63,1 mm, met een compressieverhouding van 10,0:1. Het piekvermogen van 7,2 kW komt bij 7.250 tpm, met een piekkoppel van 10,5 Nm bij 5.500 tpm.

Het biedt een perfecte mix van snelle roll-on-prestaties met handige, toegankelijke allround mogelijkheden. Eigenlijk draait het bij dit toestel om het plezier van het gas geven: de vijfversnellingsbak vergroot het plezier (en de bruikbaarheid) en maakt een topsnelheid van 94 km/u mogelijk.

Handmatige koppeling zorgt voor een motorfietservaring op ware grootte, terwijl het 15T versnellingsbaktandwiel, het 38T eindaandrijftandwiel en de 12 inch wielen voor een levendige respons in de stad zorgen, plus de mogelijkheid om langzaam te rijden in een hoge versnelling.

Hij is ook zuinig, met een rendement van 65,7 km/l (WMTC-modus) door gebruik te maken van technologieën met lage wrijving, zoals een offsetcilinder en een tuimelaar met rolmechanisme voor het klepmechanisme. Geavanceerde PGM-FI garandeert een uiterst efficiënte verbranding en werkt samen met zowel de luchtinlaat als de uitlaat om een ​​meeslepende ervaring bij het gaspedaal te leveren. Een grote airbox van 2,5 liter en een paneelvormig natpapierfilter zorgen voor een betrouwbare en stille luchtstroom; het filter zelf heeft een levensduur van 10.000 mijl. De uitlaatpijp en uitlaatdemper zijn twee afzonderlijke delen.

3.3 Chassis

Stalen mono-ruggengraatframe zorgt voor centrale sterkte; Zithoogte 761 mm
Hoogwaardige veringsprestaties dankzij 31 mm USD-vorken en monoshock achter
12-inch velgen, hydraulische schijfremmen voor en achter; ABS geregeld door Inertial Measurement Unit (IMU)
Een stalen mono-ruggengraatframe zorgt voor kernsterkte. De stijve buis met vierkante doorsnede verbindt de kop rechtstreeks met de scharnierplaten van de achterbrug en elk ander onderdeel hangt in feite zichtbaar aan het frame, wat in grote mate bijdraagt ​​aan de minimalistische look. Specifiek afgestemde verticale/horizontale stijfheid en flexibiliteit in het draaipunt van de achterbrug en de motorophangplaten zorgen voor de perfecte balans tussen comfort en vertrouwen.

De framestructuur maakt ook een efficiënte opslag van PGM-FI-gerelateerde componenten en elektrische onderdelen in de tankafdekking mogelijk, terwijl de brandstofcapaciteit van 6,0 liter behouden blijft. De wielbasis bedraagt ​​maar liefst 1200 mm, met een hellingshoek van 25°/81 mm. Het rijklaar gewicht bedraagt ​​103 kg.

Een lage zithoogte van 761 mm maakt de MSX125 Grom zeer handelbaar; het formaat zorgt er ook voor dat campereigenaren hem gemakkelijk kunnen laden/lossen, vervoeren en gebruiken.

De ophanging voor en achter levert ‘beyond class’-kwaliteit. De 31 mm USD-vork vermindert het onafgeveerde gewicht en biedt dankzij het grotere drukdragende oppervlak van de zuigers (vergeleken met een standaard telescopische vork) een verbeterd dempingsgevoel gedurende de hele slag. De bovenste en onderste jukken zijn van volledige grootte, wat het rijgedrag en het rijgevoel verder verbetert, terwijl een lichtgewicht en robuuste enkele achterschokbreker een eenvoudige en stevige H-vormige swingarm met stalen kokerprofiel van 50 mm x 25 mm bedient.

Fundamenteel voor de vorm en functie van de MSX Grom zijn de 5-spaaks 12-inch gegoten aluminium wielen, die zijn voorzien van 2,5-inch brede velgen. 120/70-12 voorbanden en 130/70-12 achterbanden zorgen ook voor dynamische looks en prestaties. Hydraulische remklauwen met dubbele zuiger voor en enkele zuiger achterrem werken op schijven van 220 mm voor en 190 mm achter, waarbij het ABS-systeem via de IMU werkt om de lift aan de achterkant te minimaliseren.

  1. Accessoires

Nieuw voor de 25YM MSX125 is een volledig assortiment originele Honda, die ook zijn gegroepeerd in twee klantgerichte pakketten.

Comfortpakket

Het Comfort Pack is ontworpen om het comfort van de rijder te verbeteren, vooral bij ongunstige weersomstandigheden en koudere dagen. Knuckle Visors, afgewerkt in zwart, leiden de lucht weg van de handen en onderarmen van de rijder, terwijl het donker getinte Meter Vizier voldoende dekking biedt voor de borst- en schoudergebieden.

Reispakket

Het Travel Pack voegt het maximale draagvermogen toe aan de MSX125 Grom, waardoor de motor verandert in een aanzienlijk veelzijdigere motorfiets. Exclusief ontworpen zadeltassen bieden een gecombineerd draagvolume van 10 liter. De inhoud wordt beschermd door een praktische waterdichte binnenvoering en elke tas is uitgerust met een handvat en riemen zodat je hem gemakkelijk kunt dragen als hij niet op de fiets is gemonteerd. De achterdrager maakt ook deel uit van het Travel Pack en vormt een handige bagagebasis voor het bevestigen van grotere spullen.

Individuele artikelen

Alle items in de twee pakketten kunnen ook afzonderlijk als afzonderlijke items worden aangeschaft, samen met een praktische achterbanktas die nog eens 15 liter draagvermogen biedt, uitbreidbaar tot 22 liter, en compleet wordt geleverd met een regenhoes en draagbeugel.