Honda’s NT1100 krijgt voor 2025 optioneel elektronische vering. De crossover tourer wordt voortaan standaard uitgerust met een zesassige IMU om de elektronica nog nauwkeuriger aan te sturen en ook het motorblok werd onder handen genomen met een krachtiger middengebied. Verder werd de kuip lichtjes hertekend en werd het algemene design van de motor licht hertekend. Een grootste update dus voor Honda’s hoogpotige toermachine, die nog steeds uitblinkt met haar krachtige tweepitter en nu dus beschikbaar is in twee uitvoeringen, mét of zonder elektronische vering.
Meer details in het wel erg complete onderstaande persbericht.
Nieuw model: De NT1100 definieerde een nieuw type Honda-tourer toen hij als 2022- model werd geïntroduceerd. Hij bood comfort, wendbaarheid en aangename prestaties. Voortbouwend op zijn succes krijgt de NT voor 25YM een stevige upgrade met de nadruk op nog meer rijcomfort. De tweecilindermotor krijgt een prestatie boost in het middengebied, terwijl een zes-assige IMU extra precisie toevoegt aan diverse elektronische rijhulpsystemen. Een nieuwe variant met elektronische vering, de NT1100 Electronic Suspension, is ook leverbaar met het verfijnde rijgedrag van Showa-EERATM, naast de standaard Showa setup. De gestroomlijnde kuip kreeg een scherpere, meer agressieve styling en heeft een nieuw, in hoogte verstelbaar scherm. Dit kan met één hand bediend kan worden, terwijl de bovenste en onderste windgeleiders opnieuw zijn geprofileerd voor een grotere aerodynamische efficiëntie bij hoge snelheden en een uitstekende bescherming tegen het weer. Dubbele LED-koplampen hebben nu DRL-knipperlichten voor betere zichtbaarheid en veiligheid. De achterkant van het voorspatbord is 150 mm verlengd voor extra bescherming tegen opspattend vuil, het grotere zadel biedt meer comfort en beide standaard koffers hebben nu een groter inwendig volume. Rijhulpmiddelen bestaan uit drie standaard rij-modi, twee instelbare USER-opties, tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control of HSTC) en wheelie controle. Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen vooraan zorgen voor remkracht, 120/70-17 en 180/55-17 voor- en achterbanden voor grip. Het premium 6,5 inch TFT-display met touchscreen beschikt over Apple CarPlay® en Android Auto®-connectiviteit.
Inhoud:
1. Inleiding
2. Modeloverzicht
3. Belangrijkste kenmerken
4. Accessoires
5. Technische specificaties
1. Inleiding
In een motorlandschap vol op avontuurgerichte motorfietsen was het afgelopen decennium slechts een beperkt aantal keuzes beschikbaar voor motorrijders die op zoek zijn naar prestaties, vlot stuurgedrag, reiscomfort en technologie, maar niet noodzakelijk het imago of de fysieke afmetingen van ‘avontuurlijke’ motoren.
De NT1100 werd voor 2022 geïntroduceerd juist om die opties te vergroten. Het is een ongecompliceerde toermotor, met een complete lijst functies en sportieve prestaties. Het soort motorfiets die efficiënt woon-werkverkeer aankan en ook klaar is voor een uitgebreide toertocht met volle bepakking. Hij is ontworpen om mensen aan te trekken met een lange herinnering aan vergelijkbare Honda machines uit het verleden, maar tevens ook jongere rijders. Hij maakt gebruik van het frame en de karaktervolle tweecilindermotor van de CRF1100L Africa Twin, wat zorgt voor karaktervolle, innemende prestaties – en hij is voorzien van functies en technologie die de aantrekkingskracht van elke motorfiets vergroten.
Dankzij deze combinatie van veelzijdige capaciteiten en uitgebreide specificaties zijn er al meer dan 12.000 NT1100’s verkocht en was hij in 2023 Europa’s populairste sport-tourer. Voor 25YM krijgt de NT1100 belangrijke upgrades op het gebied van motorprestaties, praktische eigenschappen en comfort op de lange afstand, evenals de introductie van de optie Electronic Suspension. Het ziet ernaar uit dat zijn plaats in Honda’s grote assortiment als een van de ultieme allrounders voor motorrijders wordt verstevigd.
2. Modeloverzicht
Comfortabel, wendbaar, leuk. Dat is de NT1100 in een notendop. En voor 2025 is er nog meer.
Zijn parallelle tweecilindermotor van 1.084 cc is getuned – door ontwikkeling van de inlaat, verbranding en uitlaat – om 7% meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied te produceren, zonder verlies van piekvermogen.
Een Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen bestuurt nu niet alleen het HSTC met drie niveaus en geïntegreerde Wheelie Control, maar ook ABS in bochten en Rear Lift Control. Er zijn drie standaard rij-modi – URBAN, RAIN en TOUR – met vooraf ingestelde combinaties van vermogen en motorrem, plus twee USER-modi waarmee de rijder zijn voorkeursinstellingen kan selecteren.
De strakke styling van de NT1100 kreeg een hardere, meer uitgesproken lijn en werd verfijnd voor efficiënte aerodynamische prestaties met een rijpositie die is afgestemd op comfortabel toeren. De dubbele koplampen hebben nu een unieke DRL-signatuur met geïntegreerde richtingaanwijzers voor een gestroomlijnder uiterlijk en meer veiligheid door verbeterd zicht. De bovenste en onderste windgeleiders beschermen de rijder, terwijl het verstelbare windscherm nu door de rijder vanuit zittende positie met één hand kan worden bediend. Het nieuw ontworpen zadel biedt meer comfort, terwijl de standaard koffers meer volume hebben gekregen zodat er een integraalhelm in past. Een spatbord-verlenger aan de voorkant is een handige, weerbestendige toevoeging.
Nieuw voor 25YM is de NT1100 Electronic Suspension, die is voorzien van Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA™) vering. De geavanceerde Showa-EERA™ biedt naast de standaard NT1100 met Showa-vering geoptimaliseerde demping onder alle rijomstandigheden en de mogelijkheid om de veervoorspanning achter onderweg aan te passen.
Net als voorheen heeft het stalen semi-dubbele wiegframe een relatief korte wielbasis en een scherpe stuurgeometrie. Dubbele remschijven van 310 mm voor zijn gekoppeld aan radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers; de banden hebben de maten 120/70-17 voor en 180/55-17 achter.
Een 6,5-inch TFT-touchscreen biedt volledig aanpasbare schermen in kleur en biedt CarPlay® and Android Auto® smartphone connectiviteit. Cruise control, verwarmde handvatten, ACC- en USB-laadaansluitingen, zelfdovende knipperlichten en noodstopsignalen (ESS) behoren ook tot de standaarduitrusting, net als een middenbok.
Honda’s beproefde zesversnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) kreeg ook een update voor 25YM. DCT is nu gekoppeld aan de IMU voor intuïtiever schakelen in bochten en om het gevoel bij lage snelheden te verbeteren.
De 25YM NT1100 is leverbaar in de volgende kleuropties:
– Mat Warm Ash Metallic *NIEUW*
– Bronszwart metallic *NIEUW*
– Parelmoer Hawkseye Blauw
3. Belangrijkste kenmerken
3.1 Motor
– Sterke boost voor vermogen en koppel in het middengebied zoals bij 24YM Africa Twin
– Vermogensafgifte, gasrespons en uitlaatgeluid specifiek voor NT1100
– Bediening van de hulp-/slipkoppeling voor handgeschakelde zesversnellingsbak
Dankzij de updates van de 24YM Africa Twin-motor zijn de prestaties in het middengebied qua vermogen en koppel veel beter, zoals de vermogenscurves laten zien. De 1.084 cc paralleltwin met 8 kleppen produceert nog steeds 75 kW bij 7.500 t/min met een maximumkoppel van 112 Nm bij 5.500 t/min. Een stijging van 7 Nm ten opzichte van de 105 Nm bij 6.250 t/min van het 2024YM. De boring blijft 92 mm met 81,5 mm slag. De compressieverhouding is nu 10,5:1 (was 10,1:1).
Throttle By Wire (TBW) zorgt voor het motormanagement en PGM-FI stuurt de gasklephuizen. De gasklepregeling – en daarmee de rijeigenschappen – is geoptimaliseerd en meer lineair gemaakt door minder koppelschommelingen in de lagere versnellingen.
De inlaatkanalen van de luchtfilterkast zijn vergroot van 25 mm naar 33 mm om meer lucht aan te zuigen. De twee interne inlaten zijn beide 65 mm langer geworden. Gasklephuizen van 46 mm voeden de inlaatpoorten en de boring en cilinderhoek zijn uitgelijnd voor een vloeiend luchtinlaatprofiel. De nieuwe ECU-instellingen en de injectorhoeken zorgen voor een directe verstuiving in de verbrandingskamers met dubbele ontbranding.
Het nieuwe motorgeluid valt meteen op en gaat gepaard met soepele, krachtige acceleraties; perfect voor de veelzijdige taken waarvoor de NT1100 is gebouwd.
Honda’s SOHC Unicam klepaandrijving en de laaggeplaatste positie van de gegoten nokkenas, dragen bij aan het compacte karakter van de cilinderkop en het hele motorblok. De inlaatkleppen hebben een diameter van 10,1 mm, de uitlaatkleppen 9,3 mm.
Aluminium cilinderbussen houden het gewicht laag, terwijl de 270° krukas met ongelijke ontstekingsinterval de kenmerkende ‘dreun’ van de motor creëert. De krukas is opnieuw ontworpen, net als de drijfstangen, die nu een herziene krommingsstraal hebben van 70 naar 75R en een nieuw gevormd en versterkt big end ontwerp. Ook de zuigers zijn nu 400 micron (0,4 mm) langer met herziene kronen om de compressieverhouding te verbeteren.
De carters zijn horizontaal gesplitst; de waterpomp is efficiënt ondergebracht in het koppelingshuis, met een thermostaat die in de cilinderkop is geïntegreerd. De handgeschakelde en DCT-versies van de motor hebben dezelfde carters met slechts kleine uiterlijke verschillen. De water- en oliepomp worden beide aangedreven door de balansassen van de motor.
Aan de onderkant bevindt zich een semi-droog carter met olieopslag in de onderste carter pan. Hierdoor is de pan minder diep, wat de totale hoogte van de motor laag houdt. Omdat de drukvoeding oliepomp zich in de olietank bevindt, is er geen drukvoergang nodig. Secundaire trillingen worden geneutraliseerd door de heen en weer gaande zuigers, terwijl primaire traagheids- en koppelingstrillingen worden opgeheven door het gebruik van bi-axiale balansassen. Het aluminium koppelingscentrum en de drukplaat maken gebruik van ‘hulpnokken’ om het opschakelen te vergemakkelijken en ‘slofnokken’ voor het vertragen en terugschakelen.
Voor 2025 is het katalysatorsysteem herzien om het toegenomen vermogen aan te kunnen. Een krukassensor – met een interval van 10° – beheert de detectie van ontstekingsfouten, wat belangrijk is voor de naleving van OBD2/EURO5+. Een extra O2-sensor aan de achterkant van de katalysator zorgt voor een nauwkeurigere emissiemeting.
3.2 Motorelektronica
– Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen bestuurt nu alle rijhulpsystemen
– Drie standaard rij-modi om uit te kiezen, plus twee aanpasbare modi
– Drie niveaus Honda Selectable Torque Control met geïntegreerde Wheelie Control
Throttle By Wire (TBW) management en een Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen vormen de kern van het nieuwe elektronische pakket van de NT1100. De rijder kan kiezen uit drie vooraf ingestelde rij-modi voor een grote verscheidenheid aan rijomstandigheden en drie managementniveaus voor vermogen en motorremmen, waarbij niveau één het maximum van beide parameters levert. De modusselectie wordt bediend via de linker schakelaar.
– URBAN is standaard en biedt een allround instelling van motorvermogen en motorremmen.
– RAIN verlaagt het motorvermogen en motorrem voor extra zekerheid op nat of glad wegdek.
– TOUR geeft volledig motorvermogen en standaard motorrem, voor krachtig accelereren terwijl een passagier en bagage worden vervoerd.
– De modi USER 1 en USER 2 bieden de mogelijkheid om tussen alle instellingen te schakelen voor de gewenste combinatie. Eenmaal ingesteld, wordt de USER-instelling automatisch opgeslagen, zodat je deze niet telkens opnieuw hoeft in te stellen als je het contact aanzet.
Er zijn ook drie niveaus van Honda Selectable Torque Control (HSTC) met geïntegreerde Wheelie Control. De hoeveelheid interventie van elk niveau is geoptimaliseerd om te werken met real-time input (lengteas/rolhoek en snelheid) van de IMU. Niveau drie biedt de hoogste mate van interventie. Een indicator op het instrumentenpaneel activeert wanneer HSTC werkt. Het systeem kan ook volledig worden uitgeschakeld.
3.3 Transmissie met dubbele koppeling (DCT)
– DCT is nu gekoppeld aan IMU
– Schakelen geoptimaliseerd om het extra koppel van de motor te benutten
– Soepelere respons en gevoel bij lage snelheden
– DCT biedt keuze uit automatische (AT) of handgeschakelde transmissie (MT)
– S-modus op drie niveaus voor uitgebreide sportieve AT-schakelprestaties
Sinds het systeem in 2010 op de VFR1200F verscheen, heeft Honda meer dan 240.000 motorfietsen met DCT verkocht in Europa. Sinds de introductie van de NT1100 heeft 66% van de klanten de DCT-optie verkozen boven de handgeschakelde.
Het systeem levert consistente, naadloze schakelingen en wordt heel snel een tweede natuur in het gebruik. Het maakt gebruik van twee koppelingen: één voor het starten en de eerste, derde en vijfde versnelling, de andere voor de tweede, vierde en zesde versnelling. De hoofdas voor elke koppeling zit gelokaliseerd in de andere koppeling om het systeem compact te houden. Elke koppeling wordt onafhankelijk aangestuurd door een eigen elektro hydraulisch circuit.
Voor de 25YM update waren twee DCT-upgrades het doel voor de ontwikkelingsingenieurs van Honda. Ten eerste, soepeler starten vanuit stilstand en controle bij minder dan 10 km/u voor U-bochten enz. Dit vereist een ‘snelle maar zachte’ aandrijving bij kleine gasopeningen.
De nieuwe technologie overtreft de werkingsparameters van de vorige generatie DCT door de oliedruk van de koppelingszuigerkamer elektronisch in te schatten en de manier waarop feedback wordt doorgegeven volledig te herzien. Voorheen werd slechts een oliedruksensor vóór de koppelingszuiger gebruikt. Het nieuwe systeem zorgt voor een verbeterde, fijngevoeliger koppelingsrespons.
Ten tweede is een schakelschema ontwikkeld dat specifiek voor de NT1100 is bedoeld. Het maakt ook gebruik van het sterkere koppel van de motor in het middengebied en de IMU-bochtdetectie. DCT houdt de versnellingen nu langer vast tijdens het remmen en terugschakelen, wat ook soepeler en directer aanvoelt. Ook de timing van het opschakelen is verbeterd en afgestemd op het karakter van de motor.
Er wordt altijd consistent, snel en naadloos geschakeld. De dubbele koppelingen brengen overgang van de ene versnelling naar de volgende met een minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel. Schokken bij het schakelen en pingelen van de machine worden zo tot een minimum beperkt, waardoor het schakelen direct en soepel aanvoelt. Extra voordelen zijn duurzaamheid (omdat de versnellingen niet beschadigd kunnen raken door het missen van een versnelling), onmogelijkheid om af te slaan, stressarm rijden in de stad, minder vermoeidheid bij de berijder en – cruciaal – de mogelijkheid om zich meer te concentreren op de rijlijnen, rem- en acceleratiepunten.
Het DCT-systeem biedt twee verschillende manieren van rijden: automatische transmissie (AT) met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de rijsnelheid, de huidige versnelling en het motortoerental lezen om te beslissen wanneer er moet worden geschakeld. En handmatige transmissie (MT) voor schakelen met behulp van de peddelschakelaars op het linkerhandvat.
Er zijn twee instellingen binnen AT om uit te kiezen; de D-modus biedt moeiteloos rijden en maximale brandstofzuinigheid. De S-modus biedt 3 niveaus van sportief schakelen. Niveau 1 is het meest bescheiden en schakelt in het middelste toerengebied. Niveau 3 is het meest agressief en programmeert schakelen bij hogere toerentallen, terwijl niveau 2 er tussenin ligt.
3.4 Styling en uitrusting
– Scherper en agressiever kuipwerk, een opnieuw ontworpen vijfvoudig verstelbaar scherm dat met één hand kan worden bediend en een langer spatbord bieden betere bescherming tegen weersinvloeden.
– LED-projectorkoplampen hebben nu DRL-knipperlichten
– Koffers met grotere inhoud bieden plaats aan een integraalhelm aan beide zijden
– Handvatverwarming, middenstandaard, USB- en ACC-aansluiting behoren tot de standaarduitrusting, evenals een 6,5-inch TFT-scherm met volledige smartphone-connectiviteit.
De NT1100 is vanaf het begin ontworpen als een sportieve, wendbare motorfiets, maar ook als een motorfiets waarop het de hele dag prettig rijden is. Een efficiënte, beschermende aerodynamica en een gemakkelijke ergonomie met het comfort voor de rijder (en de duopassagier) staan centraal.
Net zoals voorheen, draait de vorm van deze motorfiets ook om functie – met als doel de rijervaring te verbeteren. Maar wat meteen opvalt in vergelijking met het vorige ontwerp is de solide, driedimensionale kopkuip (nu gedeeltelijk gemaakt van biologisch afbreekbaar Durabio), waarin geen richtingaanwijzers meer gemonteerd zitten en die opnieuw is ontworpen met veel agressievere – en strakker afgewerkte – hoeken op zowel beide flanken als de ‘neus’, evenals een ranke staartsectie.
De dubbele koplampen bestaan uit LED-projectors met dag rijlicht en subtiele geïntegreerde richtingaanwijzers. Het contrasterende grootlicht/dimlicht zorgt voor een intrigerend ‘verborgen oog’. Alle overige verlichting is LED.
De standaard gemonteerde bovenste en onderste deflectoren bieden bescherming tegen weer en wind rond de armen en de onderkant van het kuipwerk. Het windscherm is volledig opnieuw ontworpen; rijders kunnen het nu met één hand omhoog of omlaag zetten terwijl ze op de motor zitten. Het scherm kan in vijf standen in hoogte en hoek worden versteld tot een totaal van 167 mm tussen de hoge en lage stand. In de lage stand wordt de lucht rond de schouders gestuurd; in de hoge stand wordt de lucht over de helm van de berijder gestuurd.
Om zowel de motorfiets als de rijder te beschermen tegen modder en water, is het spatbord vooraan nu 150 mm langer dankzij een nieuw spatscherm dat de achterkant van de band bedekt. De rijder integreert netjes in de machine, omhuld door de bescherming die wordt geboden door de nieuwe, opnieuw geprofileerde kuip.
Een breed, dik zadel, met geoptimaliseerde dichtheid voor comfort, biedt luxe voor twee personen. Het zitgedeelte aan de achterkant van het bestuurderszadel is met 20% vergroot zonder dat de zithoogte 820 mm is veranderd. Net als voorheen steekt er een grote handgreep voor de passagier uit de bagagedrager.
De uitlaatdemper is laag geplaatst om het volume van de koffers te maximaliseren. De standaard gemonteerde, afneembare koffers zijn een van de belangrijkste kenmerken van de NT1100. Voor 25YM is het volume uitgebreid met 25 mm diepere dekselruimte (wat betekent dat de nieuwe koffers op het vorige ontwerp passen). Het volume van de koffers is nu 37 liter links en 36 liter rechts (van 33 liter/32 liter) en in beide koffers past een integraalhelm.
Het heldere en goed afleesbare 6,5-inch TFT-touchscreen biedt drie schermweergavemogelijkheden: GOUD toont alle numerieke en modusinformatie. SILVER toont de snelheidsmeter en toerenteller, BRONZE toont de toerenteller. De achtergrondkleur kan worden ingesteld op zwart of wit. Apple CarPlay®, Android Auto® en Bluetooth connectiviteit bieden toegang tot smartphonefuncties via het TFT-scherm.
Een hoogwaardige, gewichtsbesparende toevoeging is het gebruik van een SKYRICH HJ13L lithium-ion batterij. Dit draagt bij aan de massacentralisatie en is 2,5 kg lichter dan het vorige ontwerp. Het premium uitrustingsniveau wordt gecompleteerd door zelf uitschakelende richtingaanwijzers en Emergency Stop Signal (ESS) technologie. Het praktische aspect wordt verder verhoogd door de toepassing van 12v- en USB-aansluitingen en een handige middenbok.
3.5 Chassis
– Nieuwe zesassige IMU-besturing nu standaard; ABS in bochten zorgt voor een betrouwbare remwerking naast Rear Lift Control.
– Nieuwe optie: Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA) vering of standaard Showa 43mm upside-down voorvork en achterschokdemper.
– Stalen semi-dubbel wiegframe en aluminium subframe met bouten
– Dubbele 310 mm remschijven voor en radiaal gemonteerde 4 zuiger remklauwen
De kern van de nieuwe, verbeterde rijeigenschappen van de NT1100 (beide varianten) wordt gevormd door een zesassige meeteenheid (IMU), die in real-time de rolhoek/snelheid, hellingshoek/snelheid en lengteas/snelheid meet. Het systeem werkt via het TBW-systeem om de tractie van de achterwielen te regelen via Honda Selectable Torque Control (HSTC) en de lift van de voorwielen via Wheelie Control.
Hellingshoekgevoelig ABS is een andere toevoeging, net als Rear Lift Control. De IMU registreert de hellingshoek, de vertraging (via de snelheid sensoren van de voor- en achterwielen) en houdt rekening met de slipsnelheid van de voor- en achterwielen om de remdruk via het ABS te regelen. Wanneer wordt gedetecteerd dat het achterwiel geen wegdek meer raakt, wordt de remkracht nauwkeurig geregeld om de stabiliteit te behouden.
Ook nieuw voor 2025, is de optie van Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA) vering op de NT1100 Electronic Suspension. Het systeem heeft zijn waarde al heeft bewezen op de Africa Twin Adventure Sports en is nu ook leverbaar op de Africa Twin. Met speciaal voor de NT1100 ontwikkelde instellingen zorgt het automatisch voor de optimale dempingskracht in verhouding tot de rijsnelheid. Het werkt door het dempingsniveau aan te passen op basis van informatie uit drie bronnen: de motorsnelheid (van de ECU), de stand en hellingshoek van de motorfiets (van de traagheidsmetingseenheid) en het vorkgedrag (van de slagsensor).
De Suspension Control Unit past het veergedrag aan in slechts 15 milliseconden (0,015 seconde) nadat deze berekeningen zijn gemaakt. De flexibiliteit van het systeem betekent dat de aanpassing van de demping kan worden geprogrammeerd aan veranderende snelheid van het voertuig, waardoor de demping bijvoorbeeld steviger wordt bij hogere snelheden.
In de praktijk betekent Showa-EERA dat de rijder met één druk op de knop kan kiezen tussen allround rijcomfort in de stad, stabiliteit tijdens toeren op hoge snelheid of nauwkeurige respons in de regen. Showa-EERA vermindert ook overmatige duiken bij hard remmen.
Er zijn drie vooraf gedefinieerde veringstanden beschikbaar:
– URBAN is het equivalent van de standaard Showa-vering, voor een wendbaar rijgedrag in een breed scala aan situaties.
– TOUR levert maximale rem- en bochtenstabiliteit en de stevigste demping voor hoge snelheden en tourritten met twee inzittenden en volle belading.
– RAIN verzacht de dempingsreactie voor een soepele en langzame respons van de vering in natte omstandigheden.
– USER maakt een persoonlijke keuze van instellingen voor demping en voorspanning mogelijk.
Showa-EERA biedt de rijder ook de mogelijkheid om de veervoorspanning achteraan fijn af te stellen in 24 stappen. De standaard Showa setup is ook beschikbaar; de 43mm Showa cartridge-type omgekeerde voorvork heeft een veerweg van 150mm en is instelbaar op veervoorspanning. Net als de voorvork heeft de Showa-achterschokdemper met enkele buis en drukveer een veerweg van 150 mm en gebruikt een stang met een diameter van 14 mm. Om de veerafstelling met duopassagier en/of bagage te vergemakkelijken, kan de veervoorspanning hydraulisch en op afstand worden ingesteld.
De wielen zijn van zandgegoten aluminium, met een hol naafcentrum. Een kruisend spaakontwerp (waarbij de spaken diagonaal aan de velg vastzitten) biedt verschillende voordelen: het verzacht de wegtrillingen in een rechte lijn en biedt een hoge stijfheid in bochten. De banden hebben de maat 120/70-17 voor en 180/55-17 achter.
De wielbasis is vastgesteld op 1535 mm, met een spoorbreedte van 26,5°/108 mm en een bodemvrijheid van 175 mm. Het leeggewicht van de NT1100 met handgeschakelde transmissie is 238 kg, met DCT 248 kg. Bij de Electronic Suspension-versies komt daar nog eens 1 kg bij.
Dubbele remschijven van 310 mm aan de voorkant worden afgeremd door lichtgewicht radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers. De 256 mm remschijf achter is voorzien van een mono-zuiger remklauw.
4. Accessoires
Er is een reeks accessoires op maat gemaakt voor de NT1100, waaronder een quickshifter met autoblipperfunctie, aluminium cosmetische panelen voor de bagage en een gloednieuwe stickerset die verkrijgbaar is in twee kleuren. Om het de eigenaar gemakkelijk te maken zijn NT1100 naar wens samen te stellen, zijn er twee pakketten verkrijgbaar (alle artikelen kunnen ook los worden gekocht):
Het Urban Pack is ontwikkeld om het woon-werkverkeer van de NT1100 te optimaliseren:
– 50L Top Box met binnentas en rugpad in lakkleur
– 4,5 l tanktas
– Alarm
De Voyage Pack bouwt hierop voort en is ontworpen voor langere afstanden:
– 50L Top Box met binnentas en rugpad in lakkleur
– 4.5L tanktas
– Comfortabele zittingen voor berijder/passagier
– Comfort voetsteunen passagier
– Mistlampen
5. Technische specificaties
NT1100 25YM | NT1100 DCT 25YM | NT1100 DCT Electronic Suspension 25YM | |
MOTOR | |||
Motortype | Vloeistofgekoelde parallel tweecilinder met acht kleppen, 270° krukas en Unicam | ||
Inhoud | 1,084 cc | ||
Boring x Slag | 92 mm x 81.5 mm | ||
Compressie verhouding | 10,1:1 | ||
Max. Vermogen | 75.0 kW bij 7,500 tpm | ||
Max. Koppel | 112 Nm bij 5,500 tpm | ||
Geluidsniveau | max. 94dB | max. 95dB | |
Topsnelheid | 200 km/h | ||
Olie capaciteit | 4.8 L | 5.2 L | |
Starter | E-Starter | ||
BENZINESYSTEEM | |||
Injectie | PGM-FI Benzine-injectie | ||
Tankinhoud | 20.4 L | ||
CO2-uitstoot | 116 g/km | ||
Verbruik | 5,0 L/100km | ||
ELECTRISCH SYSTEEM | |||
Accu | Lithium-Ion | ||
Accucapaciteit | 12 V 6.0 Ah | ||
AANDRIJVING | |||
Koppeling | Natte multi-plaatkoppeling | 2x Natte multi-plaatkoppeling | |
Transmissie | 6 versnellingen manueel | 6 versnellingen Dual Clutch Transmission | |
Eindaandrijving | Ketting | ||
FRAME | |||
Type | Semi-dubbel wiegframe | ||
CHASSIS | |||
Afmetingen (L x B x H) | 2,240 mm x 860 mm x 1,340 mm | ||
Wielbasis | 1,535 mm | ||
Balhoofdhoek | 26.5° | ||
Naloop | 108 mm | ||
Zadelhoogte | 820 mm | ||
Grondspeling | 175 mm | ||
Rijklaargewicht | 238 kg +12 kg Koffers | 248 kg +12 kg Koffers | 249 kg +12 kg Koffers |
VERING | |||
Type voor | Showa SFF-BP 43mm geïnverteerde telescopische voorvork met schroefsgewijs instelbare voorspanning, 150 mm veerweg | Showa SFF-BP 43mm geïnverteerde telescopische voorvork met schroefsgewijs instelbare voorspanning, 150 mm veerweg | SHOWA omgekeerde 43mm vork en een elektrisch gestuurde controle unit (SHOWA EERA) voor ingaande en uitgaande demping, 150 mm veerweg |
Type achter | Monoblock aluminium swingarm met Pro-Link, Showa met gasgeladen demper, hydraulisch schroefsgewijs instelbare veervoorspanning 150 mm veerweg. | Monoblock aluminium swingarm met Pro-Link, Showa met gasgeladen demper, hydraulisch schroefsgewijs instelbare veervoorspanning 150 mm veerweg. | Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link met Showa gasgeladen damper, hydraulische aanpassing veervoorspanning en elektronische controle unit (SHOWA EERA) voor ingaande en uitgaande demping, 150 mm veerweg |
WIELEN | |||
Voorwiel | 17M/C X MT3.50 Multispaak gegoten aluminium | ||
Achterwiel | 17M/C X MT3.50 Multispaak gegoten aluminium | ||
Voorwiel | 120/70ZR17 M/C (58W) | ||
Achterwiel | 180/55ZR17 M/C (73W) | ||
REMMEN | |||
Instrumenten | 2-kanaals ABS met hellingshoeksensor | ||
Type voor | Dubbele zwevende remschijf 310 mm diameter met radiaal gemonteerde monoblock vierzuigerremklauwen | ||
Type achter | Enkele remschijf 256 mm diameter met enkelvoudige zuigerklauw | ||
INSTRUMENTEN EN ELEKTRONICA | |||
Instrumenten | 6.5-inch TFT Touch Panel Multi information display & LCD meter | ||
Koplamp | LED | ||
DRL | Ja | ||
Achterlicht | LED | ||
Connectiviteit | Apple CarPlay® & Android Auto® | ||
USB | USB-A | ||
12V Socket | Ja | ||
Automatisch knipperlichtdoving | Ja | ||
Quick Shifter | Optioneel | – | |
Beveiliging | HISS | ||
Cruise Control | Ja | ||
Rij-modi | Tour, Urban, Rain, User 1 and User 2 | ||
HSTC met geïntegreerde Wheelie Control | 3 Niveau’s + OFF | ||
Rear lift control | Ja | ||
Andere features | Instelbaar windscherm (167 mm) |
De opgegeven cijfers zijn het resultaat van metingen door Honda onder gestandaardiseerde testomstandigheden zoals voorgeschreven door WMTC. De tests werden uitgevoerd op de vermogensbank met een standaardversie van het voertuig met één rijder en geen verdere uitrusting. Het eigenlijke verbruik kan variëren afhankelijk van hoe je rijdt, hoe je het voertuig onderhoudt, het weer, de baanconditie, bandendruk, installatie van accessoires, bagage, gewicht van rijder en passagier en andere factoren.
-Einde-