Harley-Davidson’s presenteert nieuwe CVO’s, Street en Road Glide

Harley-Davidson pakt uit met een aantal flink geüpdate modellen. Voor modeljaar 2024 wordt flink ingezet op een nieuwe Road Glide en Street Glide die ondanks hun klassieke lijn onderhuids compleet vernieuwd werden. Ook de Custom Vehicle Operations – zeg maar de tuning-afdeling van Harley – mag uitpakken voor haar 25ste verjaardag met o.a. een Pan America CVO.

Krachtiger, comfortabeler en lichter. Dat zijn de sleutelwoorden voor de nieuwe Road Glide en Street Glide Hadee’s die uitgerust zijn met het Milwaukee Eight 117 motorblok. De nieuwe vormgeving en een spectaculair infotainment systeem krijg je er bovenop. Onder het oldschool uiterlijk schuilt dus opnieuw een hoop technologie, zo werden deze motoren ook bijvoorbeeld uitgerust met rijmodi en bestaat het dashboard simpelweg uit een groot tft-scherm. Het Skyline OS entertainment systeem heeft bovendien een dikke 200w versterker, kwestie van ‘Born to be wild’ nog boven je potato-potato soundtrack te horen.

H-D’s updates zijn altijd ingrijpender dan dat je op het eerste zich kan zien, zo ook nu. Het Milwaukee Eight motorblok heeft nu immers 105pk en 176Nm(!) koppel, wat ruimschoots moet volstaan om deze toerbuffels vlot van hun plek te krijgen. En het wordt nog indrukwekkender als we de specsheets van de CVO’s erbij nemen.

De Road Glide ST puurt 127pk en 193Nm koppel uit z’n 121ci motorblok – voor mensen die liever in cc’s rekenen is dat een 1.977cc blok. Daarmee is deze motor de krachtigste productie-Harley ooit en grappig genoeg beschikt hij zelfs over een Track en Track Plus modus. Een leuke knipoog naar het Bagger racen waarin Harley-Davidson actief is.

Ook Harley-Davidson’s buitenbeentje, de Pan-America, onderging een CVO behandeling. De motor werd uitgerust met alle mogelijke opties, kreeg een speciale kleurstelling en kan zich meten met de andere full option allroads op de markt. In tegenstelling tot de andere CVO’s zien we hier geen tuning van het motorblok, al spreekt het voor zich dat je met 150pk nog steeds power op overschot hebt. Rest enkel nog de vraag wat deze CVO-grappen moeten kosten. Well, if you have to ask…