H-D Pan America overleeft Africa Eco Race, in afwachting van nieuw CVO model (+160pk?)

Juan Pedrero heeft zijn Harley-Davidson Pan America veilig over de eindmeet van de Africa Eco Race gekregen. Da’s op zich al een mooie prestatie met zo’n bak, en het wordt er alleen maar beter op als je weet dat hij ook nog een resem lichtere Ténéré’s, Tuaregs, en KTM Rally Replica’s te snel af was.

Toegegeven, er werd best lacherig gedaan over de H-D Pan America in de AER als eerste en enige 1000cc+ multicilinder. Toch zou het wel eens een briljante zet van Harley kunnen zijn. Nu de ‘échte’ Dakar al sinds 2011 beperkt is tot 450cc rally specials, is de AER immers dé plek bij uitstek om uit te pakken met productiemotoren. Aprilia kon rekenen op de overwinning van haar Tuareg, Yamaha’s Pol Tarres stal de show opnieuw met z’n Ténéré World Raid en dus ook Harley kon een graantje van de roem meepikken met haar buitenbeentje in het gamma.

CVO model klaar voor powerboost?

Het hoeft weinig betoog dat de Pan America vreemd afsteekt tussen de Sportsters of Tourings in de H-D modellenrange, al leren we uit recente berichtgeving dat er bij de Amerikaanse emissiekeuring gegevens bekend zijn voor een nieuw CVO-model. Deze ‘Custom Vehicle Operations’ staan bij Harley normaal garant voor meer cc’s, betere uitrusting en meer power, al noteren we dan meteen bij de techspecs dat de cilinderinhoud niet groeit en de motor wel zwaarder wordt. Extra koffers, verlichting en valbeugels? Maar waar we vooral op zitten te wachten is een pk-cijfer. Want terwijl de Pan America zowel bij Harley als tussen de andere allroads een buitenbeentje is, zou hij zo stiekem naar de +160 pk…en dan zit je meteen in Super Adventure terrein. To be continued!