Gespot op de EICMA: Hybride motorfiets

Efesto IBEX Quattro 70 Hybride. Het is een hele mond vol, maar dat mag ook wel als je een vreemd, technologisch vooruitstrevend prototype meebrengt naar de EICMA. Onze man Leo onderzocht de zaak.

Rondwandelend in hal 22, bemerk ik net voorbij de majestueuze Honda-stand een motor met een wel erg gewaagd design. Terwijl ik enthousiast begin te fotograferen, verschaft de standhouder me een woordje uitleg. Wat op het eerste zicht een futuristisch prototype lijkt van (alweer) een leuk ogende caféracer, blijkt eigenlijk een hybride motorfiets gebaseerd op het blok van een Ducati 959. Meteen heeft de man mijn volle aandacht. Hij legt me haarfijn uit hoe het ding werkt, en ik moet toegeven dat er wel wat te zeggen valt voor zijn creatie.

Het project is gebouwd door Efesto, een Franse spin-off met Italiaanse roots. Het bedrijf werd opgestart in 2012 met als doel het ontwerpen, produceren en commercialiseren van hybride krachtbronnen (= power-units die zowel werken op klassieke brandstof als op elektriciteit). Hun producten worden toegepast in de auto-industrie, de luchtvaart en het zeewezen. Alleen de motorwereld hinkte nog achterop. Efesto’s CEO Luca Morfino legt uit dat hij de tijd rijp achtte om zelf een tweewieler te bouwen en zodoende hun expertise te etaleren.

De basis van dit project is dus een Ducati 959-blok met standaard 155 pk. De uitgaande as van de versnellingsbak is door middel van een ketting verbonden met de elektromotor die nog eens 70 pk levert. Die elektrische aandrijving is trouwens een gepatenteerd ontwerp van Efesto. Opvallend is dat de motor zelf rond draait en de as vast zit. Daardoor werkt de contra-roterende massa als extra balans-as en doet zo het gyroscopisch effect van de wielen gedeeltelijk te niet. Dit zou de IBEX Quattro lichtvoetiger moeten doen sturen.

En dat zal nodig zijn. Het supplementair gewicht van de motor (9kg) en de omvormer (5kg) bevindt zich onder het zadel. De batterijen (ongeveer 20kg) zitten onder de benzinetank. Alles samen komt het totale drooggewicht op een dikke 211 kg. Pakweg 35 kg meer dan een standaard Panigale 959, maar je krijgt er dan ook iets voor in de plaats.

Met de draaiknop aan de linker stuurhelft kan je namelijk kiezen tussen vier verschillende rij-modi. In de eerste stand verstookt de IBEX enkel benzine. Bij positie twee kies je voor volledig elektrisch, het contact van de verbrandingsmotor gaat uit en de bak in neutraal. Je hoeft dan enkel aan het gashendel te draaien en niet meer te schakelen.

Het wordt pas echt interessant in de derde stand, want dan functioneert de elektromotor als boost. Dit zou volgens de heer Morfino een piekvermogen van 225 pk opleveren. Zijn redenering lijkt me nogal “kort door de bocht” want hij telt het potentieel van beide krachtbronnen gewoon samen. Maar het ding moet er gegarandeerd fenomenale acceleraties uitpersen, als je weet dat de 959 al garant staat voor 107 Nm koppel en de Efesto-motor er eens 150 Nm bovenop doet!

De vierde rij-modus is bedoeld voor een persoonlijk setting. Je bepaalt zelf de mix van elektrisch vermogen en verbrandingsmotor.

Daarnaast zou de IBEX Quattro Hybride beschikken over een uitgebreid elektronisch vangnet dat door Efesto in samenwerking met Bosch zou ontwikkeld zijn. Ik schrijf “zou”, want wanneer ik de motor beter bekijk, merk ik dat de radiatoren voor olie- en waterkoeling ontbreken. Eén en ander doet dus vermoeden dat deze motor nog niet gereden heeft, laat staan op de rollen getest.

Het is dus nog allemaal toekomstmuziek, maar het deuntje klinkt wel aangenaam. Of het een succesnummer kan worden, zal de tijd uitwijzen. 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.