De GSX-R1000 is nog maar net voorgesteld, of de geruchtenmolen begint opnieuw te draaien voor team Suzuki. Blijkbaar werken de jongens in Hamamatsu aan een nieuwe ‘Busa en een Gixxer 750.
Als we Australian Motorcycle News mogen geloven, wil Suzuki de GSX-R 750 nieuw leven inblazen. Het lijkt ons een logische move om verschillende redenen. Ten eerste moet alle research van de GSX-R1000 zichzelf opbrengen, en een tweede model dat ervan kan profiteren is dan een eenvoudige keuze. Bij Yamaha zien we tenslotte hetzelfde met de R1 en de nieuwe R6. Ten tweede zijn er ook weinig modellen op de markt die meer aan een update toe waren dan de Gixxers. De vorige modellen waren flink gedateerd en hadden het moeilijk om de Euro4-norm te halen.
Wel de 750, geen 600
Rest dus enkel nog de vraag waarom er bij AMCN enkel gesproken wordt over de 750 en niet over de 600? Het lijkt erop dat Suzuki, net zoals Honda, het supersport-segment zal laten uitdoven. De GSX-R 750 daarentegen is sinds 1985 een flagship-model dat het merk niet verloren wil zien gaan omwille van de rijke geschiedenis. Het was tenslotte de eerste echte superbike met een aluminium frame en vormde de maatstaf die alle andere bouwers zouden volgen.
Nieuwe ‘Busa
Wanneer we de nieuwe Gixxer exact mogen verwachten is onduidelijk, omdat er nog zo’n legendarisch Suzuki model aan een update toe is, nl. de Hayabusa. Op de toevoeging van een ABS-systeem in 2012 na, moet deze motor het ook al erg lang zonder aanpassingen stellen en het is nog niet duidelijk welke motor Suzuki het eerste wil aanpassen.
Of het voor beide motoren zal gaan over een echt nieuw model, dan wel een facelift om toch maar aan de evoluerende emissie- en veiligheidsnormen te voldoen is nog niet duidelijk, al houden we onze vingers voor de zekerheid gekruist…