In Frankrijk is amper 1 op de 5 motorfietsen gekeurd. Nochtans geldt er sinds 15 april een verplichting tot technische keuring voor alle motorfietsen die ouder zijn dan 2017. De Franse motorrijdersorganisatie FFMC blijft oproepen tot het boycotten van de keuring en noemt de actie intussen al een groot succes.
Op vraag van Europa wordt er in de lidstaten gewerkt aan het invoeren van strengere technische controles voor motorfietsen. Terwijl enkele landen de dans nog ontspringen, hingen Franse motards er sinds begin dit jaar aan voor een technische keuring, terwijl we in België een keuring bij verkoop voorgeschoteld kregen.
Tweedehandsmarkt? Rampzalig
Het resultaat bij ons is bekend: de tweedehandsmarkt stortte in en verplaatste zich voorspelbaar naar het buitenland. In Frankrijk staat de FFMC ( Fédération Française des Motards en Colère) iets sterker en was de vooral de reactie van de motorrijders grootschaliger. De federatie voorzag een juridische gids voor mensen die de controle boycotten en met succes zo blijkt: zeven maanden na de invoering van de keuring rijdt 80% van de motorrijders ongekeurd rond.
90 euro boete
De federatie maakt zich sterk dat als de boycot lang genoeg duurt, er ook een politiek antwoord moet komen. In de praktijk blijkt het immers onmogelijk om motorrijders systematisch te controleren op hun papierwerk, en wie de juridische gids van de federatie volgt, komt er quasi steeds vanaf met amper €90 boete, al hoort daar wel een belangrijk addendum bij…
Belangrijke toevoeging
Er wordt immers niet gesproken over het regresrecht van de verzekering, die een gebrek aan technische keuring uiteraard graag zal aangrijpen om uitbetaling te weigeren bij een ongeval met een ongekeurd voertuig. De boycot houdt dus zeker enkele risico’s in, al noteert de FFMC wel één belangrijk voorval uit het verleden. In de jaren 80 wilde de Franse overheid immers al eens een extra taxvignet invoeren voor tweewielers. Na een boycot en protest van de FFMC, werd dit uiteindelijk afgevoerd…
En in België?
Wat kunnen we in België leren van het Franse verhaal? Voorlopig bitter weinig. In België geldt zoals gezegd enkel een controle bij verkoop en die is verplicht als je je voertuig überhaupt ingeschreven en verzekerd wil krijgen. Een ongekeurd voertuig kopen en niet langs de controle passeren, betekent dus ook dat je geen nummerplaat kan bekomen en dat je per definitie onverzekerd rondrijdt. In de plaats van een boete van 90 euro, spreek je in ons land over boetes die uitgesproken worden door de politierechtbank en die kunnen variëren van 800 tot 8000 euro. Er kan ook een rijverbod van acht dagen tot vijf jaar worden opgelegd en zelfs een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden.
Toch blijven ook de Belgische keurcentra niet onbesproken. Nadat vorig jaar wanpraktijken bij de keuringen aan bod kwamen, nam Minister Lydia Peeters ze grondig onder de loep en kwamen er nieuwe richtlijnen. De keurtermijnen voor auto’s werden aangepast en er is ook een voorstel om de keuring te decentraliseren. Voor motoren kan dit op termijn inhouden dat je jaarlijks onderhoud bij de garage meteen ook zou ingezet kunnen worden als een technische keuring bij verkoop. Al is dat uiteraard nog even afwachten en duimen dat de nieuwe regering hiermee instemt.