Fim-Ewc-24-h-Spa-2023-BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM, Reiterberger Markus, Mykhalchyk Illya, Guarnoni Jérémy, BMW M 1000 RR, Formula EWC

EWC: BMW Motorrad en Kawasaki naar Bridgestone!

Wat al maandenlang in de lucht hing is nu bevestigd: BMW Motorrad EWC maakt de overstap naar Bridgestone. Het Japanse bandenmerk voorzag al banden aan drie topteams (YART Yamaha, FCC TSR Honda, SERT Suzuki) en daar komen nu BMW en Kawasaki (Webike Trickstar) bij.

Het WK Endurance is zonder twijfel het meest interessante WK voor insiders. Niet alleen sluiten de motoren het dichtste aan bij de productiemodellen die je in de winkel kan kopen, maar het is ook het enige kampioenschap waar zo’n grote verscheidenheid aan merken, teams en bandenfabrikanten is.

Terwijl Dunlop de stock-klasse voor haar rekening neemt, blijft het in de EWC klasse een spannende strijd waarbij elke fabrikant er in slaagt om een betere band te produceren voor bepaalde omstandigheden, circuits, type motoren en ga zo maar door. Dat terzijde moet het wel gezegd dat Bridgestone er over het algemeen in sloeg om de hoogste podiumtrapjes op te eisen.

De overstap voor het Belgische BMW team hing al even in de lucht en van zodra de wegen splitsten tussen het team en Dunlop’s Steven Casaer, leek de overstap onvermijdelijk. De enige vraag die je je nu kan stellen is: Welk voordeel heet Bridgestone hier nog bij? Het bandenmerk sponsorde reeds drie topteams en heeft eigenlijk niets meer te bewijzen in het endurance racen…

Het volledige persbericht, lees je hieronder:

Bridgestone, wereldwijd leider in banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, zal in 2025 opnieuw verschillende teams in het FIM Endurance Wereldkampioenschap (EWC) voorzien van premium Bridgestone BATTLAX motorbanden. Voor de meest prestigieuze endurance-motorwedstrijden ter wereld, zal het bedrijf de bandenleverancier zijn die vijf teams ondersteunt, waaronder BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM en Kawasaki Webike Trickstar. Vorig jaar ondersteunde Bridgestone 3 teams.Bridgestone’s betrokkenheid bij het FIM Endurance Wereldkampioenschap maakt deel uit van de voortdurende steun aan diverse nationale en internationale motorsporten, van professionele race series op het hoogste niveau tot lokale amateurwedstrijden, met als doel de motorsportcultuur te versterken en te ondersteunen. Sinds 2017 ondersteunt Bridgestone teams die deelnemen aan de volledige EWC-serie met Bridgestone-racebanden, die zijn ontworpen voor optimale grip, duurzaamheid en een uitstekende handling. De wereldtitel in 2024 voor het door Bridgestone ondersteunde Yoshimura SERT Motul markeerde het vierde opeenvolgende jaar en de vijfde keer dat een team met Bridgestone banden de EWC won. In 2025 zal Bridgestone de enige bandenleverancier zijn voor vijf teams:
F.C.C. TSR Honda France: Dit team werd in 2017-2018 het eerste Japanse team dat het FIM Endurance Wereldkampioenschap won. Voor het seizoen 2025 bestaat hun rijders line-up uit Alan Techer, een voormalig EWC-kampioen; Corentin Perolari, bekend om zijn snelheid in Supersport-races; en Taiga Hada, een veelbelovend talent uit Japan.YART YAMAHA Official EWC Team: Gevestigd in Oostenrijk, is YART een sterke concurrent in endurance-racen en strijdt het elk jaar om podiumplaatsen en overwinningen. Hun line-up voor 2025 bestaat uit Marvin Fritz en Karel Hanika, beiden ervaren endurance-racers, en Jason O’Halloran, een nieuwe aanwinst met ervaring uit het Britse Superbike-kampioenschap.Yoshimura SERT Motul: Deze Frans-Japanse samenwerking tussen Yoshimura en Suzuki Endurance Racing Team (SERT) heeft een rijke geschiedenis, met meerdere kampioenschapstitels, waaronder het seizoen 2024. In 2025 gaan ze door met rijders Gregg Black, Étienne Masson en Dan Linfoot, die bijgedragen hebben aan hun recente successen, met Cocoro Atsumi als reserverijder.BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM: Dit team neemt sinds 2019 deel en is snel uitgegroeid tot een geduchte kracht in het kampioenschap. Voor 2025 bestaat hun line-up uit het al langere tijd betrokken lid Markus Reiterberger, voormalig Superbike Wereldkampioen Sylvain Guintoli, de Zuid-Afrikaanse endurance-specialist Steven Odendaal en de Est Hannes Soomer.Kawasaki Webike Trickstar: Dit Japanse team is actief in de endurance-scene en toont vaak sterke prestaties in het Asia Road Racing Championship en de Suzuka 8 Hours. Hun line-up voor 2025 bestaat uit Christian Gamarino, de ervaren endurance-racer Mike Di Meglio, Gregory Leblanc, bekend van meerdere Bol d’Or-overwinningen, en Roman Ramos, een ervaren concurrent in verschillende motorraces.
Bridgestone heeft een diepgewortelde passie voor motorsport, en het FIM Endurance Wereldkampioenschap is de ultieme test van bandenprestaties, duurzaamheid en innovatie,” zegt Nico Thuy, directeur Motorfietsen bij Bridgestone EMEA. “We zijn trots om in 2025 onze steun uit te breiden – we blijven samenwerken met drie geweldige teams, en voegen twee nieuwe teams toe met BMW en Kawasaki. We weten dat onze Bridgestone-racebanden hun bijdrage zullen leveren en opnieuw de grenzen van endurance-racen zullen verleggen.“Motorsport is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Bridgestone als bandenfabrikant, aangezien het bedrijf voortdurend streeft naar uitmuntendheid. Het bedrijf versterkt duurzame wereldwijde motorsportactiviteiten met een boodschap “Passion to Turn the World”, die de passie van Bridgestone voor racen, winnen, de ultieme uitdaging aangaan en innovatie versnellen illustreert. Deze boodschap vertegenwoordigt ook de wens om een duurzame mobiliteitssamenleving te ondersteunen, samen met zijn partners via motorsport. Door racen te gebruiken als mobiel laboratorium, zal het bedrijf technologie verfijnen onder extreme omstandigheden en deze innovatie verbinden met de ontwikkeling van toekomstige vervangingsbanden onder het concept “From Circuit to Street”. Door de uitdaging en de zoektocht naar uitmuntendheid te tonen, evenals een passie voor motorsport voor alle belanghebbenden, kijkt Bridgestone vooruit om een duurzaam premium merk op te bouwen.Extreme omstandigheden die hoogwaardige banden vereisenHet FIM EWC is de ultieme test voor rijder en machine, met races die 8 tot 24 uur duren – wat enorme druk uitoefent op de banden en uitzonderlijke duurzaamheid vereist.Gezien de extreme omstandigheden zijn Bridgestone-racebanden ontworpen met geavanceerde technologie en materialen om maximale grip, handling en duurzaamheid te bieden, zodat teams gedurende de hele race op hun best kunnen presteren. Bridgestone-racebanden zijn ook ontworpen om uitstekende prestaties te leveren onder verschillende weersomstandigheden, zodat rijders het vertrouwen hebben om zichzelf in elke situatie tot het uiterste te drijven.Het seizoen 2025 van het EWC zal als volgt verlopen:
19-20 april: 24 Heures Motos, Le Mans, Frankrijk7 juni: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, België3 augustus: Suzuka 8 Hours, Suzuka racebaan, Japan20-21 september: de Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Frankrijk