EICMA: Hoe zit het met BMW’s R18?

Een van de meest besproken concepten van afgelopen jaar is zonder twijfel BMW’s R18. Nadat deze dikke 1800cc oldschool boxer werd voorgesteld op het prestigieuze concours Villa d’Este, leek het maar een kwestie van tijd vooraleer hij in de showroom zou staan. Maar hoeveel tijd?

In de aanloop naar de EICMA was BMW sowieso niet de meest opdringerige fabrikant met allerhande teasers – waarvoor dank. Maar als er één zekerheid leek te zijn, dan was het wel dat we de R18 in productietrim zouden zien, inclusief open cardanaandrijving, prachtig afgewerkte lak, minimalistische voorkant, vette Auspuff en ga zo maar door. Op het filmpje hieronder zie je nog eens wat we bedoelen: een cruiser, maar dan op z’n Duits.

Zelfs nadat we op de redactie de embargo-informatie kregen, bleef er een sprankeltje hoop op een ‘one more thing’-momentje tijdens de EICMA presentatie waarbij ze Germans een R18 van onder het zeil zouden trekken. Dit kwam er spijtig genoeg niet.

In de plaats daarvan kregen we een tweede, R18 concept (R18/2, misschien niet de meest originele naam ooit) dat zich van het eerste onderscheidt met een Candy rood kleurtje en een stuurkuipje. Het is duidelijk dat de Beiers een aanval willen doen op de Amerikaanse markt en in onderstaand reclamefilmpje laten ze alvast zien dat ze goed van Harley-Davidson en Indian hebben afgekeken. Mensen die gevoelig zijn aan Americana en overdrijven over ‘Endless Power’, kijken best even weg. Doorheen de Star Spangled marketingpraat hoor je wel nog enkele keren de lekkere boxersoundtrack.

Komaan BMW, het wachten heeft lang genoeg geduurd.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.