EICMA: BMW S 1000 XR

Tien kilo lichter, het nieuwe motorblok van de S 1000 RR, een TFT-kleurendashboard, LED-verlichting én beter comfort. Dat is de korte samenvatting van de S 1000 XR die op het eerste zicht weinig te wensen overlaat.

Het is geen geheim dat BMW’s S 1000 XR wat moeite had om binnen BMW’s gamma tot zijn recht te komen. Hoewel de hoogpoter goed scoorde in alle tests, blijft het BMW toerpubliek verknocht aan de GS, terwijl de sportievelingen dan weer gehecht zijn aan de RR. Toch slaagde de XR er intussen in om z’n eigen weg te banen en daar kwam vandaag zelfs een extra familielid bij.

Het recept van de nieuwe S 1000 XR blijft nagenoeg onveranderd, al gaat de motor er in z’n geheel wel flink op vooruit. Zoals gezegd is er het nieuwe motorblok, gebaseerd op dat van de S 1000 RR maar vreemd genoeg zonder Shiftcam technologie. Het resultaat is 165 pk bij 11.000 o.p.m. met een maximumkoppel van 114 Nm bij 9.250 toeren. Minstens even belangrijk: het motorblok alleen weegt al 5 kg minder dan de voorganger.

Bij dit nieuwe blok hoort ook een nieuw frame dat de motor (veel meer dan voorheen) gebruikt als een dragend framedeel. Het ‘Flex Frame’, zoals BMW het noemt, moet zorgen voor meer rijcomfort en een betere stuurprecisie. In het persbericht gaat BMW ook dieper in op het rijcomfort en wordt specifiek gesproken over ‘vibration decoupled handelbars’ oftewel een trillingsvrij stuur. Hiermee is het grootste minpunt van de vorige XR hopelijk verholpen.

De XR is beschikbaar met talrijke optiepakketten, maar leuke standaardvernieuwingen zijn o.a. het standaard 6,5″ TFT kleurendashboard waarom we alle mogelijke elektronische snufjes kunnen instellen die gecontroleerd worden door een 6-assige IMU. Tractiecontrole, wheeliecontrole, bochten-ABS, you name it. Er is ook opnieuw een up/down quickshifter beschikbaar, maar dan wel als optie en ook de cruise-control is optioneel. Het is misschien een beetje een vreemde beslissing van BMW om hier opties van te maken, want deze dingen wil je absoluut op een S 1000 XR.

Sportieve toeristen hebben er dus weer een keuzemogelijkheid bij, het enige directe nadeel dat we momenteel kunnen bedenken is dat iedere Ducatist gaat blijven zeuren over een ‘Multistrada-kopie’. Laten we het erop houden dat de BMW-designers toch op z’n minst nog een ander kleurtje of een stickerset mochten voorzien…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.