Screenshot

EICMA 2024: Honda brengt GB350S naar Europa!

Tussen alle Honda nieuws vanop de EICMA zit er één nieuw model verstopt dat haar intrede maakt in Europa. De GB350S is een retro luchtgekoeld monocilindertje dat de strijd aangaat met pakweg de Royal Enfields of Triumphs die goed scoren in deze klasse. De GB350S was al beschikbaar in de Aziatische markten, maar krijgt nu dus ook een Euro5+ homologatie. Het is enkel nog wachten op het prijskaartje om te zien of A2-rijders er voor 2025 een interessante keuze bij krijgen.

Nieuw model: Honda herintroduceert de naam GB in Europa. De GB350S voldoet aan de A2-norm en wordt aangedreven door een nieuwe, luchtgekoelde motor vol karakter en een hartig koppel. Hij is ook voorzien van een slipperkoppeling en HSTC voor extra gemoedsrust. Een stalen semi-dubbel wiegframe zorgt voor een perfect gevoel en wordt gecombineerd met 41 mm telescopische voorvork, dubbele schokdempers achteraan en 310 mm remschijven aan de voorzijde voor een makkelijk stuurgedrag. De strakke en eenvoudige styling is ‘klassiek’ Honda, met stalen brandstoftank, uit hars vervaardigde zijpanelen en voorspatbord en alle verlichting is LED. Het instrumentenpaneel bevat een analoge snelheidsmeter en een digitale versnellingsindicator.

Inhoud: 

1 Inleiding

2 Modeloverzicht

3 Belangrijkste kenmerken

4 Accessoires

5 Technische specificaties

1. Inleiding

De eenvoudige, universele aantrekkingskracht van een motorfiets.

Dat is wat de ingenieurs van Honda wilden bereiken toen ze nadachten over de ontwikkeling van de nieuwe GB350S. Door gebruik te maken van alle technologie die ze tot hun beschikking hadden, wilden ze een tijdloze, luchtgekoelde ééncilindermotor met kleine cilinderinhoud maken die zowel leuk als efficiënt presteert in het moderne verkeer. En door dat te doen, een motorfiets te maken die een echt genot is om op te rijden voor elk ervaringsniveau, met hoogwaardige techniek, tijdloze stijl en het trotse gevoel deze machine te bezitten tegen een zeer betaalbare prijs.

Honda heeft generaties ervaring in het bouwen van een motorfiets voor elk type rijder. En nu er steeds meer motorfietsen met A2-rijbewijs op de markt komen om een jongere doelgroep te laten proeven van motorrijden, is de tijd rijp voor Honda om aan het Europese gamma een motor toe te voegen die zich laat inspireren door modellen uit het verleden, maar met het oog op de toekomst. De GB350S doet precies dat.

Het is de perfecte motor om het avontuur op twee wielen te beginnen – of voort te zetten – en te genieten van alles wat dat met zich meebrengt: kameraadschap, gedeelde momenten en nieuwe horizonten. Of je nu koffie gaat drinken met vrienden of verder weg avontuur zoekt, de GB350S gaat moeiteloos mee in de doelen die worden gesteld, met authentieke charme en een antwoord op de aanpassingswensen van elke eigenaar. 

Twee wielen, een stuur en een motor. Veel plezier.

2. Modeloverzicht 

De luchtgekoelde, SOHC 348 cc HSTC-motor levert een piekvermogen van 15,5 kW en een koppel van 29,0 Nm, met name in het lage tot middelhoge toerengebied. Maar het is ook een motorblok – lange slag met hoge vliegwielmassa – die is afgesteld om precies zo aan te voelen als een eencilinder, met een onmiskenbaar karakter en geluid. De vijfversnellingsbak met lange overbrengingsverhoudingen wordt aangestuurd door een koppeling met slipperfunctie voor probleemloos schakelen.

De GB350S is een motorfiets die gemaakt is om met gemak door de drukke stad te navigeren. Het stalen semi-dubbele wiegframe zorgt voor een stabiel en vertrouwenwekkend rijgedrag met een kleine draaicirkel. Zowel het zwaartepunt als de zithoogte zijn geruststellend laag. De 41 mm telescoopvork en dubbele achterschokdempers zorgen voor een soepele vering, terwijl het remmen wordt verzorgd door 310 mm/240 mm schijven voor en achter, ondersteund door ABS. De wielen zijn een 19/17-inch combinatie voor en achter.

De bewust ingetogen styling is een eerbetoon aan Honda’s roemruchte roadsterhistorie, met een stalen brandstoftank, zijpanelen en voorspatbord van hars en stijlvolle zwartgemaakte details op het blok en andere onderdelen. Alle verlichting is LED, met een klassieke, ronde koplamp, terwijl een compacte analoge snelheidsmeter het middelpunt vormt van een aantrekkelijk instrumentenpaneel.

Voor de GB350S is een reeks originele Honda accessoires beschikbaar, waaronder grote en kleine zadeltassen, diverse windschermopties en valbescherming.

De 2025 GB350S zal verkrijgbaar zijn in de volgende lakopties:

Puco Blue

Gunmetal Black Metallic

Pearl Deep Mud Gray

3. Belangrijkste kenmerken

3.1 Motor 

·       Luchtgekoelde en karaktervolle eencilindermotor met lange slag

·       Sterk koppel bij lage tot middelhoge toeren

·       Lagewrijvingstechnologie voor uitstekende brandstofefficiëntie

·       Versnellingsbak met vijf versnellingen, lange overbrengingsverhouding en assist-/slipperkoppeling

·       Honda Selectable Torque Control (HSTC)

De karaktervolle luchtgekoelde, 348cc SOHC 2-kleppen eencilindermotor is een nieuw ontwerp dat streeft naar een gevoel bezieling naast sprekende prestaties. De inspanning van Honda’s ontwikkelingsingenieurs bestond uit het creëren van de juiste ‘puls’ uit verbrandingsenergie en een vliegwiel met hoge massa – wat de rijder aanvoelt als een aangename hartslag – terwijl trillingen tot een minimum worden beperkt. Hiervoor werkt een extra coaxiale hoofdasbalansas samen met de primaire balansas.

De luchtinlaat vanaf de airbox naar de PGM-FI injectie volgt een recht traject, met een geoptimaliseerde diameter om de weerstand van de inlaatlucht te verminderen en een lengte om een krachtig koppel te genereren vanaf lage toerentallen. Voor een stabiele luchtinlaat loopt het inlaattraject onder het zadel en over de bovenkant van de airbox. Dit ontwerp draagt bij aan de sterke prestaties bij lage toerentallen en de ‘hartslag’ van de motor.

Met het uitlaatgeluid is ook vanaf het begin van de ontwikkeling rekening gehouden. De uitlaatpijp is dubbelwandig, terwijl de uitlaatdemper (met een afgeschuinde diameter van 45 mm voor een betere hellingshoek) gebruik maakt van een enkele expansiekamer. Het resulterende geluid is een duidelijke, karaktervolle basklank – perfect voor een ééncilinder.

Het maximumvermogen van 15,5 kW wordt geleverd bij 5.500 t/min, terwijl het maximumkoppel van 29,0 Nm reeds laag in het toerentalbereik bij 3.000 t/min wordt geleverd. Hij heeft een lange slag (boring en slag van 70 x 90,5 mm) en een compressieverhouding van 9,5:1.

En hoewel hij er klassiek uitziet, zijn er tal van Honda’s nieuwste, wrijvingarme technologieën ingebouwd – zoals een 10 mm offset cilinder, asymmetrische drijfstang en afgedicht carter – voor een optimale brandstofzuinigheid. Om zowel oliecapaciteit als een verminderde mengweerstand van de krukasolie te bereiken in een beperkte ruimte, maakt het afgedichte carter gebruik van een schot tussen de transmissiekamers en het carter.

Een membraanafsluiting in het schot opent en sluit wanneer de krukasdruk schommelt als gevolg van de zuigerwerking en sproeit olie op de zuiger (die de zuiger koelt en het big-end van de drijfstang smeert). Deze wordt vervolgens naar de transmissieruimte geleid, waardoor de wrijving afneemt en het brandstofverbruik daalt.

Voor een optimale koeling zijn de diepte, dikte en tussenruimte van de koelribben zorgvuldig geoptimaliseerd. Dit draagt tevens bij aan de uitstraling en esthetiek van de motor. Om het gebied achter de verbrandingskamer te koelen, dekt een oliekanaal in de cilinderkop het bovenste deel van de kop af, waardoor de temperatuur met 10% daalt.

De vijfversnellingsbak gebruikt lange overbrengingsverhoudingen tussen de eerste en vierde versnelling om optimaal gebruik te maken van het geleverde koppel in de stad, waarbij de vijfde versnelling is ingesteld voor een brede acceleratie van 30 km en laag toerental tot kruissnelheid. Een aluminium nok assisteert de slipperkoppeling en verlaagt de nodige kracht op de hendel met 30%, wat het rijden in de stad en het opschakelen vergemakkelijkt, terwijl het achterwiel onder controle wordt gehouden tijdens het remmen en terugschakelen.

Honda Selectable Torque Control (HSTC) beheert de tractie van het achterwiel, wat zorgt voor meer vertrouwen en gemoedsrust voor alle ervaringsniveaus. De motor levert 40 km/l (WMTC-modus); dit geeft een potentiële actieradius van 600 km uit de 15 liter brandstoftank.

3.2 Rijwielgedeelte

·       Stalen semi-dubbel wiegframe, achterbrug met kokerprofiel

·       41 mm telescoopvork, dubbele achterschokdemper

·       310 mm remschijf voor, 240 mm remschijf achter met ABS

Een klassiek stalen wiegframe geeft de GB350S precies de juiste uitstraling. Het zorgt voor een goede balans tussen stijfheid in de lengterichting, zijwaartse richting en torsiestijfheid en gebruikt de souplesse van staal voor een perfect gevoel. De stijve achterbrug is gemaakt van een stalen 60 x 30 mm kokerprofiel voor een efficiënte vermogensoverdracht. 

De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 27°/120mm, met een vorksprong van 45 mm en een wielbasis van 1.440 mm. De zithoogte is een zeer behapbare 800 mm; het leeggewicht is vastgesteld op 178 kg en de bodemvrijheid is 168 mm.

De stuurgeometrie, het lage zwaartepunt, de lage zithoogte en het brede, naar achteren gebogen stuur zorgen voor een stabiel en toch gemakkelijk rijgedrag. Een stuuruitslag van 43° zorgt voor een minimale draaicirkel van 2,3 m voor wendbaarheid in de stad. De 41 mm telescoopvork heeft een veerweg van 106 mm en is met het oog op klassieke details voorzien van beschermende rubberen stofkappen. De dubbele achterschokdemper heeft ook een veerweg van 120 mm en is gevuld met stikstofgas voor een betere dempingscontrole.

Een enkele remschijf van 310 mm aan de voorkant wordt bediend door een nieuw ontworpen en zeer stijve remklauw met twee zuigers. De remschijf van 240 mm aan de achterkant door een remklauw met één zuiger. Voor de remblokken is gebruik gemaakt van frictiemateriaal met een lange levensduur. De compacte ABS-modulator vereenvoudigt het hydraulische systeem voor de achterrem. De wielen zijn elegante, 14-spaaks gegoten aluminium modellen, waarbij de ABS-ring aan de voorkant is geminimaliseerd om de slanke spaken te accentueren. Het 19-inch voorwiel is gekoppeld aan een 17-inch achterwiel. De banden zijn van het type Metzeler Tourance Next in de maat 100/90-R19 voor en 150/70-R17 achter.

3.3 Styling & Uitrusting

·       De suggestieve styling is eenvoudig en tijdloos klassiek van Honda, met stalen tank en stijlvolle zijpanelen van hars

·       Volledige LED-verlichting

·       Keurig display met analoge snelheidsmeter en digitale versnellingsindicator

·       Honda noodstopsysteem (ESS) geïntegreerd

Het silhouet van de GB350S is de definitie van een strakke en eenvoudige Honda roadster, met een ongecompliceerde, tijdloze stijl die teruggrijpt naar de iconische ontwerpen uit het verleden. De vormgeving van de brandstoftank en de zijpanelen van hars – en de verhouding daartussen – zijn suggestief, net als het lage zadelprofiel. De smalle voor- en achterspatborden zijn de finishing touch.

Kenmerken als de opvallende ronde koplamp – met drie LED-lampjes boven en in het midden onderaan – en de oogvormige LED-richtingaanwijzers voegen subtiele moderniteit en een unieke lichtsignatuur toe. En de black-out details, waaronder de prachtig afgewerkte motor (met gepolijste koelribben), koplampomlijsting, vorkpoten, achterbrug, uitlaatbochten, wielen en achterveren, laten de klassieke lijnen nog meer opvallen.

Eenvoudige instrumentatie wordt voorzien door een compacte, analoge snelheidsmeter die uit het midden naast het contactslot is geplaatst; een digitale versnellingsindicator is inbegrepen, evenals het gemiddelde/huidige brandstofverbruik, de actieradius tot de lege tank en de ECO-indicator.

De richtingaanwijzers achteraan hebben ook een ESS-functie (Emergency Stop Signal). Bij hard remmen knipperen de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er hard geremd wordt gemaakt. De richtingaanwijzers worden ook automatisch uitgeschakeld; in plaats van een eenvoudige timer te gebruiken. Het systeem vergelijkt het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent wanneer de ESS-functie moet worden uitgeschakeld, afhankelijk van de situatie.

4. Accessoires

Style Pack

Verbetert het uiterlijk van de GB350S door accessoires toe te voegen die de iconische ontwerpkenmerken van het model aanvullen. Het pakket bevat:

·       Voorste uitlaatpijp – gemaakt met een robuuste extra dikke stalen pijp van 28,6 mm, die de gedurfde esthetiek van de GB350S versterkt.

·       Enkele zadelkap – bedekt het passagiersgedeelte van het zadel om sportiviteit en retrostyling te benadrukken

·       Stuuruiteinden – worden geleverd met een unieke bevestigingsbout die een stijlvol accent aan het stuur toevoegt

·       Koplampkap – biedt comfort aan de rijder door lucht af te voeren en geeft de voorkant van de motorfiets een sportief tintje.

·       Tankbeschermers – voegen bescherming toe aan de brandstoftank en verbeteren de grip van de rijder

·       Mistlampen – bediend via een geïntegreerde hendelschakelaar.

Travel Pack

Biedt extra opbergruimte en verbetert het comfort, gemak en gebruiksgemak op langere reizen. Het pakket bevat:

·       Zadeltassen & bevestiging – 14 l links & 10 l rechts, gemaakt van stevig ballistisch nylon en makkelijk afneembaar voor extra gemak.

·       Handkappen – minimaliseren de impact van wind en regen op de handen en armen van de rijder.

·       Hoge ruit – met een hoogte van 355 mm weerkaatst het de rijwind weg van het hoofd en de schouders van de rijder.

Het assortiment wordt vervolledig door optionele verwarmde handgrepen (met 5 instelbare warmteniveaus), een praktische USB-oplader en een Metervizier (korte versie van het lange vizier).

Alle accessoires in de pakketten kunnen ook afzonderlijk worden gekocht.

5. Technische Specificaties

MOTOR 
TypeLuchtgekoeld, SOHC 2 kleps, 4-takt ééncilinder
Cilinderinhoud348 cc
Boring en slag70 mm x 90.5 mm
Compressie9.5:1
Max. Vermogen15.5 kW @ 5,500 tpm
Max. Koppel29.0 Nm @ 3,000 tpm
Geluidniveau86 dB
Olie2.5 l
BRANDSTOFSYSTEEM 
InjectiePGM FI electronische injectie
Inhoud benzinetank15 l (inclusief reserve)
CO2 Emissie WMTC57 g/km
Benzineverbruik (WMTC)2.50 L/100 km
ELEKTRISCH SYSTEEM 
BatterijtypeAGM
Batterijcapaciteit12 V 6.3 Ah
AANDRIJVING 
Type KoppelingNatte meerplatenkoppeling
Transmissie5 versnellingen, manueel
EindoverbrengingKetting
FRAME 
TypeStalen wiegframe
RIJWIELGEDEELTE 
Dimensies (L´B´H)2,175 mm x 790 mm x 1,100 mm
Wielbasis1,440 mm
Balhoofdhoek27°
Naloop120 mm
Zithoogte800 mm
Grondspeling168 mm
Gewicht Rijklaar178 kg
Draaicirkel2.4 m
VERING 
Type Vooraan41 mm telescoopvork – 106 mm veerweg
Type AchteraanDubbele schokbreker – 120 mm veerweg
WIELEN 
Afmeting Voorwiel19M/C X MT2.50 gegoten aluminium
Afmeting Achterwiel17M/C X MT4.00 gegoten aluminium
Voorband100/90R19 M/C (57H) 
Achterband150/70R17 M/C (69H)
REMMEN 
ABS Systeem2-wegs
VoorremEnkele 310 mm x 4  mm schijf met enkele dubbelzuiger remklauw 
Achterrem240 mm x 4 mm single disc schijf met enkelzuiger remklauw
INSTRUMENTEN & ELECTRONICA 
DashboardAnaloog & LCD-meter
KoplampLED
StoplichtLED
USBOptioneel
Extra KenmerkenESS

Alle specificaties zijn voorlopig en kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.

# Houd er rekening mee dat de opgegeven cijfers resultaten zijn die Honda heeft behaald onder gestandaardiseerde testomstandigheden zoals voorgeschreven door WMTC. De tests worden uitgevoerd op een rollende weg met een standaardversie van het voertuig met slechts één bestuurder en zonder extra optionele uitrusting. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren afhankelijk van hoe u rijdt, hoe u uw voertuig onderhoudt, het weer, de wegomstandigheden, de bandenspanning, de installatie van accessoires, de lading, het gewicht van de berijder en passagier en andere factoren.