Eerste indruk: BMW CE 02

Onze man is momenteel onderweg met BMW’s CE 02. Deze kleine funbike is de Duitse oplossing om elektrificatie te combineren met rijplezier. Maar wat moet je nu net met zo’n ding? We noteren een korte eerste indruk na een half dagje rijden.

Wat is dit nu eigenlijk voor iets?
“De CE 02 ziet er heel apart uit, maar hij kan op heel veel sympathie in het verkeer rekenen. Met z’n lage zithoogte, middelhoog stuur en felle kleurtjes doet hij wat BMX-achtig aan. Het rijcomfort is dik in orde en deze midi-bike is toegankelijk voor ieder type rijder. Dankzij de elektrische aandrijving heb je een heel soepel motorkarakter en het geheel neigt dan ook meer naar een kleine 125cc stadsscooter, dan wel naar een lichte nakedbike. Denk in het genre Honda Monkey of MSX, maar dan elektrisch.”

Hoe rijdt hij?
“Wendbaarheid is het sleutelwoord en dat wordt in de verf gezet dankzij kleine wieltjes, een breed stuur, een korte balhoofdhoek en een brede stuuruitslag. Heel erg hard gaat het nooit, al loopt de elektromotor wel vlot genoeg om gemakkelijk met het stadsverkeer mee te kunnen. Wie van A naar B wilt in Brussel, Antwerpen of Gent zal zich dit niet beklagen en in hipsterstad Amsterdam pas je al helemaal tussen alle elektrische brommers en scootertjes.”

Hoe zit het met opladen?
“Er is geen wisselbare batterij, dus het opladen gebeurt steeds ‘in vehicle’. In realiteit is het een kwestie de CE 02 altijd aan de lader te hangen wanneer je hem parkeert, want de laadtijd van een uur aan de snellader tot meer dan 2u aan een trage lader wil je natuurlijk nooit uitzitten op een moment dat je onderweg bent. Belangrijk om te weten is dat we spreken over 2 uitvoeringen: de low-output is een 45km/u variant, de high-output is een ‘net geen 125cc’ die zo’n 95km/u als topsnelheid haalt.

Eigenaardigheden?
Deze hele motorfiets is een vreemde eend, al slaagt BMW er wel in om alles heel eenvoudig en toegankelijk te maken. Het enige echt aparte is dat de ontwikkelaars ook een achteruit-versnelling toevoegden. Een redelijk nutteloos extraatje wat er enkel maar is omdat het zo eenvoudig in te bouwen is met een elektromotor en omdat het uitnodigt tot wedstrijdjes achteruitrijden.

De volledige rij-indruk van de CE 02 volgt spoedig!