Ducati verbreekt verkooprecords in 2021

Ducati sluit 2021 af met de beste verkoopcijfers ooit. Met 59.477 verkochte motoren wereldwijd en een stijging van 24% ten opzichte van 2020 mag het Italiaanse merk trots zijn. 

Waar iedereen Ducati associeert met snelle, rode volbloed racemachines is het vooral nieuwe GS concurrent Ducati Multistrada V4 die de verkoopcijfers de hoogte in stuwt. De Multistrada V4 is voor 2021 de best verkochte Ducati met net geen 10.000 exemplaren wereldwijd. 

Vooral in de VS werd Ducati erg gesmaakt met een stijging van 32% (!) tegenover vorig jaar en ook in Europa kon Ducati rekenen op een forse stijging in Duitsland (+11%) en Frankrijk (+12%). Ook de elektrificatie van Ducati ging niet onopgemerkt voorbij, waar hun prototype vooruitloopt op de motorfiets die zal racen in de MotoE vanaf 2023. 


PERSBERICHT

De passie voor Ducati is nog nooit zo groot geweest. Met 59.447 verkochte motorfietsen wereldwijd, is 2021 het beste jaar ooit

Ducati eindigt 2021 met een recordverkoop, met een wereldwijde groei van + 24% ten opzichte van 2020 en + 12% ten opzichte van 2019Groei met dubbele cijfers in alle belangrijke landen, waaronder de Verenigde Staten, die hun plaats van topmarkt heroveren, en Australië, dat + 50% noteert in vergelijking met 2020De Multistrada V4 is de best verkochte en meest populaire motorfiets voor Ducatisti in 2021 met 9.957 motorfietsen geleverd aan klanten

Het 2022 gamma oogst nu al veel lof bij de liefhebbers, zoals blijkt uit de hoogste orderportefeuille ooit aan het begin van het jaarBorgo Panigale, Bologna, 12 januari 2022 – Ducati sloot 2021 af met een record aantal van 59.447 motorfietsen afgeleverd aan klanten over de hele wereld en realiseerde een stijging in de verkoop van + 24% ten opzichte van 2020 (48.042) en + 12% ten opzichte van 2019 (53.183).

Claudio Domenicali, Ducati CEO: ” 2021 was een magisch jaar voor Ducati. We hebben meer dan 59.000 motorfietsen afgeleverd, een aantal dat nooit eerder is bereikt in de 95-jarige geschiedenis van het bedrijf. We wonnen ook de titel van MotoGP Constructors’ World Champion voor het tweede opeenvolgende jaar, en we begonnen het elektrische tijdperk van ons bedrijf met het V21L prototype, dat vooruitloopt op de motorfiets die zal racen in het MotoE kampioenschap vanaf 2023. De pandemie, die nog steeds aan de gang is, heeft niet alleen veel leed veroorzaakt, maar heeft de activiteiten ook complexer gemaakt, waardoor we genoodzaakt waren een voortdurende interne reorganisatie door te voeren. De toeleveringsketens hebben voor vertragingen in de leveringen gezorgd waarvoor ik mij wil verontschuldigen bij alle Ducatisti en hen wil bedanken voor hun geduld. Ondanks al deze moeilijkheden, heeft de wil om uit te blinken van onze medewerkers hier in Borgo Panigale en in onze dochterondernemingen over de hele wereld ons geholpen om deze record resultaten te behalen. We investeren in een uiterst ambitieus groeiproces dat het bedrijf nog beter zal maken, door nieuwe marktsegmenten aan te boren. Met de DesertX hebben we vanaf dit jaar een uiterst aantrekkelijk model voor avonturiers, en andere ambitieuze projecten zijn momenteel in ontwikkeling. De kernwaarden van het merk – Style, Sophistication, Performance en Trust – zijn actueler dan ooit. Toekomstige groei zal plaatsvinden in overeenstemming met deze waarden, waarbij we onze enthousiaste klanten producten aanbieden die steeds representatiever worden met een unieke mix van schoonheid, technologie en onderscheidend vermogen, zoals het beste van Made in Italy.”

In 2021 groeide Ducati in alle belangrijke landen, te beginnen met de Verenigde Staten, die de plaats van leidende markt voor Ducati heroverde met 9.007 eenheden , wat overeenkomt met een stijging van 32% ten opzichte van 2020, gevolgd door Italië met 8.707 motorfietsen (+ 23% ten opzichte van 2020) en door Duitsland met 6.107 eenheden (+ 11% ten opzichte van 2020). De Chinese markt groeide ook met 4.901 motorfietsen (+ 21%), evenals de Franse met 4.352 (+ 12%) en de Britse met 2.941 eenheden (+ 30%).

Francesco Milicia, Ducati VP Global Sales and After Sales: ” Met 59.447 motorfietsen afgeleverd aan klanten, vestigt Ducati een historisch resultaat en onderstreept nogmaals haar soliditeit, ondanks de moeilijkheden in alle sectoren als gevolg van de bevoorradingscrisis. De verkoop groeide met dubbele cijfers in alle belangrijke landen, van de Verenigde Staten tot Australië, waar de nieuwe dochteronderneming een stijging van 50% realiseerde. Deze cijfers zijn ook het resultaat van buitengewoon werk gericht op de voortdurende verbetering van het wereldwijde verkoopnetwerk, zowel in kwantitatieve termen, met 84 nieuwe dealers, als in kwalitatieve termen, met de nadruk op de digitalisering van processen en omnichannel om onze Ducatisti een “onvergetelijke” ervaring te garanderen, die de waarden van het bedrijf volledig weerspiegelt. Nu beginnen we 2022 met een nog completer gamma, dat nu al veel lof oogst, zoals blijkt uit de beste orderportefeuille ooit aan het begin van het jaar.

Het enorme succes gedurende het jaar wordt bevestigd voor de Multistrada V4, die veruit de best verkochte en meest geliefde motorfiets was voor Ducatisti in 2021 met 9.957 motorfietsen geleverd aan klanten. De Ducati Scrambler 800 familie volgde met 9.059 eenheden en de Monster met 8.734 verkochte motorfietsen.

Deze resultaten werden bereikt ondanks de onvoorspelbare situatie als gevolg van de crisis in de bevoorrading die reeds enige tijd aanhoudt. Het is nog steeds een zeer onstabiele situatie, die waarschijnlijk nog zal voortduren.

Voor 2022 heeft Ducati negen nieuwe modellen aan het publiek gepresenteerd tijdens de Ducati World Première web series. Dit heeft bijgedragen aan het creëren van een nog completer gamma klaar om aan de wensen van elk type motorrijder te voldoen. De verwachtingen zijn bijzonder hoog voor de DesertX , de Ducati motorfiets ontworpen om de meest veeleisende off-road wegen aan te pakken met een 21 “voorwiel en een 18” achterwiel, een lange veerweg en een ruime bodemvrijheid. Een motorfiets die Ducati in een geheel nieuwe wereld brengt, een symbool van hoe het merk haar horizon kan verbreden zonder haar roots en sportieve identiteit te verliezen, zoals bewezen door de Panigale V4 die, in haar laatste evolutionaire stap, het dichtst bij een MotoGP motorfiets komt waar een motorrijder op kan rijden.