Ducati test vol achterwiel

Ducati gaat opnieuw in de aanval. Nu de winglets afgeschaft werden voor 2017, komt het Italiaanse merk op de proppen met een vreemd volledig afgesloten wiel. Het doet een beetje denken aan de volle wielen uit de pistewielrennerij. Michele Pirro mocht het volle achterwiel uittesten tijdens een training.

Het speciale wiel is een teken dat Borgo Panigale fel blijft inzetten op aërodynamische research. Nu doet iedereen in de racerij dit wel, al zou je gemakkelijk vergeten welk kostenplaatje hiermee gepaard gaat. Bovendien kan je de kosten moeilijk inschatten omdat je op voorhand niet weet wat toegelaten zal worden door de racedirectie. We verwachten ons voor volgend alvast aan verdere vernieuwingen in de MotoGP, zeker omdat racemotoren in vergelijking met race-auto’s nog een stuk achterlopen qua aërodynamica.

schermafbeelding-2016-09-13-om-08-13-15

Het FIM technisch reglement blijft bovendien erg basic:

“Indien je een motor langs de zijkant bekijkt, moet het mogelijk zijn om de volgende onderdelen te zien:
-De helft van het achterwiel
-Het volledige voorwiel, met uitzondering van de delen die bedekt zijn door het spatbord, de voorvork, de remmen en de afneembare luchtkanalen.
-De rijder in een normale rijhouding, met uitzondering van zijn voorarmen.

Nota: doorzichtige materialen mogen niet gebruikt worden om deze regels te omzeilen. Wiel of remcovers worden niet beschouwd als kuipdelen die het zicht blokkeren.”

duc1

Het wiel dat in Misano getest werd is dus perfect legaal en kan wel eens nuttig blijken. Een gesloten wiel geeft minder turbulentie aan de achterkant van de motorfiets en daarnaast kan het ook handig zijn om warme lucht sneller af te voeren. De lucht die uit de kuipen ontsnapt, wordt door gewone wielen immers vertraagd door de turbulentie. Indien de exitflow sneller is, krijg je een betere koeling. Het zou natuurlijk ook kunnen dat zo’n gesloten wiel nog andere voordelen heeft, zoals bijvoorbeeld het controleren van de bandentemperatuur. In de Formule 1 zien we al systemen die de hitte van de remmen gebruikt om de banden op temperatuur te krijgen.

Wat het juiste doel van dit wiel is, en of het effectief gebruikt zal worden in de races is voorlopig nog afwachten, want Ducati’s racemanagement wil er geen commentaar bij leveren.