Ducati keert terug naar het WK Endurance. Nadat het merk uit Bologna de afgelopen jaren al enkele keren aan de slag ging met het Duitse ERC team, zijn het nu de Italianen van Aviobike die hun Aprilia’s inruilen voor de nieuwe Pani’s. Een gewaagde zet, want vorig jaar kon het team in Spa nog op het bovenste podiumtrapje klimmen in de Stock-klasse, terwijl de Duc een grote onbekende is.
Hieronder lees je het persbericht terug, maar neem het van ons aan dit dit voor Ducati een gewaagdere zet is dan hun inspanningen in de MotoGP en WSBK tesamen. Zal de Pani V4 zich eindelijk bewijzen op het Endurance-toneel? Aan snelheid en inzet was er bij de vorige EWC inspanningen van Ducati nooit gebrek, al haalden de motoren slechts zelden de meet. Benieuwd wat dat in 2025 gaat geven. To be continued….
PERSBERICHT
De nieuwste versie van de Bolognese superbike maakt zijn debuut in Endurance-races dankzij de gezamenlijke inzet van het in Cattolica gevestigde bedrijf en het team uit Lodi.
Als resultaat van een synergetische samenwerking tussen Nicolas Zavoli van het Italiaanse bedrijf WRS, gespecialiseerd in de productie en marketing van high-performance componenten, en het Aviobike-team van Giovanni Baggi, dat al jaren actief is in het Endurance Wereldkampioenschap, zal de nieuwste versie van de Bolognese superbike voor het eerst aantreden in een internationaal kampioenschap: het Endurance World Championship. Het nieuwe team zal de naam Aviobike WRS Team dragen.
Drie Italiaanse entiteiten uit de motorsportwereld bundelen hun krachten: Aviobike, WRS en Ducati. Een strategisch partnerschap dat het nieuwste juweel uit Borgo Panigale naar het circuit zal brengen. Het Aviobike WRS Team zal de enige 2025 Ducati Panigale V4 op de EWC-deelnemerslijst zijn.
WRS, een toonaangevend bedrijf in de productie van motorruiten, zal technische ondersteuning en strategische partnerschappen bieden om de nieuwe motor optimaal voor te bereiden, terwijl Aviobike, met zijn jarenlange ervaring in het EWC-kampioenschap, verantwoordelijk zal zijn voor het teambeheer en de race-strategieën.
Rijders en ambities
Teambaas Giovanni Baggi heeft al enkele rijders geselecteerd die deel zullen uitmaken van dit nieuwe project:
- Luca Bernardi, een 25-jarige uit San Marino, die in 2024 al deelnam aan de EWC met Aviobike.
- Matteo Ferrari, een 28-jarige uit Rimini en winnaar van de MotoE World Cup in 2019.
- Akito Haga, de oudste zoon van Superbike-legende Noriyuki Haga.
- Alberto Butti, een Italiaanse rijder die de afgelopen seizoenen in de CIV SBK-klasse heeft gereden.
Een professioneel kwartet dat vanaf het begin hoge prestaties wil leveren in de Superstock-klasse.
Racekalender en debuut
De eerste race staat gepland op 19 april op het Circuit Bugatti, dat het EWC-seizoen 2025 opent met de beroemde 24 uur van Le Mans. De kalender omvat verder:
- 8 uur van Spa-Francorchamps (België, 7 juni)
- 8 uur van Suzuka (Japan, 3 augustus)
- 24 uur van Bol d’Or (Frankrijk, 20 september)
Verklaring van Nicolas Zavoli, CEO van WRS
“Wij zullen de eersten zijn, en voorlopig de enigen, die met de nieuwe Ducati V4 in het EWC-kampioenschap racen. Deze motor vertegenwoordigt het toppunt van technologische evolutie van de fabrikant uit Borgo Panigale. Een nieuwe uitdaging, perfect in lijn met onze bedrijfsfilosofie: Made in Italy, prestaties en betrouwbaarheid – drie concepten die WRS definiëren. Dit project maakt me enorm enthousiast. Toen ik Giovanni ontmoette en talloze anekdotes en ervaringen uit jarenlange competitie hoorde, besefte ik dat ze allemaal gek zijn! Dus dacht ik: dit moeten we meemaken! We zullen ons maximaal inzetten om dit project te ondersteunen. Ik wil de hele Ducati Corse-familie bedanken voor hun steun. We zullen ons best doen om onvergetelijke momenten te creëren. Ik kan niet wachten om in Le Mans te zijn, voor honderdduizenden toeschouwers. Met een krachtige motor, getalenteerde rijders en een team van gepassioneerde mensen, ben ik ervan overtuigd dat we vanaf het begin competitief kunnen zijn.”
Verklaring van Giovanni Baggi
“Ik ben vereerd om deze nieuwe uitdaging aan te gaan met Nicolas Zavoli van WRS. Ondanks mijn vele jaren in de racerij – eerst als rijder en daarna als teammanager – voel ik nog steeds vlinders in mijn buik dankzij dit nieuwe project. 2025 zal een nieuw hoofdstuk zijn in mijn passie voor racen. Aviobike, met de steun van WRS, zal de nieuwe Ducati V4 naar de Superstock-klasse van het EWC Wereldkampioenschap brengen, een kampioenschap dat mij al veel voldoening heeft gegeven. Dankzij mijn lange ervaring heb ik veel enthousiasme overgebracht op de mensen die dit project met mij uitvoeren. Eindeloze races, toewijding en doorzettingsvermogen maken dit kampioenschap uniek. Ik ben ervan overtuigd dat het team, bestaande uit Aviobike, WRS, de hoogwaardige technische partners en onze rijders, ons grote successen zal bezorgen. Een speciale dank aan alle sponsors die ons steunen in dit geweldige project.”
Over WRS en Aviobike
WRS: Innovatie en prestaties
Opgericht in 2008 als een e-commerceplatform gespecialiseerd in motoraccessoires, heeft WRS zich snel ontwikkeld tot een referentiepunt in de productie van high-tech motorruiten. Het bedrijf, gevestigd in Cattolica, heeft zijn aanwezigheid internationaal uitgebreid en levert hoogwaardige producten aan motorrijders over de hele wereld.
Dankzij zeer hoge productienormen heeft WRS zich gevestigd als een vertrouwd merk in zowel de motorindustrie als de racerij, met samenwerkingen in MotoGP, Moto2, Moto3 en WorldSBK. Elk product is het resultaat van geavanceerde engineering, waarbij gebruik wordt gemaakt van lasertechnologie, 3D-scanners, CNC-frezen en aerodynamische simulatiesoftware, gecombineerd met de expertise en passie van het bedrijfsteam.
WRS produceert ruiten voor een breed scala aan motorfietsen, waaronder de nieuwste Ducati-modellen, en biedt oplossingen die prestaties, bescherming en design verbeteren voor zowel hobbyisten als professionele rijders.
Aviobike: passie voor Endurance-racen
Het Aviobike-team wordt geleid door Giovanni Baggi. Zijn carrière begon als motocrossrijder, waarna hij meer dan tien jaar deelnam aan de CIV Superbike. Bij toeval werd hij vervolgens in het EWC-kampioenschap betrokken, waar de vonk oversloeg: vanaf dat moment besloot hij sprintwedstrijden achter zich te laten en zich volledig toe te leggen op Endurance-racen.
Na zijn ervaring als EWC-rijder begon hij zijn carrière als manager en eigenaar van het Aviobike-team. Sinds 2017 is het team actief in het Endurance World Championship en heeft het al indrukwekkende resultaten behaald, waaronder een overwinning in de Stock-klasse bij de 8 uur van Spa-Francorchamps in 2024 en een tweede plaats bij de 12 uur van Estoril in 2020.