Cake failliet: Elektrische motorwereld in recessie?

Cake, één van ’s werelds bekendste fabrikanten van elektrische motorfietsen, heeft het faillissement aangevraagd. Het Zweedse merk is volgens CEO Stefan Ytterborn slachtoffer geworden van de recessie, de verminderde focus op het klimaat en een gebrek aan durfkapitaal.

Cake begon in 2016 met het produceren van elektrische motoren. Het bedrijf viel snel op door gewaagde advertentiecampagnes, aanwezigheid in de custombikescene en later ook door haar samenwerking met Polestar. In 2021 werd de waarde van het bedrijf nog in de miljarden geschat en breidde Cake haar winkels uit in van Stockholm naar L.A, New York, Parijs en Milaan. In totaal had het bedrijf zo’n 140 medewerkers die al sinds augustus niet uitbetaald werden.

Durfkapitaal

De afgelopen maanden was Cake vooral bezig met het verzamelen van extra durfkapitaal. CEO Ytterborn sprak van een ‘overbrugging’ om in 2024 nog een grote ophaalronde te doen. Hoewel sommige bronnen schrijven dat de productie van Cake momenteel nog verder loopt, lijkt het erop dat die ophaalronde eerder op een overname zal uitdraaien, of in het ergste geval simpelweg een faillissement. Omwille van verschillende types aandelen in het bedrijf (en bijhorende rechten) lijkt het erop dat zo’n overname een erg moeilijke operatie wordt.

6.000 motoren

Afgezien van het financiële verhaal, is het niet slecht om de cijfers van Cake even in perspectief te plaatsen. Het merk heeft 3 verschillende modellen en daarop enkele varianten die ons niet helemaal konden overtuigen in de eerste test. Sinds 2016 verkocht het merk 6.000 motorfietsen, met een projectie van zo’n 3.500 motoren voor 2024. In de wereld van de elektrische motoren is dat een respectabel aantal, al krijgen de Euro/Amerikaanse merken natuurlijk flinke tegenstand uit het verre Oosten. NIU (Reeds meer dan 200.000 verkochte tweewielers), SUPER SOCO, ZEEHO, en YADEA zijn maar enkele merken die al goed scoren in Azië en die recent ook hun blik verlegd hebben naar Europa. Toegegeven, geen enkele van die fabrikanten kon aan de ‘cool factor’ van Cake, tippen, al bouwen ze stuk voor stuk mooi afgewerkte producten met degelijke prestaties.

Daarbij valt het ook op dat deze bedrijven stuk voor stuk deel uitmaken van een grotere groep. Je zou dus kunnen stellen dat er niet zozeer een recessie is in de E-bike wereld, maar dat de kleine start-ups eindelijk ingehaald worden door de economische realiteit. De grote motormerken hebben stuk voor stuk reeds aandelen in eigen projecten of vroege start-ups en dan blijft het maar zeer de vraag wie Cake nog wil toevoegen aan het portfolio.