Brembo rempomp terugroepactie

Brembo heeft momenteel een terugroepactie lopen voor hun PR16 radiale rempomp. Uit onderzoek blijkt dat de zuiger te gemakkelijk kan breken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Onder andere Aprilia, Ducati en KTM produceren motoren die standaard uitgerust zijn met deze rempomp.

Brembo vertelt in een persbericht het volgende: “Omwille van de eigenschappen van het materiaal gebruikt voor de hoofdremcilinder en de poreusheid die gegenereerd wordt tijdens het injectieproces, kan de zuiger breken bij circuitgebruik, bij frequent ingrijpen van het ABS, of wanneer de motor valt. Dit kan op termijn leiden tot problemen bij het remmen.”

2 modellen van Aprilia, 6 van Ducati, en er volgt nog…

De Italiaanse remfabrikant voert daarom dus een terugroepactie uit waarbij de zuiger vervangen wordt door een nieuwe aluminium zuiger. Momenteel werden de betrokken eigenaars van 2016-2017 Aprilia RSV4’s, en 2017  Aprilia Tuono 1100 op de hoogte gebracht, al zijn er ook motoren van Ducati en KTM betrokken. Bij Ducati gaat het om 1299 Panigale’s (incl. Superleggera en Final Edition), de Panigale R, de Monster 1200, Multistrada 1200/1260 en de XDiavel S, allen gebouwd tussen 2015 en 2018. Ook de Scrambler 800 Café Racer (2017-2018) is betrokken.

Betrokken eigenaars zullen via hun dealer op de hoogte gebracht worden van de terugroepactie, al is er niet meteen reden tot paniek. Volgens Brembo zou de piston in minder dan 1 procent van de gevallen effectief kunnen breken. Vermoedelijk volgt er de komende dagen nog meer info over de motoren die standaard uitgerust zijn met de PR16 rempomp.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.