BMW presenteert 2021 modellen

BMW presenteerde vandaag haar nieuwe en vernieuwde modellen in stijl van de Brussels Motors Show, al was het op kleine schaal. Ondanks de Covid-crisis, sloot BMW Motorrad 2020 af met goede cijfers. Tijd om de vernieuwde modellen onder de loep te nemen.

Teksts & Foto’s: James De Ridder, Dennis Noten

Kleine groep, veel ruimte…

Het moet gezegd, de presentatieruimte bracht ons meteen terug in de typische salonsfeer. Nadat de temperatuur werd gemeten en iedereen coronaproef de handen had ontsmet, werd het nieuwe speelgoed aan ons voorgesteld. 

Te beginnen met de F 900 R en F 900 XR. Deze motoren werden strategisch aan het begin van de ruimte opgesteld als ideale opstappers binnen het BMW-gamma. En uiteraard zijn ze rijkelijk uit te rusten met opties om ook meer ervaren motards tevreden te stellen.

Achter de R en XR schitterde het chroom van BMW Heritage lijn. BMW snijdt in 2021 een nieuwe markt aan die voorheen vooral werd gedomineerd door Harley Davidson en Triumph. De BMW R 18 en R 18 Classic pronken in de First Edition editie met hun exclusieve pinstriping op de zwarte tank en First Edition emblemen rondom.

De 1800cc boxer moet het hebben van z’n overweldigende koppel van 158Nm bij 3000 omwentelingen. Ook de R nineT kreeg een update in de vorm van een Euro5 uitlaat en een LED koplamp. 

Bij de avontuurlijke toerers is de GS de onbetwiste koning. Voor 2021 kreeg hij een nieuwe uitvoering in de vorm van de “Edition 40 Years GS”. Dit optiepakket zorgt voor een aantal exclusieve details en een aangepaste retro-kleurstelling. 

De BMW R 1250 T is erg populair bij de ‘Zwaantjes’ maar ook voor de toerrijder biedt  hij erg veel opties. Voor 2021 is de (letterlijk) grootste update het erg mooie TFT scherm van 10,2 inch. Dat is maar liefst 4 inch groter dan op de GS en vervangt de analoge klokjes van het vorige model. “Alsof je je TV meeneemt op je motorfiets”, aldus brand manager Anthony Masselis. Via dit grote scherm pas je alle instellingen aan, van radio tot zadelverwarming. 

Hét paradepaardje is natuurlijk de BMW M 1000 RR. Jaja, M! Voor 2021 maakte de M divisie van BMW enkele aanpassingen aan de S 1000 RR die alweer twee jaar geleden werd vernieuwd. Wat meteen opvalt zijn de carbon winglets die de nodige downforce ontwikkelen voor stabiliteit bij het remmen en aan hoge snelheden.

Dat M logootje pronkt niet alleen uit cosmetische overwegingen op het zadel. Ook motorisch onderging de M 1000 RR enkele aanpassingen. Titanium drijfstangen zorgen voor de nodige gewichtsbesparing (samen met de andere verbeterde onderdelen goed voor 5kg gewichtsverlies, enkel aan het motorblok!) en een maximaal toerental dat 500 rpm hoger ligt dan op de S. Ook de remmerij kreeg een update in de vorm van klauwen die sneller koelen. Mag het nog exotischer? Dan stelt BMW exclusief voor circuitgebruik ook de M sport remblokken voor die werden overgenomen uit het World Endurance Championship. De semi-actieve elektronische veerelementen maken op de M plaats voor volledig instelbare, conventionele vering.

De S 1000 R moeten we u helaas schuldig blijven, die blijft nog even onder het doek verscholen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd