BMW vernieuwt haar sportiefste motoren. Waar de M 1000 RR vooral bijgeschaafd werd in de windtunnel voor betere aerodynamica, komt de M 1000 R voortaan met een pak extra power. De nakedbike is voortaan goed voor 210 pk bij 13.750 t/min en daarbij horen uiteraard ook nieuwe winglets.
De nieuwe BMW M 1000 RR
Gebouwd om te racen: De nieuwe M 1000 RR en M 1000 RR M Competition.
“We hebben een technisch meesterwerk bereikt bij de aerodynamische ontwikkeling van de M RR dankzij onze onwrikbare ambitie, totale passie en technische finesse. Dankzij ontelbare uren in de windtunnel en bij tests op de weg konden we de topsnelheid bij gelijkblijvend motorvermogen aanzienlijk verhogen en tegelijkertijd de downforce aanzienlijk vergroten, ook bij het nemen van bochten. Ons ontwikkelingswerk wordt beloond met racesucces.” Christian Gonschor, Project Manager M 1000 RR
Gebouwd om te racen: De nieuwe M 1000 RR en M 1000 RR M Competition
Met de verdere ontwikkeling van de BMW M 1000 RR, kortweg M RR, zet BMW Motorrad een nieuwe mijlpaal op het gebied van gehomologeerde superbikes voor de racesport. De nieuwe M RR wordt aangedreven door de bekende watergekoelde 4-cilinder lijnmotor die is ontworpen voor racedoeleinden, met name het WK Superbike. Net als voorheen bedraagt het maximumvermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min. Het chassis van de nieuwe M RR is eveneens gebaseerd op het aluminium brugframe als middelpunt, aangevuld met een upside-down voorvork en centrale veerpoot met Full Floater Pro kinematica. De nieuwe M 1000 RR wordt aangeboden in twee versies: Als M RR basisvariant in de basislak Lighwhite non-metallic en als M RR M Competition in de basislak Blackstorm metallic.
Sterk verhoogde topsnelheid met aanzienlijk meer downforce dankzij nieuwe kuip, nieuwe M Winglets, nieuwe voorwielkap met geïntegreerde M Brake Ducts en nieuwe M Aero Wheel Covers
Het toegenomen potentieel van de nieuwe M RR is vooral te danken aan de enorme vooruitgang op aerodynamisch gebied. Met name een nieuw ontworpen kuip van zichtbaar koolstofvezel met een hoger windscherm verhoogt de topsnelheid aanzienlijk in combinatie met een geoptimaliseerde luchtstroom rond de rijder. Voor het eerst wordt deze kuip ook geleverd met een bijzonder lichte en toch zeer stijve voorkuipsteun van koolstofvezel. De topsnelheid van de nieuwe M RR is ten opzichte van het vorige model gestegen van 306 naar 314 km/u. Bovendien profiteren de M RR-rijders van een merkbare fysieke verlichting.
In de loop van deze aerodynamische ontwikkeling werden ook de M Winglets volledig herzien. Ze genereren nu aanzienlijk meer aerodynamische downforce – zowel in een rechte rijpositie als in een bocht. De rijder krijgt nog meer vertrouwen in het voorwiel, zodat hij nog grotere hellingshoeken of hogere bochtensnelheden kan bereiken bij dezelfde hellingshoek en profiteert van een verminderde neiging tot wheelie. Tegelijkertijd profiteert de rijder van een sterk verhoogde topsnelheid.
Een ander centraal punt bij het optimaliseren van de gehele aerodynamica was het gebied van het voorwiel. Hier worden voor het eerst in de geschiedenis van BMW Motorrad remkoelluchtkanalen van zichtbaar koolstofvezel gebruikt – kortweg brake ducts genoemd. Ze zijn geïntegreerd in het nieuwe voorspatbord, dat is geoptimaliseerd voor een betere luchtstroom rond de vorkpoten en de remklauwen. De M Aero Wheel Covers, die eveneens gemaakt zijn van zichtbaar koolstofvezel, verlagen de luchtweerstand nog verder – vooral bij snelheden boven de 250 km/h. De M Aero Wheel Covers zijn voorbehouden aan de M RR M Competition.
M Carbon wielen met nieuw oppervlak en M Design Tapes. Gesmede wielen optioneel af fabriek leverbaar
In de nieuwe M RR vallen de M Carbon wielen op dankzij hun nieuwe blanke laklaag. Nieuwe tapes in M-design op de velgen onderstrepen het hoogwaardige technische karakter en de raceclaim van de nieuwe M RR. Als alternatief voor de M Carbon wielen kan de nieuwe M RR nu ook worden besteld met gesmede wielen af fabriek.
Vernieuwde achterkant, ergonomisch M Endurance-zadel, korte nummerplaathouder en gewijzigde kabelboom
Een nieuw ontworpen achterzijde zorgt ervoor dat de huidige M RR er nog lichter, sportiever en dynamischer uitziet. Ook de korte nummerplaathouder en het ergonomisch ontworpen M Endurance-zadel zijn nieuw. Dankzij een gewijzigde kabelboom met LWS-connector kan de nu kortere nummerplaathouder met lichtunits nog sneller en gemakkelijker worden gedemonteerd.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW M RR en M RR M Competition
- M RR 4-cilinder ontwikkeld voor racedoeleinden
- Vermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 tpm. – Maximumkoppel 113 Nmbij 11.000 t/min
- 2-rings gesmede zuigers
- Volledig CNC-bewerkte inlaatpoorten en BMW ShiftCam-technologieom de kleptiming en -lift te variëren
- Titanium kleppen, geoptimaliseerde nokkenassen en smalle en lichtenokvolgers
- Zeer lichte, compacte basismotor met langere en 85 g lichtere Pankltitanium drijfstangen voor minder wrijving en gewicht in vergelijkingmet de S 1000 RR
- Anti-hopping koppeling zonder zelfboost geoptimaliseerd voor racestarts
- Geoptimaliseerd inlaatsysteem met kortere inlaatkanalen invergelijking met de S 1000 RR voor een optimale ladinguitwisseling bij hoge toerentallen
- Lichtgewicht uitlaatsysteem met titanium spruitstuk, voor- en achterdemper
- NIEUW: Drastisch geoptimaliseerde aerodynamica met meer downforce, ook bij leunhoeken, terwijl tegelijkertijd de topsnelheid wordt verhoogd van 306 naar 314 km/u
- NIEUW: nieuwe kuip van zichtbaar koolstofvezel met nieuwe kuipdrager vooraan van koolstofvezel en nieuwe zichtbare M Winglets van koolstofvezel
- NIEUW: nieuw zichtbaar koolstofvezel voorspatbord met geïntegreerde remkanalen
- NIEUW: M Aero-wieldoppen van zichtbaar koolstofvezel
- NIEUW: M Carbon wielen met nieuw oppervlak en M Design Tapes
- NIEUW: gesmede wielen optioneel af fabriek leverbaar
- NIEUW: nieuw ontworpen achterdeel
- NIEUW: Ergonomisch M Endurance zadel
- NIEUW: Korte kentekenplaathouder
- NIEUW: Gewijzigde kabelboom met LWS-stekker voor nogeenvoudiger verwijderen van de kentekenplaathouder met lichtunits
- Rijmodi “Rain”, “Road”, “Dynamic”, “Race” en “Race Pro1-3” alsmede de nieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC enDTC wheelie-functie met 6-assige sensorbox
- Twee instelbare gaskarakteristieken nu beschikbaar voor eenoptimale respons. “Engine Brake” met drievoudige instelbaarheid vanhet motorkoppel in de “Race Pro”-modus
- Shift Assistant Pro voor snel op- en terugschakelen zonder dekoppeling te gebruiken. Het schakelschema kan gemakkelijk wordenomgekeerd voor gebruik op het racecircuit
- Launch Control voor een perfecte racestart en Pit Lane Limiter om jein de pitlane precies aan de opgegeven snelheid te houden
- Hill Start Control Pro voor comfortabel starten op hellingen
- M Remmen: Maximale remprestaties op het circuit
- Instrumentenpaneel met groot, perfect afleesbaar 6,5-inch TFT-scherm, startanimatie met M-logo en OBD-interface voor M GPS-datalogger en M GPS Laptrigger
- Lichtgewicht M accu, USB-laadaansluiting achteraan, krachtige LED-lichtunits, elektronische cruisecontrol en verwarmde handgrepen
- M Competition-pakket met M GPS Laptrigger en activeringscode, M gefreesd onderdelenpakket, M Carbon-pakket, naturel geanodiseerde swingarm 220 g lichter dan de basisvariant of die van de S 1000 RR, DLC-gecoate M Endurance-ketting en duo-pakketinclusief bochelhoes
- Uitgebreid assortiment optionele accessoires en speciale uitrusting affabriek
De nieuwe BMW M 1000 R
De M Roadster voldoet aan de hoogste eisen, zowel op de landelijke wegen als op het racecircuit.
“De M R is het tweede M-model van BMW Motorrad. Op basis van de huidige S 1000 R en S 1000 RR is de productsubstantie van de M 1000 R – kortweg M R – afgestemd op de specifieke eisen van een supersport roadster. De rijdynamiek spreekt voor zich, zowel op de landweg als op het racecircuit.” Ralf Mölleken, Project Manager 4-cilindermodellen.
De nieuwe BMW M R: De M Roadster voldoet zowel op de landweg als op het racecircuit aan de hoogste eisen
Eind 2018 introduceerde BMW Motorrad al de succesvolle strategie van het M autoaanbod voor motorfietsen en biedt sindsdien M speciale uitrusting en M Performance Parts aan. De nieuwe BMW M 1000 R – hierna kortweg M R genoemd – is na de M 1000 RR superbike het tweede M model van BMW Motorrad dat zijn wereldpremière viert: De M Roadster.
In het jubileumjaar van de 50e verjaardag van BMW M GmbH houdt BMW Motorrad ook met de nieuwe M R vast aan de dynamische filosofie van de krachtigste letter ter wereld: M is wereldwijd synoniem voor racesuccessen en de fascinatie van high-performance BMW modellen en richt zich op klanten met bijzonder hoge eisen aan prestaties, exclusiviteit en individualiteit.
Met een motorvermogen van 154 kW (210 pk), een DIN leeggewicht van slechts 199 kg volgetankt, en ophangingstechnologie en aerodynamica die zijn ontworpen voor zowel high-performance weggebruik als snelle ronden op het circuit, levert de nieuwe M R een dynamische rijervaring in het roadster-segment dat voorheen was voorbehouden aan volbloed superbikes.
Krachtige M R 4-cilinder op basis van de RR-motor. Nog meer piekvermogen, een hoger koppel en meer stuwkracht en tractie dankzij kortere secundaire en overbrengingsverhoudingen voor maximaal rijplezier op landwegen en racecircuits
De nieuwe M R heeft een gewijzigde watergekoelde 4-cilinder lijnmotor, gebaseerd op de krachtbron van de S 1000 RR. Het maximumvermogen bedraagt 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min, 33 kW (45 pk) meer dan in de S 1000 R. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt gegenereerd bij 11.000 t/min (S 1000 R: 114 Nm bij 9.250 t/min). In vergelijking met de S 1000 R bedraagt het maximale toerental van de M R nu 14.600 tpm. De grotere tractie van het achterwiel in alle versnellingen wordt ook geleverd door een kortere secundaire overbrengingsverhouding door het gebruik van een tandwiel met 47 tanden (S 1000 R: 45 tanden). Bovendien zijn de overbrengingsverhoudingen van de 4e, 5e en 6e versnelling korter, wat ook de stuwkracht en de tractie op het achterwiel ten goede komt.
M winglets en winddeflectoren: u kunt later remmen, profiteert van een lagere wheelie-neiging en accelereert eerder dankzij de aerodynamische downforce
Naast aandrijf- en ondersteltechniek was ook aerodynamica een belangrijk punt in de specificaties voor de ontwikkeling van de M R. De nieuwe M R kreeg winglets ter hoogte van de voorste zijpanelen met als doel nog snellere rondetijden op het circuit en de best mogelijke rijstabiliteit bij hoge snelheden te bereiken. Al bij een snelheid van 160 km/u zorgen ze voor een toename van de voorwielbelasting van 11 kg bij 220 km/u dankzij de gegenereerde aerodynamische downforce. De ontwikkelaars van BMW Motorrad hebben de licht verhoogde aerodynamische weerstand door het kleine extra frontale oppervlak en de vorm van de M winglets gecompenseerd met een overeenkomstig ontworpen winddeflector voor het instrumentenpaneel in combinatie met het M Competition Package.
De ophanging en het chassis zijn afgestemd op prestatiegericht gebruik op landwegen en circuits, met volledig instelbare ophangingselementen, stuurdemper, ingefreesde stuurklem, breder buisvormig stuur met lasergegraveerde “BMW M 1000 R”-belettering en stuurspiegels
De ophanging en het chassis van de nieuwe M R zijn gebaseerd op de S 1000 R met het aluminium brugframe als middelpunt. Bij de M R wordt het voorwiel aangestuurd door een omgekeerde vork met een 45 mm schuifbuisdiameter in “All black”-design, d.w.z. dat hij echt helemaal zwart is. Hij is uitgerust met zogenaamde gesloten cartridge inserts, aparte hydraulische zuiger-cilinder systemen. Een ander nieuw kenmerk van de M R is de extra instelbaarheid van de veerbasis van de vork in combinatie met de standaard Dynamic Damping Control (DDC).
Bovendien is de voorvork van de M R voorzien van een bovenste kroonplaat met een fraai uitgefreesde stuurklem en een zwart aluminium buizenstuur met een breder design dan bij de S 1000 R en een gelaserd opschrift “BMW M 1000 R”. Ook nieuw op de M R zijn de uit aluminium gesmede stuurspiegels. Ook de vorkpoten zijn gewijzigd en zijn nu ontworpen om de nieuwe M remklauwen te herbergen. Een ander nieuw element van de M R is de verstelbare stuurdemper.
M remmen met radiale handrempomp en lichtgewicht gesmede aluminium wielen voor een optimale rijdynamiek op het circuit en in performance mode. Exclusieve M Carbon wielen als onderdeel van het M Competition pakket
Na de M 1000 RR is de nieuwe M R de tweede BMW motorfiets met een M- rem. Deze werd rechtstreeks ontwikkeld op basis van de ervaring die werd opgedaan met de race-remmen van BMW Motorrad fabrieksmachines in het Superbike wereldkampioenschap. De M remklauwen zijn voorzien van een blauwe geanodiseerde coating in combinatie met het beroemde M logo. Samen met twee 320 mm dikke remschijven van 5 mm dikte en zwart geanodiseerde aluminium remschijfdragers vormt het remsysteem met een nieuwe radiale handrempomp momenteel het summum van remontwikkeling op het gebied van weglegale systemen. De nieuwe M R is standaard al uitgerust met zeer lichte gesmede aluminium wielen. Als onderdeel van het M Competition-pakket zijn de exclusieve M Carbon-wielen leverbaar met nieuw ontworpen banden op de velg.
Brake Slide Assist – helpt de rijder bij het afdrijven van de remmen
De nieuwe Brake Slide Assist functie is een belangrijke en zeer nuttige innovatie, vooral voor circuitrijders. Het stelt de rijder in staat om met een constante slip de bocht in te rijden.
Instrumentencluster met perfect leesbaar 6,5-inch TFT-display, nieuwe weergave van de toerenteller (rood vlak) en OBD-interface voor M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger die via een activeringscode kunnen worden gebruikt
Het instrumentenpaneel van de nieuwe M R komt overeen met het design van de M RR en biedt ook de M start-up animatie. Nieuw is de uitgebreide weergave van het rode snelheidsbereik. Als optie kan uitgebreid datamateriaal voor het gebruik van de M GPS Laptrigger en de M GPS Datalogger (Original BMW Motorrad Accessories) door middel van een activeringscode via de OBD-interface van het combi-instrument ter beschikking worden gesteld.
M Design en de dynamische designtaal van de M R staan voor pure prestaties en sportiviteit
Meer nog dan de S 1000 R is de nieuwe M R met geoptimaliseerde ondersteltechniek en de krachtigste motor tot nu toe in een dynamische roadster van BMW Motorrad compromisloos ontworpen voor sportief rijden – of het nu op landwegen of op het racecircuit is. M R – het summum van wat momenteel mogelijk is in het roadster-segment. De proporties van de M R zijn ultracompact en krachtig, en de driedimensionaal ontworpen oppervlakken zijn zowel opwindend als dynamisch. Slank, smal en uiterst agressief ziet de M R er aan de voorkant met zijn nieuwe M winglets bijzonder opvallend uit. Bovendien is de nieuwe M R van voren duidelijk herkenbaar als BMW dankzij de signature light – analoog aan het nierrooster van BMW auto’s.
De prestatiegerichte look van de nieuwe M R wordt ook weerspiegeld in zijn kleurenconcept. Lightwhite non-metallic / M Motorsport maakt de basisvariant van de M R bijzonder licht, sportief en rijdersvriendelijk, terwijl de kleurstelling Blackstorm metallic / M Motorsport uit het M Competition- pakket staat voor pure kracht en dynamiek.
Compromisloos design en technologie: De M R met het M Competition Package
Als de nieuwe M R in standaardtrim nog niet genoeg voor u is, biedt het M Competition Package een fascinerende mix van geraffineerde componenten voor zowel de racetechnologische fijnproever als de esthetisch ingestelde rijder. Naast het Blackstorm metallic / M Motorsport kleurenschema, omvat het M Competition Package M Carbon wielen, M voetsteunsysteem voor de rijder, M Carbon onderdelen zoals achterwielafdekking en kettingkast, voorwielafdekking, tankafdekkingen, airboxafdekking met banden, winddeflector, tandwielafdekking, het M duo-pakket en een gefreesd, volledig verstelbaar M voetsteunsysteem voor de rijder.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW M 1000 R
- M RR-schakelnokkenmotor, vermogen 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min en dus 33 kW (45 pk) meer dan in de S 1000 R. Maximumkoppel van 113 Nm bij 11.000 t/min (S 1000 R: 114 Nm bij 9.250 t/min)
- Kortere secundaire overbrengingsverhouding (tandwiel met 47 tanden in plaats van 45)
- Kortere overbrengingsverhoudingen van de 4e, 5e en 6e versnelling
- Geoptimaliseerd inlaatsysteem met variabele inlaatkanalen voor eenbetere ladinguitwisseling bij hoge toerentallen
- Titanium achterdemper
- M Endurance-ketting
- Rijmodi “Rain”, “Road”, “Dynamic”, “Race” en “Race Pro1-3” en denieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC en DTC wheelie-functie met 6-assige sensorbox
- Drie instelbare gaskarakteristieken nu beschikbaar voor een optimalerespons. “Engine Brake” met drievoudige instelbaarheid van hetmotorkoppel in de “Race Pro”-modus
- Brake Slide Assist helpt de rijder bij het remmen
- Shift Assistant Pro voor snel op- en terugschakelen zonder dekoppeling te gebruiken. Gemakkelijke omkeerbaarheid van hetschakelschema voor gebruik op het circuit
- Launch Control voor een perfecte racestart en Pit Lane Limiter om jein de pitstraat precies aan de opgegeven snelheid te houden
- Hill Start Control Pro voor een comfortabele start op hellingen
- M winglets en winddeflectoren: Later remmen en eerder accelereren,plus meer stabiliteit bij hoge snelheden dankzij aerodynamischedownforce
- Motorspoiler
- Upside-down vork in “All black” design met verstelbare veerbasis incombinatie met standaard DDC
- Voor het eerst M-remmen op een Dynamic Roadster van BMWMotorrad: De M R biedt maximale remprestaties voor landwegen enracecircuits
- Aluminium gesmede wielen
- M Carbon wielen met M- banden en M- belettering op de velg:Hoogwaardige hightech componenten leveren maximale prestatiesals onderdeel van het M Competition Package
- M handrem- en koppelingshendel
- Verstelbare stuurdemper
- Gefreesde stuurklem
- Ten opzichte van de S 1000 R breder buisvormig stuur met lasergetekend “BMW M 1000 R” opschrift
- Buitenspiegels op het stuur
- Hoofdkoplamp met verlicht M logo
- Kleine nummerplaathouder
- Instrumentenpaneel met groot, perfect afleesbaar 6,5 inch TFT-display, startanimatie met M logo en OBD-interface voor M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger die via activeringscode kunnen worden gebruikt
- Toerenteller (rood vlak) weergegeven in een nieuw design
- Lichtgewicht M accu, USB-oplaadaansluiting achteraan, krachtige LED-lichtunits, elektronische cruisecontrol en verwarmdehandgrepen
- Keyless Ride Light (alleen contactslot)
- M Design en dynamische designtaal duiden op ultiemeroadsterprestaties
- M Competition Package
- Standaard RDC
- Uitgebreide reeks optionele accessoires