De Bimota Impeto. Not your average nakedbike.

Bimota Impeto: Italiaanse turbopower

We zijn de laatste jaren overspoeld door supernakeds. Elke zichzelf respecterende motorbouwer heeft er eentje in het gamma en de PK-cijfers variëren tussen een magere 125 pk voor de CB1000R tot een opgegeven 172 pk voor KTM’s Superduke. Maar wat als je nu eens écht een krachtige en speciale naked wilt?

Wel, het hyperexclusieve merk Bimota heeft de oplossing. Of toch tenminste als de vanafprijs van 37.000 euro je niet doet schrikken…

De Bimota Impeto. Not your average nakedbike.
De Bimota Impeto. Not your average nakedbike.

Bimota, de merknaam die een portmanteau moet zijn voor de familienamen van Valerio BIanchi, Giuseppe MOrri en Massimo TAmburini, staat al sinds het einde van de jaren ’70 bekend voor aparte motorfietsen. Na een failissement en heropstart in 2003, bouwt het merk vooral hoogwaardige, sportieve motoren op basis van Ducati krachtbronnen. Maar voor 2016 wordt de lat wel erg hoog gelegd.

rf
Bimota drijft de power van het 1198 cc Ducati-blok naar ongekende hoogten.

Want de nieuwe Impeto is niet alleen de meest pur sang nakedbike in het Bimota gamma, hij beschikt ook over 194 briesende Italiaanse hengsten in het vooronder met dank aan een supercharger. Verder zien we zoals gebruikelijk bij Bimota hoogwaardige Öhlins veren, Brembo SBK remmen en een bescheiden hoeveelheid carbon. Het drooggewicht van de Impeto bedraagt slechts 177 kg.

Supercharger kit voor Ducati motoren

De Impeto deelt veel onderdelen met de Bimota DB8 – een gekuipte racer – waaronder ook het 1198cc Ducati Testastretta 11° DS motorblok dat we nog kennen uit de vorige generatie Diavel. Maar op de Impeto is dat blok dus voorzien van supercharger en Bimota levert deze nu ook aan als kit voor alle Bimota’s met een vloeistofgekoelde Ducati motor.

Doorspoelen naar 4:55 voor de motorsound!

Toch blijven we erg skeptisch bij het horen van de woorden Bimota en supercharger in één zin. Zeker omdat we weten dat het niet de eerste keer is dat het merk zogezegd op de proppen komt met een drukgevoedde motorfiets. In 2012 stond Bimota namelijk op de EICMA met de DB11 VLX die –volgens Bimota zelf! – eveneens 190 pk produceerde, al hebben we op het prototype uit bovenstaand filmpje na nooit een draaiende DB11 VLX gezien.

Wat wel vaststaat, is dat de drukvoeding van die motor verzorgd werd door het Australische bedrijf Sprintex . We nemen aan dat de supercharger op de Impeto, net zoals de Bimota supercharger-kit, afkomstig is van bij ditzelfde bedrijf.