Nadat Yamaha eerder een nieuwe MT-10 aankondigde, was het maar een kwestie van tijd vooraleer een persbericht van de MT-10SP in onze mailbox zou vallen. De grootste extra t.o.v. de gewone MT kan je wel al raden: semi-actieve öhlins vering! Naast het nieuwe design en de aparte SP-kleurstelling is er relatief weinig nieuws, zo is het ook nog wachten op het prijskaartje.
Ruwe, compromisloze stijl, top specificaties en exclusieve afwerking
The Dark Side of Japan
Sinds 2013 is “The Dark Side of Japan” de inspiratiebron voor de ontwikkeling van Yamaha MT modellen die grenzen hebben verlegd voor rijders die voortdurend op zoek gaan naar opwindende sensaties. De Yamaha MT modellen werden ontworpen en gebouwd door teams die eten, ademen en slapen op hun motorfiets. Ze hebben een unieke en dynamische Hyper Naked categorie in het leven geroepen, gewaardeerd door talrijke klanten omwille van de totaal nieuwe rijervaring.
Met zijn hoog koppelvermogen, grote wendbaarheid en opvallende Naked look staat elke MT borg voor een sportieve, sensationele en aangename rijervaring die de passie van elke motorrijder nog versterkt. Sinds de lancering van het eerste model 7 jaar geleden, werden in Europa meer dan 250.000 nieuwe MT’s verkocht. De Yamaha Hyper Naked familie heeft het motorrijden nog opwindender, toegankelijker en aantrekkelijker gemaakt.
Met meer dan 290.000 verkochte exemplaren in Europa, heeft de MT-reeks nieuwe opwinding teweeg gebracht op straat. De modellen met een lagere capaciteit zijn erin geslaagd om een hele nieuwe generatie mensen naar de wereld van tweewielers te trekken.
Van de nieuwe MT-10 tot de MT-125 is het Hyper Naked-gamma van Yamaha ontworpen om elke rijder de kans te geven om deel uit te maken van de meest opwindende en toegankelijke revolutie in het Europese motorrijden.
De nieuwe MT-10 SP
Ultieme rijervaring
Een van de belangrijkste aantrekkingskrachten van het MT-gamma van Yamaha is dat het het grootste gamma Hyper Naked-modellen biedt, waardoor rijders met verschillende ervaringsniveaus, eisen en budgetten de kans krijgen om de juiste motorfiets te kiezen. De SP-modellen worden met exclusieve kleuren en graphics afgewerkt en vormen het toppunt van machineontwikkeling. Ze beschikken over de meest geavanceerde specificaties die er zijn.
Öhlins semi-actief veersysteem
De nieuwe MT-10 SP is ontworpen voor rijders die de meest exclusieve Hyper Naked willen met de allerbeste chassistechnologie die ooit op een productiemodel is gemonteerd. Deze machine is de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met het allernieuwste elektronisch gestuurde veersysteem van Öhlins vóór en achter.
Hoewel de Yamaha R1M een gelijkaardig systeem heeft, is de MT-10 SP uitgerust met de volgende generatie van het elektronisch gestuurde veersysteem van Öhlins dat een nieuwe regelklepdempingstechnologie gebruikt.
Deze ultramoderne technologie geeft een groter bereik aan dempingsaanpassingen en levert een hogere mate van respons. De rijder kan wijzigingen in de ophanging aanbrengen door naar het ERS-menu in de TRC-instellingen te gaan. Het ERS-menu biedt een keuze uit drie semi-actieve dempingsmodi (A-1, A-2 & A-3) en drie handmatige instellingen (M-1, M-2 & M-3).
Wanneer een van de automatische modi wordt geselecteerd, past het systeem de uit- en ingaande demping aan de huidige rijomstandigheden aan en worden er voortdurend wijzigingen aangebracht om ervoor te zorgen dat altijd de meest geschikte instellingen worden toegepast.
De handmatige modus maakt een nauwkeurige elektronische aanpassing van de in- en uitgaande demping voor zowel de voorvork als de achterschokdemper mogelijk. De ophanging kan via het YRC-menu worden beheerd en aan de exacte rijstijl of rijomgeving worden aangepast.
Semi-actieve dempingsmodi
A-1 is een sportieve modus die is ontworpen om vertrouwen en feedback te geven op bochten en secundaire wegen, met een hoge mate van voor- en achtergevoel en een goede chassisstabiliteit tijdens het accelereren en remmen.
A-2 is het meest geschikt voor sportief rijgedrag op een typische snelweg.
A-3 is ontworpen voor touringomstandigheden met een nadruk op comfort en stabiliteit.
3-delige belly pan
De nieuwe MT-10 SP is ook uitgerust met een exclusieve 3-delige belly pan die dit topmodel een stoerdere racelook geeft en bovendien de oliekoeler beschermt.
Gevlochten remslangen
Gevlochten remslangen zijn standaard gemonteerd waardoor de rijder een sterk gevoel bij de hendel heeft en een hoger prestatieniveau wordt bereikt bij het rijden op een circuit wanneer intensief gebruik van de remmen tot extreem hoge temperaturen leidt.
Exclusieve kleuren en graphics
Elk SP-model heeft exclusieve kleuren en graphics en de nieuwe MT-10 SP heeft een Icon Performance-afwerking die is geïnspireerd op het schema dat op de toonaangevende R1M Supersport weg- en racemotor is gebruikt.
Beschikbaarheid en prijs van de MT-10 SP
De leveringen aan de Europese Yamaha dealers beginnen vanaf medio 2022. De prijzen verschillen per regio. Contacteer daarom de nationale verdeler voor meer informatie.