2022 Ducati DesertX in detail bekeken

Na een jaar van spypics, prototypes en teasers heeft Ducati eindelijk de DesertX gepresenteerd. Deze allroad op basis van het 937cc Testastretta platform is de reïncarnering van Cagiva’s Elefante en zou wel eens de meest succesvolle Duc van de laatste jaren kunnen worden. We overlopen even gedetailleerd alle info.

Géén Elefant

Waarom DesertX en geen Elefant? Redelijk eenvoudig, die naam hoort nog steeds toe aan Cagiva en is dus niet in handen van Ducati – hoewel het in die periode natuurlijk wel eigenaar was van het merk uit Varese. Maar de naam is niet alles, laten we de motor zelf bekijken.

Allroads zijn al enkele jaren populair, maar vooral de revamp van de Africa Twin en recenter Ténéré zorgden voor een grote heropleving. Intussen kwam Aprilia met een Tuareg, MV Agusta wil een Lucky Explorer tonen en quasi àlle merken hebben wel ergens een toermotor op noppenbanden in het gamma. Bij Ducati was dat tot voor kort de Multistrada Enduro en ook de huidige Multistrada V4 heeft tal van offroad accessoires…al ontbrak het nog aan een ‘middenklasser’, zonder meteen richting de Scramblers te kijken.

Testastretta platform

Nochtans lag in Bologna al het meeste materiaal klaar. Het Testastretta-platform scoort goed met zowel de Monster, Supersport, Hypermotard en nu komt er dus de DesertX bij. Het motorblok blijft als vanouds de 11° 937cc V-twin die goed is voor 110pk bij 9.250 toeren en 92Nm koppel bij 6.500 toeren.

In tegenstelling tot de Monster of supersport zien we een stalen buizenframe met dubbelzijdige als achterbrug, aangevuld met Kayaba volledig instelbare veerelementen. De veerweg vooraan is 230mm, achteraan 220mm en uiteraard staat deze avonturier op spaakvelgen 21″ vooraan, 18″ achteraan.

Met nog een 21l benzinetank erbij heb je al een strakke formule voor aan allroad. Maar in tegenstelling tot pakweg de Ténéré biedt Ducati ook een erg compleet elektronica-pakket aan. Je krijgt 6 instelbare rijmodi, bochten-ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole, instelbare motorrem en alles is te bezien op een 5″TFT kleurenscherm. Een leuke extra is trouwens ook dat deze motor een quickshifter heeft. Andere extra’s zijn volledige LED-verlichting en cruise control.

Bij de directe minpunten, noteren we vooral dat het rijklare gewicht van 223kg toch een stuk boven de concurrentie uitstijgt en ook het gebruik van een axiale hoofdremcilinder is redelijk uitzonderlijk…al gokken we dat de M50 Brembo remklauwen nog steeds meer dan voldoende bite bieden.

Het grote vraagteken blijft uiteraard wel – net zoals bij de meeste hightech allroads – in hoeverre die elektronica zichzelf kan bewijzen als je echt ver weg trekt. Een leuke meerwaarde voor de veiligheid, of eerder een achillespees zodra je buiten bereik van een dealership bent?

Die logica gaat uiteraard op voor de meerderheid van alle moderne ‘Dakar’-motoren. Voor de volledigheid vind je hieronder nog het uitgebreide persbericht, al blijft het voorlopig wachten op een prijskaartje. Onze gok – ga best even zitten vooraleer je het leest – dit ding gaat rond de kaap van de 15.000 euro zitten…

PERSBERICHT

De wildste reisdromen komen uit met de Ducati DesertX: een motorfiets geboren om de avontuurlijke sensatie te verstreken zonder grenzen te stellen
21″ voorwiel en 18″ achterwiel, lange veerweg en royale bodemvrijheid: de DesertX is ontworpen om perfect de meest veeleisende off-road situaties te trotserenAangedreven door het Testastretta 11° motorblok, garandeert de nieuwe DesertX een comfortabele, gemakkelijke en veilige rit in een verscheidenheid van reissituaties, dankzij de nauwgezette aandacht voor ergonomie, diepgaande aërodynamische studies en de laatste generatie technologische functiesDe nieuwe Ducati DesertX werd onthuld aan het publiek in de zesde aflevering van de Ducati World Première 2022Borgo Panigale, Bologna, 9 december 2021 – In de zesde aflevering van de Ducati World Première 2022, werd de nieuwe DesertX onthuld aan alle motorliefhebbers (hier de directe link naar de video ).
De nieuwe DesertX is een motorfiets met een intense off-road attitude, die effectief de grenzen verlegt met wat er met een Ducati gedaan kan worden. Woestijnduinen, smalle off-road paden, gravelwegen en bochtige bergwegen: met de DesertX hebben dromen van avonturiers geen grenzen meer.

Uitgerust met een 21″ voorwiel en 18″ achterwiel, is de nieuwe DesertX ontworpen om zelfs de meest veeleisende off-road situaties aan te kunnen. De specifiek op off-road gerichte ontwikkeling in combinatie met de waardevolle road kennis van Ducati geeft leven aan een wendbare, gemakkelijk te hanteren motorfiets, die zich op zijn gemak voelt op elke route en asfalt.

Het DesertX project werd geboren in 2019 toen Ducati het gelijknamige concept presenteerde aan het publiek, wat een sterke en positieve reactie genereerde van motorrijders over de hele wereld. Deze belangrijke feedback gaf de fabrikant uit Bologna het beslissende zetje om dat concept om te zetten in deze functionele, competente en effectieve motorfiets.

Het ontwerp van de DesertX vertegenwoordigt een hedendaagse interpretatie van de lijnen van de Enduro motorfietsen uit de jaren ’80, gecreëerd door het Ducati Centro Stile in overeenstemming met de criteria van essentie en robuustheid.
De motorfiets is visueel samengesteld uit 3 hoofdelementen: een uniek volume dat de tank en de zijpanelen omvat, het zadel en het windscherm dat de kenmerkende dubbele koplamp belichaamt en de originaliteit van deze motorfiets nog verder versterkt. Daarnaast wordt stilistische nadruk gelegd door het gebruik van zwarte en witte vlakken. De oppervlakken die in contact komen met de rijder zijn voldoende groot en harmonieus met elkaar verbonden om elke off-road rijfase beter te ondersteunen.

De chassis layout van de nieuwe Ducati DesertX omvat een nieuw stalen trellis frame, dat in combinatie met de lange veerwegen met speciale instellingen , zorgt voor een effectieve werking, zelfs onder de meest veeleisende off-road omstandigheden. De optimalisatie van alle componenten heeft geleid tot een efficiënte motorfiets, alles verpakt in 202 kg (droog gewicht). De keuzes op het gebied van chassis maken van de DesertX een makkelijk te berijden motorfiets die op elke ondergrond de juiste dosis gevoel en veiligheid kan bieden. Bovendien biedt de nieuwe DesertX een groot vermogen om oneffenheden van de weg te absorberen.

Op het gebied van vering valt de DesertX op door zijn premium afwerking. Hij wordt aangeboden met een 46 mm upside-down Kayaba voorvork met een veerweg van 230 mm en een Kayaba monoshock. Beide elementen zijn instelbaar in compressie, rebound en preload. De Kayaba monoshock is perfect afgestemd op de aluminium achterbrug en maakt een veerweg van 220 mm voor het achterwiel mogelijk. Bovendien heeft de nieuwe DesertX een royale bodemvrijheid van 250 mm , wat bijzonder geschikt is voor de meer extreme off-road avonturen.

Het is noemenswaardig dat de nieuwe DesertX is uitgerust met banden van een voor een Ducati ongekende grootte: 21″ vooraan en 18″ achteraan. De originele banden zijn de Pirelli Scorpion Rally STR, 90/90-21 en 150/70 R18: de perfecte keuze voor een voortreffelijk all-round gebruik van de motorfiets. De DesertX zal ook gehomologeerd zijn om zowel off-road- als on-road banden te monteren.

Net als alle Ducati motorfietsen heeft het remsysteem van deze nieuwe motorfiets een ABS Cornering functie. De voorzijde is voorzien van Brembo M50 monobloc radiale remklauwen met vier zuigers met een diameter van 30 mm, een axiale pomp met verstelbare hendels en dubbele 320 mm schijven met aluminium randen. Aan de achterzijde daarentegen bevindt zich een enkele schijf met een diameter van 265 mm, waarop een zwevende remklauw met dubbele zuigers werkt, eveneens van Brembo. De remkrachtinstelling is ontworpen om een grote moduleringsmogelijkheid te bieden op off-road terreinen en op gladde ondergronden, om nog maar te zwijgen van het feit dat ze de juiste dosis kracht biedt bij gebruik op de weg.

De ergonomie van de nieuwe DesertX is ontwikkeld na lange en veeleisende off-road en asfalttesten . De driehoeksverhouding zadel-voetsteun-stuur komt het best tot zijn recht bij het rechtstaan en biedt een goed comfort, zelfs bij het rijden op de weg. Het eindresultaat is een extreem slanke motorfiets  en perfect op elkaar aansluitende oppervlakken die de rijder een maximale controle en hanteerbaarheid garanderen. Het zadel is 875 mm hoog. De combinatie van een bijzonder smalle binnenbeencurve en de initiële veerweg zorgt voor een goed contact met de grond. De zadelhoogte kan nog worden verlaagd door middel van een verlaagd zadel (verkrijgbaar als accessoire); dankzij een ad-hoc kit kan de zadelhoogte nog verder worden verlaagd.

Ducati technici hebben hard gewerkt aan de volledige samenstelling, die de DesertX tot een waar genot op welke weg dan ook maken. De zithouding, bijvoorbeeld, resulteert in nog meer comfort voor zowel rijder als passagier, dankzij de definitie van vorm en vulling gericht op elk van de twee zitplaatsen. Het warmte management  is tot in detail bestudeerd met openingen en stromen van frisse lucht, terwijl de aerodynamische bescherming wordt gewaarborgd door de grote zorg die is besteed aan het definiëren van de vorm en afmetingen van het standaard windscherm en het nog beter beschermend windscherm dat verkrijgbaar is als accessoire.

De brandstoftank met een inhoud van meer dan 21 liter biedt voldoende actieradius voor langere ritten en biedt de mogelijkheid om een extra tank (als accessoire verkrijgbaar) aan de achterzijde te monteren, waardoor nog eens 8 liter brandstof kan worden getankt. De brandstoftransfer van de achterste naar de voorste tank wordt geactiveerd wanneer het brandstofpeil in de hoofdtank onder een bepaald niveau zakt en kan via het dashboard worden geactiveerd.
De DesertX heeft ook een uitstekende laadcapaciteit, bijna 120 l beschikbaar volume inclusief tassen en aluminium topkoffer. De specifieke keuze van tubeless banden is functioneel voor de reis en voor de veiligheid. Het maakt een combinatie mogelijk van grotere betrouwbaarheid, grotere veiligheid bij een lekke band en eenvoudigere reparatie.

Het beproefde 937 cm3 vloeistofgekoelde Testastretta 11° met Desmodromische kleppen motorblok vormt het hart van de nieuwe DesertX. Gekenmerkt door een uitstekende betrouwbaarheid, levert dit motorblok 110 pk bij 9.250 tpm en een maximum koppel van 92 Nm bij 6.500 tpm* in Euro5 configuratie. 
Sterke Ducati prestaties worden gecombineerd met een regelmatige en altijd beheersbare aflevering, waardoor de rijder een motorfiets heeft die in staat is om elke route met veel vertrouwen aan te pakken. Het motorblok kan rekenen op alle verbeteringen die al te zien waren op de Monster en Multistrada V2, inclusief de extreem lichte en compacte 8-platen koppeling en de versnellingsbak die is uitgerust met een gelagerde tandwielkast om wrijving te verminderen en de precisie en soepelheid tijdens het schakelen te verbeteren. Dit draagt ook bij aan een vermindering van het totale gewicht van het motorblok met 1,7 kg ten opzichte van de vorige versie.

Om de beste prestaties te bieden bij off-road rijden en in verschillende gebruiksomstandigheden, is de Testastretta 11° specifiek geoptimaliseerd. De versnellingsbak heeft namelijk andere overbrengingsverhoudingen dan die van de Multistrada V2. In feite zijn de overbrengingsverhoudingen in alle versnellingen tot en met de vijfde verkort, om het beste off-road gedrag te garanderen. Met name de eerste en tweede versnelling zijn veel korter, om de lage snelheidsfasen van bepaalde moeilijke passages die typisch zijn voor off-road gebruik te vergemakkelijken. De zesde versnelling is juist lang om het weggedrag op de snelweg te vergemakkelijken met behoud van een laag toerental; dit betekent een beperkt brandstofverbruik en een hoger comfortniveau.

Een speciale vermelding verdienen de hypermoderne elektronische systemen, die ook op het gebied van rijhulp eersteklas prestaties en veiligheid bieden. De nieuwe DesertX wordt geleverd met 6 Riding Modes die werken in combinatie met 4 Power Modes – Full, High, Medium, Low – die het vermogen en het reactievermogen van het Testastretta motorblok aanpassen. De belangrijkste nieuwe kenmerken zijn de specifieke instellingen voor de Enduro Riding Mode en de introductie van de nieuwe Rally Riding Mode, naast Sport, Touring, Urban en Wet.

De Enduro Riding Mode, dankzij het lagere vermogen en de speciaal ontworpen controle-instellingen, stelt de rijder in staat om de meest veeleisende onverharde wegen met meer veiligheid aan te pakken en maakt het gemakkelijker voor minder ervaren gebruikers om off-road te rijden. De Rally Riding Mode daarentegen, met volledig motorvermogen en verminderde elektronische ondersteuning, is ontworpen voor meer ervaren rijders die het beste willen halen uit de off-road prestaties van de DesertX.

Elke Riding Mode, mede dankzij de aanwezigheid van de Bosch IMU (Inertial Measurement Unit), kan het karakter van het motorblok veranderen afhankelijk van de input van de rijder, door in te grijpen op de interventieniveaus van de verschillende elektronische bedieningselementen: Engine Brake Control (EBC), Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down en ABS Cornering.

ABS Cornering in het bijzonder kan op 3 niveaus worden ingesteld om zich aan elke situatie en rijdersvaardigheid aan te passen. In de off-road Riding Modes (Enduro en Rally) kan ABS Cornering ook volledig worden uitgeschakeld via het schakelaarblokje met een specifieke knop.

Het dashboard van de DesertX, verticaal georiënteerd en gepositioneerd om duidelijke informatie te bieden, ook bij staand rijden, is voorzien van een 5″ full-TFT kleurendisplay met hoge resolutie. Het instrumentarium is voorbereid om het Ducati Multimedia Systeem te integreren, waarmee de rijder zijn telefoon kan aansluiten en nieuwe functies kan activeren, zoals muziek en inkomende/uitgaande gesprekken of Turn-by-Turn navigatie*(optioneel), waarmee de route direct op het dashboard wordt weergegeven.

De rijder krijgt de mogelijkheid om te kiezen tussen twee standaard Info Modes: Standard en Rally. De Standaard optie voorziet in alle weginformatie: toerenteller en snelheidsmeter zijn duidelijk zichtbaar, evenals de ingeschakelde versnelling, het brandstofniveau en andere nuttige reisinformatie. De tripmasterfunctie maakt deel uit van de Rally Info Mode. Deze simuleert de werking van de tripmaster die op rally-motorfietsen wordt gebruikt en maakt het mogelijk de kilometeraanduiding handmatig aan te passen, met behulp van de knoppen op het linker schakelaarblok.

Premium technologische kenmerken zijn ook vertegenwoordigd door het verlichtingssysteem, dat volledig LED is . De dubbele koplamp voor heeft twee poly-ellipsoïdale modules met dubbele functie en Daytime Running Light (DRL) en is ontworpen om een uitstekend zicht te garanderen, wat bijzonder belangrijk is voor een motorfiets die onder alle omstandigheden kan rijden. Het achterlicht is uitgerust met het Ducati Brake Light, een bijzonder systeem dat bij plotseling remmen automatisch het knipperen van het achterlicht activeert om de achteropkomende voertuigen te waarschuwen, een oplossing die de veiligheid van de rijder nog verder verbetert.

Deze veelzijdige motorfiets kan verder worden aangepast door de rijders volgens hun eigen stijl en gevoel door gebruik te maken van het brede gamma van Ducati Performance accessoires . Onder de meest aansprekende items: het rally zadel, die de rijder en passagier zadels samenvoegt voor meer effectiviteit in off-road activiteiten en de extra 8-liter tank. De Touring ervaring kan verder worden verbeterd met de aluminium zijkoffers die, gecombineerd met de topkoffer, de motorfiets een totale laadcapaciteit geven van 117 l, extra LED schijnwerpers, centrale standaard en verwarmde handvatten. Termignoni uitlaten zijn ook beschikbaar, zowel gehomologeerd als de race variant. De laatste verhoogt de waarden van vermogen en koppel met +7% dankzij de speciale mapping.

Het intense karakter van de Ducati DesertX verdient een speciale hommage. Daarom heeft het Ducati Centro Stile, voor de eerste keer, een speciale capsule collectie ontworpen die de kleurstelling van de motorfiets overneemt. Een uitmuntende lijn geïnspireerd op de iconische ” Dakar style” en genaamd 21/18, een feestelijk eerbetoon aan de bandenmaat van deze motorfiets. Het technische pak bestaat uit een jas, broek en helm en zal in een beperkte oplage verkrijgbaar zijn. Onderdeel van deze exclusieve collectie is een lifestyle-kledinglijn, speciaal ontworpen voor dit model, bestaande uit een sweatshirt, twee T-shirts en een cap.

De DesertX zal verkrijgbaar zijn bij de officiële Ducati dealers vanaf eind mei 2022 voor 16.290 Euro in België en 18.390 Euro in Nederland. Er is ook een 35-kW versie voor rijders met een A2 rijbewijs. De in Bologna gevestigde motorfietsenfabrikant biedt de exclusieve “4Ever Ducati” garantie, geldig voor 4 jaar met onbeperkt aantal kilometers, die vertrouwt op de service die wordt aangeboden door het hele netwerk van dealers.

De videopresentatie van de nieuwe DesertX kan bekeken worden op het Ducati YouTube kanaal. Hoofdrolspeler in deze opwindende video is vijfvoudig Enduro wereldkampioen Antoine Meo, die het genoegen had om het uitstekende potentieel van deze motorfiets te waarderen op de Fossil Rock in de Sharjah woestijn van de Verenigde Arabische Emiraten.

De complete persmap met alle productinformatie en de afbeeldingen van de nieuwe DesertX zijn beschikbaar om te downloaden op het Ducati Media House.

#DesertX #DreamWilder