2021: Triumph Trident, een budgetvriendelijke Street Triple?

De Triumph Street Triple staat unaniem bekend als de beste nakedbike in de middenklasse. En toch verkoopt hij jaar na jaar minder dan lichtere en budgetvriendelijkere Japanse alternatieven zoals de Yamaha MT-07 of Kawasaki Z650. Daar moesten ze in Hinckley wat aan doen: enter, de Triumph Trident.

De Trident kan beroep doen op alle knowhow die de Britten vergaarden met de Street Triple, al biedt hij alles aan in een budgetvriendelijker pakket. Je krijgt dus het 660cc motorblok (oftewel dezelfde motor uit de ‘kleine’ Street Triple, de ‘S’) die dit keer getuned is naar 81pk bij 10.250 opm en 64 Nm koppel bij 6.250 toeren. Met een drooggewicht van 189 kilo en een prijskaartje vanaf 7.995 (BE) en 8.995 (NL) klinkt dat niet slecht…maar ook niet helemaal overtuigend.

Te dicht bij de Street Triple S?

De Trident onderscheidt zich dan wel van de Japanse middenklassers met instelbare rijmodi en tractiecontrole (toch wel vooruitstrevend voor deze klasse!), maar hij komt wel heel erg dicht in het vaarwater van de Triumph Street Triple S. Die laatste piekt alvast hoger bij 91pk, heeft de sportievere looks van de Street Triple familie, een bewezen strak rijwielgedeelte en kost in België amper 500 euro meer.

Zoals wel vaker zal een testrit ons finaal moeten overtuigen van de meerwaarde die de Trident biedt aan het Triumph gamma.

Technische fiche Triumph Trident

MOTOR EN TRANSMISSIE 
TypeVloeistofgekoeld, 12 kleppen, DOHC, driecilinder in-lijn
Inhoud660 cc
Boring74,0 mm
Slag51,1 mm
Compressieverhouding11.95:1
Max. vermogen EC81 pk / 60 kW bij 10.250 t/min
Max. koppel EC64 Nm bij 6250 t/min
SysteemSequentiële, elektronische multipoint-brandstofinjectie met elektronische gasklepregeling
UitlaatRoestvrijstalen 3-in-1-spruitstuksysteem met een lage, roestvrijstalen, enkelzijdige demper
EindaandrijvingX-ringketting
KoppelingNatte slipkoppeling met meerdere platen
Versnellingsbak6 versnellingen
  
FRAME 
FrameBuisvormig stalen perimeterframe
SwingarmDubbelzijdig staal
VoorbandGegoten aluminium, 17 x 3,5 in
AchterwielGegoten aluminium, 17 x 5,5 in
Voorband120/70R17
Achterband180/55R17
VoorveringShowa 41mm upside down aparte functievoorvorken (SFF)
AchterwielophangingShowa monoshock RSU, met instelbare voorspanning
Front BrakesNissin zwevende remklauwen met twee zuigers, dubbele 310mm schijven, ABS
Rear BrakesNissin zwevende remklauw met enkele zuiger, enkele 255mm-remschijf, ABS
Instrumentendisplay en -functiesMultifunctionele instrumenten met TFT-kleurenscherm
  
AFMETINGEN EN GEWICHT 
Breedte stuur795 mm
Hoogte zonder spiegels1089 mm
Zadelhoogte805 mm
Wielbasis1401 mm
Vorksprong24,6 º
Naloop107.3 mm
Dry Weight189 (Gewicht met volle tank) kg
Tankinhoud14 L

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd