2021: nieuwe Yamaha MT-09, MT-07 en MT-09SP

De 2021 Yamaha MT-09 wordt op alle gebied lichter, sterker en beter dan zijn voorganger. Maar dat zal je enkel ontdekken als je naast de nieuwe koplamp kan kijken.

Met de Euro5-norm op de loer, profiteren veel fabrikanten ervan om hun evergreens een grondige opsmukbeurt te geven. Zo ook Yamaha dat uitpakt met een nieuwe MT-09, MT-09SP en MT-07. Over die laatste twee is buiten 1 gelekte foto (zie hieronder) nog maar weinig geweten, enkel de MT-09 werd grondig voorgesteld.

Het resultaat mag er wezen, want Yamaha’s populaire driecilinder kreeg een grotere cilinderinhoud (van 847cc naar 889cc) en intern kreeg de motor nieuwe drijfstangen, zuigers, nokkenassen en carters. Voortaan goed voor 119pk bij 10.000 opm en 93Nm koppel bij 7.000 toeren – dus nog 1.500 opm lager dan voorheen.

Langere versnellingen en een up/down quick shifter brengen die power naar het achterwiel en ook het rijwielgedeelte werd grondig aangepakt. We zien niet enkel een nieuwe volledig instelbare voorvork (met opvallend kortere veerweg en lange stuurbevestiging), maar ook het subframe, de wielen en vooral de uitlaat werden een stuk lichter voor een drooggewicht van 189kg.

Tot slot werd ook de elektronica aangepakt met een nieuwe 6-assige IMU die rechtstreeks doorontwikkeld werd van de R1. Verwacht je dus aan bochten-ABS, slidecontrol, tractiecontrole, wheeliecontrole en heel de mikmak. Je kan alles controleren via een 3,5″ TFT schermpje.

Het enige waar we nog over twijfelen zijn de looks van die nieuwe koplamp… misschien moeten we het wat tijd geven.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd