Vanavond om 19u begint Ducati met het eerste deel van een web-videoserie waarin het merk haar nieuwe modellen voorstelt. Traditiegetrouw lekte er al wat beelden en details van de nieuwe Duc.
De eerste afbeeldingen in zeer lage kwaliteit en specs lekten via motorcycle.com uit bij de Australische homologatiecontrole en leren ons dat er initieel 2 uitvoeringen komen, nl. een V4 en een beter uitgeruste V4 S – naar analogie met de Streetfighter. Beide motoren krijgen een 19-duims voorwiel, 17″ achterwiel en een dubbelzijdige achterbrug.
Over een echt offroad model is nog niets bekend, waardoor we vermoeden dat een ‘enduro’ uitvoering (net als bij de vorige generatie) pas later zal komen. In tussentijd blijft de 1260 Enduro Ducati’s echte allroad voor zandhappers.
Kleppen stellen om de 50k (!)
Qua stijl borduurt de Multi V4 voort op de eerdere V2’s, al zijn er onderhuids dus flinke wijzigingen. Het nieuwe V4-motorblok breekt compleet met alle eerder Multistrada’s en daarbij pronkt Ducati niet enkel met 170pk, maar vooral ook met extreem lange onderhoudsintervallen voor de klepstelling (50k km’s!).
Ducati moest er na het trellisframe en de L-twin wel weer een stukje erfgoed voor opgeven, want hun bekende desmodromische klepbediening wordt ingeruild voor een ‘gewone’ klepbediening met veren.
Adaptieve cruise controle
Een andere controversiële extra is de toevoeging van een Bosch ‘radar sensor’ met adaptieve cruise controle. Hierover vloeide al redelijk wat inkt, (een motor die uit zichzelf kan afremmen, klinkt aanvankelijk vooral gevaarlijk) maar het is afwachten tot een eerste testrit wat dit systeem juist inhoudt. Meer info om 19u via Ducati’s videokanalen.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd