Of ik in elektrisch motorrijden geloof? Nee. Nog niet. Laat ik kort en bondig stellen dat de technologie de afgelopen tien jaar nog niet op een aanvaardbaar punt gekomen is qua prijs, actieradius, gewicht en laadtijd. Een flink contrast dus met elektrische auto’s die vooral moeite hebben met een flinke prijskaart. Maar als er nu eens één elektrische tweewieler is die ik een kans wil geven…

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: James De Ridder

Met spelers als de Harley-Davidson Livewire, Zero SR/F en de Energica Ego kunnen we niet meer zeggen dat elektrisch motorrijden in z’n kinderschoenen staat. Meerdere grote industriespelers hebben de tanden al stukgebeten op zo’n rijdende batterij, al bleef de doorbraak uit. De sector van de tweewielers is duidelijk nog op zoek naar een ‘Tesla-moment’ en ironisch genoeg gaf Elon Musk misschien al de mooiste voorzet. Want volgens hem zal Tesla zich nooit aan motorfietsen wagen…”Tenzij misschien een offroader”. En zoiets staat bij de Zero dealer dus al gewoon klaar in de vorm van de Zero FX.

Enduro: rooskleurige toekomst!

Reden genoeg voor Zero om de FXperience te organiseren, een coronaproof tripje over de betere grindpaadjes in de buurt van Wetteren waar de Zero FX zich als een vis in het water voelt. Het gaat hier om een enduromotor die zich perfect leent tot allroad-ritjes, maar die evengoed technischer werk in diep zand aankan afhankelijk van de bandenkeuze. Met het grote 21” voorwiel varieert dat dus van dikke noppenbanden tot meer asfaltvriendelijk 50/50 rubber.

De nadelen van elektrisch rijden zijn u reeds bekend, al moet het gezegd dat de FX dat perfect pareert. Zijn meergewicht (131kg rijklaar) t.o.v. een monocilinder enduro blijft binnen de perken en de actieradius van 90-140km (afhankelijk van je rijstijl) is ruim voldoende om je helemaal af te matten. Rest enkel nog de lange laadtijd (Max. 9u met gewone kabel, min. 2uur met hulplader) waarmee je rekening moet houden om ’s nachts op te laden en je ritten wat beter te plannen, want ook het prijskaartje (13.370 euro BE) is te verantwoorden door de extreem lage verbruiks- en onderhoudskost plus voordelige fiscaliteit. Tel het op en je zal zien dat zo’n elektrische enduro dichter bij de gekende verbrandingsmotoren komt dan je verwacht. En da’s dan nog zonder het belangrijkste voordeel gerekend.

Veel nadelen, één gigantisch voordeel

Want de ultieme reden om elektrisch enduro te rijden, is de stilte. Hoewel het rijtempo even snel of zelfs sneller is dankzij de koppelsterkte elektromotor, verandert de afwezige uitlaatsound alles. Wandelaars, mountainbikers, paardrijders,…zelfs boswachters komen je vriendelijk tegemoet met de uitspraak “Da’s elektrisch zeker?”  Mag ik dit een Tesla-momentje noemen? Ik denk het wel.

Of toch een elektrische MTB?

Zo hopeloos als sommige elektromotoren op de openbare weg aanvoelen, zo eenvoudig en goed is het concept van de FX die in de komende jaren ongetwijfeld nog zal verbeteren met lichtere batterijen en kortere laadtijden. Voorlopig moet je de ‘range-anxiety’ er dus nog even bijnemen en gezien de snellere ontwikkeling (en het betere imago) van elektrische mountainbikes denk ik dat de overlap tussen de FX en die fietsen misschien een probleem vormt voor Zero. Toch kan er niks tippen aan de fun van enduro-rijden en dankzij de FX lukt dat weer een stuk beter en omgevingsvriendelijker.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts