‘Slechts’ 321 cc. Daarmee moet de MT-03 het stellen. De meeste zelfbenoemde échte motards zullen het ding dus meteen afdoen als een vrouwenbrommertje. En toch kan je er niet omheen dat deze naakte R3 een ongelofelijk handig, veelzijdig en relatief goedkoop ding is. Maar biedt hij ook fun?

The Cuteness of Japan

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonathan Godin, Yamaha

Na een halve dag knallen op Spaanse kronkelweggetjes in de buurt van Alicante, durf ik stellen dat iedereen zich op deze 300 kan amuseren. De MT-03 vult het gat tussen de MT-125 en MT-07 mooi op en is net zoals de andere ‘Masters of Torque’ een speelse funbike. Zowel het motorblok als het rijwielgedeelte zijn op maat gesneden van opstappers of rijders met beperkte ervaring, al vormde dat geen belemmering voor het Belgische journaille (inclusief mezelf) om met het mes tussen de tanden de Spaanse bergen in te trekken.

2016_Yamaha_MT03-94

Laat je nooit misleiden door het aantal cc’s van een motorfiets. Dit ding gaat best vooruit.

Eerlijk is eerlijk, ik had ook niet anders verwacht. De R3 heeft zich inmiddels al bewezen als de meest allround gekuipte 300cc motor en de MT-03 neemt het merendeel van de componenten over. De voorkuip werd ingeruild voor een koplamp in typische MT-stijl en de verhoogde clip-ons ruimden plaats voor een iets hoger stuur dat ook dichter bij de rijder hangt. Het resultaat is een comfortabelere zithouding – zeker voor lange mensen – al is er van windbescherming dus geen sprake meer. Het zadel hangt op 780 mm en omdat het vooraan lekker smal op de tank aansluit, kunnen ook kleinere rijders vlotjes met de voeten aan de grond. Daarbij komt nog een ruime stuuruitslag, waardoor de MT-03 ideaal gereedschap is om je eerste stappen in de motorwereld te zetten, of gewoon vlot krappe manoeuvres uit te voeren en vol vertrouwen door stadsverkeer te laveren.

Gespleten persoonlijkheid

Maar vergis je niet, want het tweecilinder motorblok is er eentje met twee gezichten. In lage toeren draait het erg zoet, trillingsvrij en is er toch redelijk wat koppel voorhanden om rustig en gecontroleerd te cruisen. Dat wordt nog eens vergemakkelijkt door een versnellingsbak die de Japanse standaard hoog houdt. De schakelacties zijn kort, precies en zijdezacht. Een licht bedienbaar koppelingshendel en een soepele, doseerbare gasrespons maken het plaatje af. Maar draai je het gas vol open en jaag je de toerentellernaald naar het rood, dan toont de MT-03 zijn duistere kantje…

2016_Yamaha_MT03-85

Zuiniger en vinniger dan de 600cc’s van enkele jaren geleden…opstappers zijn gewaarschuwd.

Of misschien beter gezegd: dan komt de R3 in deze MT naar boven. Want waar de MT-07 bovenaan het toerenbereik nogal plat wordt, trekt de 03 – uiteraard op een ander niveau – vlotjes door. Pas bij de 9 op de toerenschaal zwakt de acceleratie af en in zesde versnelling rij je dan al een stuk boven de 150 km/u op de teller. Nee, een echte topsnelheidsmeting kwam er nog niet aan te pas, maar als ik met de R3 de 200km/u op de teller kon aantikken, dan mag je wel stellen dat de MT ook geen slak is. Laat je dus niet vangen aan zijn beperkte longinhoud, want dit motortje kan in het dagelijkse verkeer vlot mee met de populaire 500cc opstappers (genre Suzuki GS500) van enkele generaties terug. En bovendien is hij een stuk zuiniger en vinniger.

Licht, maar baanvast

De MT-03 weegt rijklaar met een volle tank amper 168 kilo, al zou je hem nog lichter inschatten wanneer je erop plaatsneemt. De kleine Yam laat zich enorm gezwind in de bocht gooien en ondanks de redelijk soepele vering is er op de baanligging weinig aan te merken. OK, de Michelin Pilot Street bandjes zijn misschien niet het ideale rubber om aan sneltempo Spaanse bergwegen af te werken, toch gedraagt de MT-03 zich voortreffelijk. En komen we aan in een dorps- of stadskern, dan vreten het telescopische voorvorkje en de zachte monoshock zonder problemen alle snelheidsdrempels en oneffenheden op. Aan rijcomfort en gebruiksgemak is er geen gebrek.

2016_YAM_MT320_EU_SMX_STA_001

Alle ‘Darkness of Japan’ promo ten spijt, blijft de MT-03 vooral een zachtaardig beestje.

De nieuwste MT is op alle gebied een aaibaar beestje en dat merken we ook aan zijn remmen. Het is exact dezelfde reminstallatie die we kennen vanop de R3 en je mag je dus verwachten aan voldoende stopkracht, als je er tenminste voor wil werken. Van initiële bijtkracht is er niet echt sprake en pas halverwege de slag van het remhendel kan je beginnen doseren. Ervaren piloten zullen zich hier misschien aan ergeren, al ben ik overtuigd dat beginners hier wel bij varen. De kans dat je jezelf onderuit remt is zo goed als nihil en dan is er nog steeds een ABS om je fouten op te vangen.

De Afrekening

Yamaha’s MT-03 kon me misschien niet bekoren als een echte ‘Master of Torque’, maar dat neemt niet weg dat het een enorm veelzijdig ding is. Het is het soort motor waarop meer mensen zouden moeten rijden, vooraleer ze overschakelen naar een zwaardere machine. Hij kan tenslotte bijna alles wat de gemiddelde 600cc-opstapper kan, maar dan met een lager verbruik, minder flitsboetes en last but not least: een toegankelijker stuurkarakter. De minpunten? Wel, het prijskaartje van 5.490 euro in België en 5.699 in Nederland is naar mijn mening net iets te hoog in vergelijking met de concurrentie. Tel daarbij nog dat het 300cc-segment in de lage landen niet meteen het succesvolste is en dat Yamaha in de eigen stal concurrentie heeft in de vorm van de R3 of een A2-teruggetunede MT-07. De MT-03 catalogeren onder de noemer ‘Darkness of Japan’ lijkt me dus wat overdreven, het is eerder een schattige allemansvriend.

2016_YAM_MT320_EU_SMX_DET_006Dashboard

Het dashboard van de MT-03 is exact hetzelfde als dat van de R3, en dat is goed nieuws. Zowel de analoge toerenteller als het digitale schermpje zijn overzichtelijk en naast alle gebruikelijke info is er ook een versnellingsindicator aanwezig. Niet vanzelfsprekend voor 300cc-motoren en een echte meerwaarde voor opstappers.

 

 

2016_YAM_MT320_EU_SMX_DET_005Comfort

Niet dat de R3 zo’n puristische racemachine is, maar qua comfort legt de MT-03 de lat erg hoog. De kniehoek is voldoende ruim, het brede stuur ligt goed in de hand en er is genoeg ruimte om relax rechtop te zitten, dan wel plat op de tank te liggen. Het zadel is ideaal gepolsterd en wordt spits naar de voorkant toe opdat ook kleine rijders met hun voeten aan de grond kunnen. Een enkeling kloeg nog dat het zadel te fel naar voren helde, zelf ondervond ik er weinig last van.

 

2016_YAM_MT320_EU_SMX_DET_003Afwerking

De afwerking van de MT-03 hoort bij de top binnen de 300cc-klasse. Een geperst stalen rempedaaltje, de zachte voorvork en het ietwat ouderwetse dashboardje verraden dat het hier om een budgetbike gaat, maar verder is er erg weinig op aan te merken. Niet onbelangrijk voor een constructeur als je een volledig segment naar een hogere klasse wil tillen.

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Yamaha Vandermeeren, uw dealer in Heverlee bij Leuven.

 

Technische fiche
Yamaha MT-03

Motor: 321cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 42 pk/10.750 o.p.m.
Max. koppel: 29,6 Nm/9.000 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen diamantframe
Voorvering: niet-regelbare 41mm KYB voorvork, 130 mm veerweg
Achtervering: KYB monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 125 mm veerweg
Voorrem: 298 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 220 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 110/70-17 140/70-17
Rijklaargewicht:
168 kg
Zithoogte:
780 mm
Tankinhoud:
14 l.
Kleuren:
Zwart, Racing Blue
Prijs België:
€ 5.490
Prijs Nederland:
€ 5.699

QuickTest: Yamaha MT-03
De MT-03 doet zijn best om net zo stoer te zijn als zijn grote broers, maar is vooral een vriendelijke opstapper. En daar is niks mis mee.
MaxxFactor61%
Rijplezier69%
Gebruiksgemak91%
Prijsfactor68%
Wheeliemachine65%
Bochtmeister81%
Pluspunten
  • Pittig motorblok
  • Comfortabele zithouding
  • Vergevingsgezind karakter
Minpunten
  • Grip Michelin Pilot Street
  • Redelijk prijzig
  • Geen Night Fluo kleurstelling
73%MaxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts