De Kawasaki Z1000 gaat intussen zijn derde modeljaar in en biedt een scherp getekende opgestoken middenvinger naar alles wat retro is en uitpakt met zachte, organische lijnen en trage motorblokken. Nieuw voor dit jaar is de Sugomi Edition, opgesmukt met een alles behalve discreet kleurtje en een stel Akra-dempers.

ExtravaNinja

Tekst: Renaud Amand
Fotografie: Thierry Dricot

“Het Japanse woord ‘Sugomi’ beschrijft de intense energie die een persoon of voorwerp uitstraalt, en waarvan de grootsheid wordt gevoeld door de aanschouwer. Iemand of iets met sugomi boezemt ontzag in en maakt een onuitwisbare indruk, imponeert met zijn postuur of prestaties en dwingt respect af,” aldus de Kawasaki perskit. Juist. Op dit ding kan ik dus niet gewoon in mijn waterdicht textiel kloffie gaan zitten, zelfs al is het berenkoud en is enige vorm van windbescherming onbestaande.

Eigenzinnig

Je houdt er van of niet, maar de Z1000 zet tenminste een statement met zijn design. Je zal hem nooit verwarren met een andere Japanner, hoewel hij duidelijk herkenbaar is als een motor uit het land van de rijzende zon: uitbundig, extravagant, schreeuwerig. Mooi afgewerkt ook trouwens. De bordeaux kleuraccenten van deze Sugomi doen hem nog meer opvallen in het straatbeeld, al hebben de mee in de zwarte verf gedompelde logo’s dan weer een zekere stealthfactor, alsof hij contradictorisch opvallend onder de radar wil passeren. In de grond is dit soort uitbundig design niet mijn ding, maar wil je er niet als een tang op een varken opzitten met je Italiaanse design jas, dan kan je maar beter opgaan in het thema.

kawa-ninja-57

Herkenbare, eigenzinnige smoel met indrukwekkende lichtopbrengst.

Dat thema luistert in dit geval naar de naam ‘ExtravaNinja’, de extravagante straatvechter die heerst over alles wat bochtig is en aan een snelheid beneden de 160 km/u wordt genomen. Vandaar dus de ninja-outfit die je, zoals onze fotograaf, mogelijk verkeerd hebt geïnterpreteerd als een nachtjapon. “C’est pas un pyjama, c’est Sugomi,” is mijn respons, waarbij de bivakmuts en het kromzwaard gelukkig wel indruk maken.

Groot hart

De vierpitter is een evolutie van die van het vorige model en heeft voor alle duidelijkheid geen enkel uitstaan met het blok van de ZX-10R. Een pruillip moet je daar zeker niet voor opzetten, integendeel, want het blok werd speciaal voor straatgebruik ontwikkeld. Het resultaat is verbluffend, want het blok trekt van helemaal onderin de stenen uit de grond, daarbij geholpen door de lekker korte eindoverbrenging. De focus ligt op bruikbare kracht en die is er met hopen, wat rijden met de Z1000 instant opwindend en verslavend maakt. De koppeling laat zich perfect doseren en de bak schakelt kort en boterzacht, wheelies trekt hij op het gas in eerste en tweede. Beetje koppeling erbij en hij lift ook in derde, waarbij je dankzij de onberispelijke gasrespons de zaak altijd meester bent. Tractiecontrole heeft hij niet, maar dat mis je ook niet. Op die ene keer dat je bij drie graden dat benzinestation verlaat met koude banden en iets te gretig aan de kraan draait na dan toch…

kawa-ninja-101

De eerste die een pyama-grapje maakt vreet kromzwaard.

Maar goed, het achterwiel stond aardig dwars, de kringspier spande zich maximaal, maar dit artikel kan alsnog worden neergepend zonder gebroken sleutelbeen. Oef. Toch is het niet het gebrek aan tractiecontrole dat ik neerpen bij de minpunten, maar wel de prestaties van de eerstemontage Dunlops. Ok, het was koud, maar in het verleden heb ik al het genoegen gehad om een Z1000 op voor de Europese markt bestemde rubbers te rijden en dat maakt een wereld van verschil qua grip en stuurgedrag. Hij loopt weliswaar neutraal en trefzeker door de bocht en toont zich altijd stabiel, maar van een motor met deze geometrie verwacht je toch een iets gretiger insturen.

Kleine kantjes

Ik ben aardig pissig wanneer ik van de fotoshoot weer huiswaarts rij op de snelweg. Dat heeft weinig met de Z1000 te maken, maar alles met de weersomstandigheden. Kouder dan beloofd en geen streepje zon meer sinds we aan de foto’s begonnen. Sneeuw in de berm, zoutlaagje op de weg. Geen kneedowns en gensters uit de voetsteunen, maar wel gevoelloze vingertoppen en een verkleumd lijf. Het soort omstandigheden waarbij je met honderd saaie rechtdoor kilometers de tijd dood door te klagen. Niet over de spiegels, want die bieden een goed zicht naar achteren en het gebrek aan windbescherming kan je een naked ook moeilijk verwijten. Maar dromend van een sportieve rit op warm asfalt zou ik wensen dat het abs uitschakelbaar zou zijn.

kawa-ninja-104

Zout, vriestemperaturen,… Misschien toch beter die kamerjas en warmwaterkruik meegenomen op test.

Toch heeft de Z1000 zijn kleine kantjes. Zo valt de stuuruitslag wat tegen en is de vering zodanig stug gedempt dat het nemen van richels en oneffenheden ronduit oncomfortabel is, zeker voor een Japanse motor. Uit ervaring weet ik dat de grondspeling op een zomerse dag wat beperkt kan zijn, maar daar heb ik vandaag niet de minste last van gehad. Laatste punt van kritiek is de benzinemeter, want die blijft zeventig kilometer op ‘vol’ staan alvorens in sneltempo naar ‘leeg’ te slinken, waarbij je ruim voor de kaap van 200 kilometer op reserve staat. Dankzij de twee liter extra beter dan het vorige model, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Wie toch een briefwisseling wil sturen naar het thuisfront en niet als de eeuwige kniesoor door het leven wil gaan, kan dus maar beter uitweiden over de LED-koplampen, want ondanks hun compacte afmetingen geven ze geweldig veel licht.

De Afrekening

kawa-ninja-51
De Z1000 is niet nieuw en is evenmin de meest revolutionaire motor in zijn segment. Maar het blijft wel een beregoed ding dat bovendien heel wat betaalbaarder blijft dan veel van zijn supernaked concurrenten. Die overklassen hem qua elektronica en absoluut topvermogen, maar tijdens de week dat ik de Z1000 in Sugomi outfit in de garage had staan, heb ik nooit het gevoel gehad iets te missen. Met uitzondering van een iets stijlvollere outfit dan… Hij rijdt gemakkelijk en vooral zijn groot en sterk hart is een pareltje dat je instant rijplezier verschaft aan alle toerentallen. Moeiteloos, sterk en opwindend zorgt het ervoor dat je zijn kleine kantjes er gemakkelijk bijneemt. Is bordeaux ook voor jouw iets dat je enkel kan smaken in een wijnglas, dan zijn er nog altijd de grijze en witte versie, eventueel met Performance kit voor wie toch de Akra’s wil. Doe jezelf een cadeau en gooi er meteen andere banden op.

 

kawa-ninja-61Tellerpartij

Zeer compacte tellerpartij waarbij de toerenteller eerst verticaal klimt in de LCD-sectie om vervolgens vanaf 4.000 o.p.m. horizontaal in de LED-balk verder te gaan. Informatie is erg compleet en omvat een benzinemeter, klokje, twee tripmeters, resterende actieradius, gemiddeld verbruik, watertemperatuur en een ECO-indicator voor de milieubewuste ninja’s.

 

 

kawa-ninja-54Zwaardhouder 1

Officieel zit dit riempje er op als handgreep voor de passagier, maar dit handigheidje heeft een heel andere functie voor extravaninja’s, al pak je daar als fabrikant natuurlijk niet openlijk mee uit. Feit is dat je zwaard er perfect tussen past, klemvast maar nog steeds binnen handbereik en zonder dat het in de weg zit tijdens het rijden.

 

 

kawa-ninja-7Zwaardhouder 2

Aan een zwaard niet genoeg? Je gaat je vijanden het liefst te lijf met een heetgestookt lemmet? Geen probleem, want de Akrapovic einddempers waarmee de Sugumi Edition geleverd wordt, doen perfect dienst als schede voor je zwaard(en). In totaal kan je dus met drie kromzwaarden op stap. Helaas is er geen opbergvak voor ninjasterren.

 

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Deschouwer Motos, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor 2Wheels, regio Antwerpen.

Technische fiche
Kawasaki Z1000 Sugomi Edition

Motor: 1.043cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde vier-in-lijn.
Max. vermogen:
142 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel:
111 Nm/7.300 o.p.m.
Transmissie:
zesbak, ketting
Frame:
aluminium Twin Spar frame
Voorvering:
41mm UPSD, volledig regelbaar, veerweg 120 mm
Achtervering:
monoshock, qua veervoorspanning en uitgaande demping regelbaar, veerweg 122 mm
Voorrem:
310 mm Wave schijven met radiale monobloc 4zuigerremklauwen
Achterrem:
250 mm Wave schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter:
120/70-17 / 190/50-17
Rijklaargewicht:
221 kg
Zithoogte:
815 mm
Tankinhoud:
17 l.
Kleuren:
zwart-bordeaux
Prijs België:
€ 13.499,00
Prijs Nederland:
€ 14.499,00

QuickTest: Kawasaki Z1000 Sugomi Edition
De Z1000 is niet nieuw en is evenmin de meest revolutionaire motor in zijn segment. Maar het blijft wel een beregoed ding dat bovendien - al dan niet als Sugomi Edition - heel wat betaalbaarder blijft dan veel van zijn supernaked concurrenten.
MaxxFactor84%
Rijplezier92%
Gebruiksgemak73%
Prijsfactor75%
Wheeliemachine96%
Bochtmeister81%
Pluspunten
  • Heerlijk motorblok
  • Zalig in- en uitlaatgeluid
  • Bruikbaar en sensationeel
Minpunten
  • Beperkte actieradius
  • Stuuruitslag kan beter
  • ABS niet uitschakelbaar
84%MaxxScore

About The Author

Redacteur

Related Posts

One Response