Quicktest: Kawasaki Vulcan S

De Anti-Cruiser

Er zijn een aantal ongeschreven regels voor échte cruisermotoren. Bij voorkeur beschikken ze over een dik V-twin motorblok met kickstarter dat meer olie lekt dan de Exxon Valdez. En mocht je er ooit in slagen om het ding aan de praat te krijgen, dan zorgt het gebrek aan comfort – apehangers, hardtail, retelange voorvork, etc. – er wel voor dat je slechts twee keer plezier beleeft aan zo’n ding: op de dag dat je hem koopt en de dag dat je hem verkoopt. Daar sta je dan in je “The Bitch Fell Off” T-shirt, gelukkig dat je van een hoop rammelende miserie af bent, maar zonder motorfiets.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

Ze vertellen het er natuurlijk niet bij in Sons of Anarchy, Easy Rider en consoorten, maar neem het van me aan dat ‘cruisen’ in de oeramerikaanse zin van het woord ongeveer even leuk is als het melken van een hengst. (Vraag me niet hoe ik dat weet.) Nu moet het gezegd dat zelfs de Amerikanen dit ook beginnen te snappen, kijk maar naar de evolutie van de nieuwste Harley’s of Indians, al zijn de Jappen er tot nog toe het best in geslaagd om ‘cruisen’ op een andere manier aan te pakken.

“Je kan nog steeds je bandana en leren vest met franjes aandoen terwijl je vlotjes door de bochten zoeft.”

’t Is net een cruiser. Maar dan praktisch. En efficient.

Nog voor Honda op de markt kwam met de CMX500 Rebel, had Kawasaki namelijk al de Vulcan in het gamma. Zeg maar een vercruiserde versie van hun succesvolle ER-6f die onlangs werd omgedoopt tot Z650. De Vulcan vormt dus een symbiose van de speelsheid en het gebruiksgemak van een lichte naked met de lage zithoogte en looks van een cruiser. Oftewel: je kan nog steeds je bandana en leren vest met franjes aandoen terwijl je vlotjes door de bochten zoeft. En dat zonder stress dat je sissybars lostrillen en in je achterwiel verstrengeld geraken.

‘Karakter’

Onlangs kon ik de laatste nieuwe versie van de Vulcan uittesten in de Vlaamse Ardennen en hoewel er weinig groot nieuws was, viel dat reuze mee. Nu zullen de cruiser-puristen hem ongetwijfeld ‘een gebrek aan karakter’ toeschrijven, al kan dat spoedig opgelost worden door hier en daar enkele moertjes en bouten half los te draaien of misschien wat vlammen op de benzinetank te airbrushen. Wie gewoon op zoek is naar simpel, betrouwbaar rijplezier zal daarentegen aangenaam verrast zijn door het leuke paralleltwinnetje en soepel sturende rijwielgedeelte. Zelfs op de meest afgeleefde kasseiwegen hield de vering goed stand, terwijl de Vulcan in het betere bochtenwerk gerust meekan met een hoop niet-cruisers.

Rijden in de Vlaamse Ardennen betekent ook enkele steile wielerhellingen afwerken. Kasseien zijn niet bepaald geschikt voor cruisers, maar op de Vulcan gaat het nog net.

Kortom, het is een verademing voor motorrijders die specifiek op zoek zijn naar een motor met een lage zithoogte of cruiserlooks, maar daarom geen behoefte hebben aan de hele ‘All American’-tralala. Kawasaki speelt hier trouwens nog verder op in met een ERGO-Fit systeem, oftewel een aangepast zadel en stuur in combinatie met verstelbare voetsteunen. Ongeacht of je nu een basketballer bent dan wel een midget-golfer: je zal comfortabel zitten op de Vulcan.

De ‘Light Tourer’, inclusief hoog windscherm en wheelie-bar. De lederen zadeltassen kan je nu ook volstoppen met kleren of drank, want in tegenstelling tot op andere cruisers heb je geen sleutelset of extra olievat nodig.

Voor 2018 is de grootste nieuwigheid – wél in typische cruiserstijl – het nieuwe kleurtje waar in Japan ongetwijfeld lang over gebrainstormd werd: Pearl Lava orange. Heb je hem? Vulcan – Lava? (bulderlach!) Anyway, daarnaast wordt de motor ook aangeboden met twee beperkte optiepakketten, de Vulcan S Sport en Light Tourer. Die eerste beschikt over een lekker klinkende Arrow demper en fumé windschermpje, terwijl de laatste een hoog windscherm, lederen zadeltassen en ruggesteuntje voor de duorijder meekrijgt.

Nieuw voor 2018: het Pearl Lava Orange kleurtje. Een Vulcan in Lava Orange, dat is nog eens Japanse humor.

De Afrekening

De Vulcan is al enkele jaren een terecht verkoopsucces in de lage landen. Of je nu op zoek bent naar een lichte, gemakkelijke toerfiets, dan wel een betaalbare, gebruiksvriendelijke cruiser: de Vulcan past in het hokje. Je zal er misschien geen schoonheidsprijzen mee winnen op de lokale chopper-show, maar wat boeit dat als je lekker probleemloos kan rijden?

 

Het kleine windschermpje van de Sport uitvoering zorgt ervoor dat de rijwind mooi over je bovenlichaam langs je helm geleid wordt. Een aanrader voor wie veel b-wegen of autosnelweg doet, want zonder windscherm is het wel erg naakt en de Light Tourer heeft wat turbulenties achter het grote windscherm.

 

 

 


De grootste meerwaarde aan het Sport-pakket is deze Arrow uitlaat die zorgt voor een lekker ploffende soundtrack en een iets soepeler motorgevoel. Qua decibels valt het gelukkig allemaal mee.

 

 

 

 

 

Het motorblok kennen we nog steeds van op de ER-6f en daar kan je weinig slecht over zeggen. Waar er bij de nakedbike nog redelijk wat trillingen aan te pas kwamen, zijn die hier zo goed als volledig weggewerkt.

 

 

 

 

Technische fiche
Kawasaki Vulcan S Special Edition

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Max. vermogen: 
61 pk/7.500 o.p.m.
Max. koppel:
 63 Nm/6.600 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 Stalen perimeterframe
Voorvering:
 41 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: 
monoshock, regelbare veervoorspanning, veerweg 80 mm
Voorrem:
 300 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem:
 250 mm wave- schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 160/60-17 
Rijklaargewicht:
 228 kg
Zithoogte:
 705 mm
Tankinhoud:
 14 l.
Kleuren:
 Pearl Lava Orange, Metallic Flat Spark Black
Prijs België:
vanaf€ 7.649,00
Prijs Nederland: 
€ 9.049,00

 

 

De Vulcan is zo efficiënt, gebruiksvriendelijk en goed dat je bijna niet kan geloven dat het een cruiser is.
maxxFactor
64
rijplezier
70
gebruiksgemak
77
prijsfactor
76
wheeliemachine
65
bochtmeister
73
pluspunten
Zijdezacht draaiend, zuinig blokje.
Comfortabele zithouding
Gunstig prijskaartje
minpunten
Het blijft een cruiser (voetjes vooruit, beperkte grondspeling)
Minder 'karakter' dan een Amerikaanse cruiser
Je kan er niet echt mee uitpakken aan de cafétoog
71
maxxScore