Everyday Hero

Vorige maand werd ik door Kawasaki Benelux naar het zonnige Portugal gelokt om er de nieuwe Z1000R aan de tand te voelen. Bij de uitnodiging was er sprake van nog een avontuurlijke verrassing, we mochten namelijk ook de Versys 650 SE testen. Zo’n kleine hoogpoter is nu niet echt mijn ‘cup of tea’, al was ik toch benieuwd waarom dit kleintje zo goed verkoopt in de Benelux.

Tekst: Leo De Rijcke
Foto’s: Target Press

Voor we kunnen gaan rijden, krijgen we eerst het gebruikelijke PR-praatje. Daaruit heb ik vooral onthouden dat ze bij Kawasaki behoorlijk trots zijn op hun kleine Versys. Uiterst scherp geprijsd, nl. 7.549 euro (8.499 euro in NL), blijkt hij veruit de goedkoopste en vooral best verkopende motor in de lichtere hoog-poter klasse. Voor 2017 kreeg de Versys een nieuw dashboard met standaard versnellingsindicator, een leuke verbetering tegenover het dashboard en de (redelijk krakkemikkige) optionele indicator van voordien. Het instelmechanisme van het windscherm werd verbeterd en de afstelling van de injectie aangepast met het oog op een nog soepelere vermogensafgifte en vooral meer koppel onderin. Nu zijn 69 pk en 64 Nm niet bepaald cijfers waarvan je gaat duizelen, maar Kawa mikt vooral op dagelijks gebruik of woon-werk verkeer, en daarvoor zou dit ruim voldoende moeten zijn.

Nu ook weer niet zoooo ‘special’

De ‘Special Edition’ moet het vooral hebben van enkele leuke stickers, zoals ‘Versys’ op de flank van de motor.

Standaard kan je de Versys 650 in twee kleurstellingen krijgen: volledig zwart of titanium-grijs. Compleet nieuw is de Special Edition. Voor 150 euro extra krijg je een zwarte motor met gifgroene accenten en de letters VERSYS dwars over tank en afdekkappen gedrapeerd. Het is misschien geen full Öhlins en Brembo pretpakket, al oogt de kleine Kawa er wel meteen een stuk sportiever door. Misschien zelfs een tikkeltje agressief… Optioneel zijn er nog aantal kits verkrijgbaar. De Tourer Kit omvat zijkoffers, beschermkappen voor de handen en een tankpad. Het Tourer+ pakket voegt daar LED-stralers aan toe en met de Grand Tourer Kit knal je er nog een topkoffer bovenop.

“Kawasaki laat zien dat er zelfs met een beperkt budget oog voor detail kan zijn.”

De leuke snoet, een fel contrast met de eerste Versyssen…

Wanneer ik de Versys 650 SE voor het eerst zelf mag aanschouwen, ben ik aangenaam verrast. Net als bij de Z1000R, valt meteen op hoe goed de motor is afgewerkt. Ook hier sluiten de verschillende koetswerkdelen perfect op elkaar aan. Met een knalgroene veer op de schokdemper, een makkelijk bereikbare verstelknop voor de veervoorspanning en gekartelde wave-remschijven (voor én achter), laat Kawasaki zien dat er zelfs met beperkt budget oog voor detail kan zijn.

Geen kakstoel

De zitpositie is neutraal, het stuur staat niet te hoog, de voetsteunen niet te laag en het zadel biedt voldoende ondersteuning. Zeker geen kakstoel-houding, zoals op sommige ander hoog-poters wel eens het geval blijkt. Verder is er voldoende plaats, ook voor langere rijders zoals ik (1m90). Enig puntje van kritiek is het windscherm, dit is niet vanuit zitpositie verstelbaar. Je moet afstappen om de stelschroeven vooraan los te draaien. Ik stel het dan ook meteen af in de hoogste stand. Dit blijkt niet voldoende om m’n lange lijf volledig uit de wind te zetten, al kan ik me goed voorstellen dat kleinere rijders hier ruimschoots mee toekomen. Er blijft bij mij steeds turbulentie rond de helm voelbaar, niet irritant, maar we hebben dan ook nooit echt lang rechtdoor gereden.

“De grondspeling van de Versys is een leuke verrassing en als ik dan toch iets aan de grond rijd, heb ik meteen ook de limiet van de 160-achterband bereikt.”

Tijdens de bochtige rit door de prachtige Algarve, worden de stukken perfect asfalt afgewisseld met wegen in erbarmelijke staat. De Versys verwerkt het allemaal zonder tegenpruttelen. Zelfs wanneer het tempo wordt opgedreven, blijft hij mooi strak sturen. Het stuurgedrag schept vertrouwen, veel vertrouwen. Aangekomen bij de fotobocht en wachtend op de fotograaf, besluit ik om het traject op mijn eentje te gaan verkennen. Ik rijd een tiental keer op en af, daarbij de 650 steeds gezwinder de bochten insturend. De grondspeling van de Versys is een leuke verrassing en als ik dan toch iets aan de grond rijd, heb ik meteen ook de limiet van de 160-achterband bereikt. Maar dan ben ik allang dingen aan het doen die je normaal niet van dergelijke motor zou verlangen.

De Afrekening

Laat me eerlijk zijn, allroads zullen nooit mijn ding worden, en al helemaal niet in het lichtere 650cc segment. Na een middag in het zadel van Versys 650 moet ik die mening enigszins herzien. Toegegeven, de prachtige route steekt daar voor een groot stuk tussen, al heb ik me super geamuseerd. Het beperkte vermogen is nooit storend, integendeel. Het motortje is levendig, makkelijk te controleren en moedigt je aan om het rijwielgedeelte tot het uiterste te drijven. Ideaal voor opstappers of woon-werkrijders die ‘s weekends net iets meer fun van hun tweewieler verlangen. De remmen doen perfect hun ding en vooral de vering blinkt uit. Strak als er sportief wordt geknald en toch comfortabel genoeg om verwaarloosd asfalt te overmeesteren. Ik geef grif toe dat mijn referentiekader t.o.v. de concurrenten van de Versys nog niet erg uitgebreid is, al zullen de kleine middenklassers van goeden huize moeten komen om het beter te doen dan deze Kawa.

Klik om te vergroten

Dashboard

Eén van de aanpassingen aan de Versys 650 voor 2017 is het nieuwe dashboard. Bovenaan zien we een grote analoge toerenteller, onderaan een klein digitaal schermpje waarop je voortaan ook een versnellingsindicator hebt. Kortom: alle informatie die je je als motorrijder kan wensen zonder overbodige snufjes.

 

 

 

 

Klik om te vergroten.

Vering

De veringsetup van de Versys 650 houdt vast aan het credo ‘simpel maar goed’. Buiten de veervoorspanning kan je niets aanpassen, al is dat ook niet nodig want de basisinstellingen zijn dik ok. Enkel achteraan krijg je nog een handige verstelknop waarmee je de schokbreker kan aanpassen voor wanneer je een passagier en/of bagage meeneemt.

 

 

 

 

Klik om te vergroten.

Remmen

De gekartelde remmen zijn ondertussen een kenmerk voor Kawa’s middenklassers en sinds vorig jaar zijn de prestaties echt wel wat ze moeten zijn. Geen directe bijters waarmee je jezelf onderuit remt, maar voldoende remkracht om keer op keer zonder problemen tot stilstand te komen.

 

 

 

Technische fiche
Kawasaki Versys 650

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 69 pk/8.500 o.p.m.
Max. koppel: 64 Nm/7.000 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: diamantframe
Voorvering: 41mm voorvork, verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, 150 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 145 mm veerweg
Voorrem: 300 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17
Rijklaar gewicht: 216 kg
Zithoogte: 840 mm
Tankinhoud:21 l.
Kleuren: Candy Matte Orange, Pearl Stardust White, Metallic Carbon Gray
Prijs België: € 7.549,00 (€ 7.699,00 Special Edition)
Prijs Nederland: € 8.499,00 (€ 8.649,00 Special Edition)

 

 

QuickTest: Kawasaki Versys 650 SE
Eenvoudig, amper op foutjes te betrappen en toch voldoende fun. Dat is de Versys in een notendop.
MAXXFACTOR58%
RIJPLEZIER61%
GEBRUIKSGEMAK86%
PRIJSFACTOR85%
WHEELIEMACHINE64%
BOCHTMEISTER72%
Pluspunten
  • Frisse looks
  • Goed uitgebalanceerd rijwielgedeelte
  • Soepel motortje
Minpunten
  • Verstelsysteem windscherm
71%Maxxcore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts