QuickTest: Kawasaki Ninja 650 Tourer Edition

Dagjestoerist

Kawasaki wil er echt alles aan doen om de kwaliteiten van de Ninja 650 in de verf te zetten. Alsof de eerste perspresentatie en een toerritje in Duitsland niet volstonden, kregen we hem dus nog eens ter beschikking in de Belgische Ardennen. Geen slecht idee, achteraf bekeken.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

U weet het wel al langer: motorjournalisten zijn rot verwend – of toch als het aankomt op testmotoren. Als je met alles kan/mag rijden, zou je bijna vergeten hoe het is om te vertrekken met een motor op mensenmaat, zonder dat je constant tegen de limiet aan rijdt met de toerenteller in het rood. Daarom kwam Kawa met een plan, ze wilden namelijk een ‘normaal dagtripje’ organiseren. Je weet wel, het typische Ardennenuitstapje zoals Janneke en Mieke inplannen tijdens een zonnig weekend in juli.

Na de Kawa Ecorun vertrokken we daarom vanuit Vielsalm voor een mooie lus in de Ardennen. Naast het motorrijden gingen we ook boogschieten en kanovaren op de Ourthe om vervolgens te eindigen met bier en bbq. Een meer stereotiep Ardennentripje kan je je niet inbeelden en vergeef me dan ook dat ik er niet te veel over ga uitweiden. Sujet van de dag is tenslotte de Ninja 650 Tourer en de vraag is dan ook of hij echt uit de verf komt als reismotor.

“Laat je niet te fel afleiden door de tour-gadgets, want de grote sterkte van de Ninja 650 zit hem nog steeds in het basispakket.”

Het Tourer pakket

Het is voor mij geen eerste kennismaking, al overloop ik graag nog even de extra’s van het Tourerpakket. Voor de meerprijs van 700 euro krijg je een iets hoger fumé windscherm, zachte zijtassen, frameprotectie en tank- en kneepads. Terwijl je net iets beter beschermd bent tegen de elementen, kan je wat bagage kwijt in de zijtassen en ben je niet meer verplicht om een rugzak mee te dragen.

Mooie valblokjes. Je wilt ze uiteraard niet gebruiken, maar ze kunnen je veel geld besparen…

Laat je niet te fel afleiden door de tour-gadgets, want de grote sterkte van de Ninja 650 zit hem nog steeds in het basispakket. Voor 2018 kreeg hij een mooi ‘Pearl Stormy Grey’-kleurtje mee en net zoals zijn gifgroene zusje biedt de Ninja 650 nog steeds een goede mix van sporten en toeren. Het paralleltwin motorblok hoort bij de beste 650’s die je momenteel op de markt kan vinden omwille van zijn laagtoerige koppel dat aangevuld wordt met leuke punch bovenin en er is meer. Zo voelt het koppelingshendel uiterst licht aan – niet onbelangrijk voor beginners of file-rijders – en bovendien zijn we onderweg met een slipperkoppeling. Bruusk terugschakelen is nooit een probleem en daarbij komt nog dat de versnellingsbak echt voorbeeldig soepel werkt.

“Het rijwielgedeelte van de Ninja 650 hoort bij de beste in deze klasse.”

Geef toe: hij ziet er stukken strakker uit dan zijn voorganger, de ER-6f.

Ook het rijwielgedeelte van de Ninja 650 hoort bij de beste in deze klasse. Nee, geen full Öhlins en dikke Brembo’s, maar wel een pakket dat je op de openbare weg in alle comfort volledig kan uitbuiten. Op de baanvastheid valt niets aan te merken en het stuurkarakter is zalig licht. Het is op dit soort motoren dat je pas merkt wat een geweldige evolutie we de laatste twintig jaar hebben doorgemaakt. De televork vreet alle oneffenheden in het wegdek probleemloos op en ook de schokbreker achteraan houdt het midden tussen een strakke wegligging en een smooth rijgevoel. Zelfs met een passagier erbij is het geen probleem om een strak stuurtempo aan te houden, iets wat in het verleden vaak minder leuk was op dit soort lichte middenklassers. Dat wordt trouwens vergemakkelijkt door de stopkracht van de dubbele tweezuigers in het voorwiel. Het remhendel biedt heel veel feedback, waardoor ook beginnende rijders hun remtechniek kunnen perfectioneren. En loopt het toch eens mis? Dan is er uiteraard het ABS-vangnet.

Geen kleurrijk computerschermpje, maar wel een uitgebreid LCD-dashboard. De GPS (of misschien liever nog een smartphone met houder) moet je zelf voorzien.

Je begrijpt het wel: ik ben fan van deze Ninja 650 en da’s niet meer dan logisch. De ER-6f was al een referentie in dit motorsegment en als Kawa er nog eens in slaagt om de Ninja 650 een stuk lichter te maken, beter te doen remmen en mooier af te werken, dan kan je niet veel meer wensen, toch?

Wel, dat hangt er natuurlijk allemaal van af hoe kritisch je wil zijn. Want zoals gezegd, kan ik weinig verbeteren aan de basiselementen, al had ik het Tourer-pakket graag anders gezien. Tijdens ons tripje in de Ardennen viel de motor niet door de mand, al moet ik toegeven dat ik een Ninja 650 nooit zou uitrusten met zo’n pakket. Daarvoor heb ik een aantal redenen, de ene iets pragmatischer, de andere redelijk persoonlijk.

Kritisch zijn, mag het effe?

OK, op de framebescherming en tank+kneepads denk ik niet dat je veel tegen kan hebben, maar het hogere windscherm zou ik al laten. Laten we eerlijk zijn: de meerwaarde tegenover het standaardwindschermpje is redelijk beperkt en valt net zo goed in de categorie “een plensbui kan nog net, maar als het echt regent, word je zeiknat”. Daarbij komt dat ik de looks van het lagere windschermpje mooier vind, dus dat is dat. Resten tot slot nog de zachte zijtassen die ik veel liever zou vervangen door een stel grotere, harde, afsluitbare, waterdichte, afneembare koffers. Een goed verstaander begrijpt wel waarom.

OK ja, de koffertjes waren praktisch. Maar doe me toch véél liever een stel harde bakken.

De Afrekening

Is de Ninja 650 Tourer geslaagd? Ja, of toch zeker voor kleine uitstapjes. Kawasaki verleidt groottoeristen graag met de Z1000SX of zelfs H2SX, al zou ik liever op pad vertrekken met een lichtere, zuinigere en goedkopere Ninja 650. Maar zoals gezegd dan wel eentje met andere zijkoffers een smartphone-houder verwarmde handvatten en om het af te maken misschien nog een tanktas. Voorlopig zullen dat aftermarket spullen worden, maar misschien binnenkort ook beschikbaar als Tourer+ pakket? Kunnen we dat regelen, Kawa?

 

Comfort
Het zadel van de Ninja 650 is erg ruim bemeten, aan de zachte kant en goed van vorm. Dankzij een zithoogte van 790mm verwelkomt de Ninja 650 alle rijders die niet overweg kunnen met de lange veerwegen van de populairdere middenklasse hoogpoters. Kawasaki dacht trouwens ook aan de passagiers, want de beenhoek op de duozit is zeker niet te krap en bovendien krijgen ze een breed, zacht zadel – en dus geen lapje leer zoals op de gemiddelde supersport.

 

 

Dashboard
De Ninja 650 houdt het basic qua elektronica en dus zien we een grote analoge toerenteller naast een digitaal schermpje waarop we alle andere info terugvinden. Tripmeters, actieradius, benzinemeter, you name it. Een leuke toevoeging tegenover de ER-6f is trouwens dat de nieuwe generatie Kawa tweecilinders is uitgerust met een versnellingsindicator. Iets waar zowel beginners als meer ervaren rijders plezier van zullen hebben.

 

 

Tourer-pakket
Het Tourer-pakket biedt een leuk extraatje voor dagjestoeristen. Het windschermpje zet je iets beter uit de wind, de valbescherming is subtiel en handig in noodgevallen en ook de tank+kneepads zijn mooi meegenomen. Over de koffers heb ik hierboven al genoeg geschreven, laten we het erop houden dat ze praktisch zijn zolang je niet te veel bagage bijhebt of de motor onbewaakt wil parkeren.

 

Technische fiche
Kawasaki Ninja 650

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 68 pk/8.000 o.p.m.
Max. koppel: 65 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: buizenframe
Voorvering: 41mm voorvork, verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, 125 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 130 mm veerweg
Voorrem: 300 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17
Rijklaar gewicht: 193 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud:15 l.
Kleuren: Metallic Spark Black, Candy Burnt Orange, KRT
Prijs België: € 8.098,00
Prijs Nederland: € 8.299,00

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

De Ninja 650 is één van de meest veelzijdige motoren in zijn segment, zeker mits wat toer-accessoires.
maxxFactor
67
rijplezier
72
gebruiksgemak
89
prijsfactor
85
wheeliemachine
71
bochtmeister
78
pluspunten
Top motorblokje
Licht stuurkarakter
Eenvoudig maar goed, dus geen overbodige fratsen
minpunten
Harde koffers en handvatverwarming waren welkom
Het is absoluut geen 'Ninja' zoals zijn voorgangers
Standaard-soundtrack is nogal preuts
77
maxxScore