Zijn elektromotoren de toekomst? Het is een vraag die de hele auto- en motorsector in de ban houdt. De lijst met elektrische motorfietsen wordt steeds langer en de Tesla’s en hybride auto’s kan je inmiddels niet meer van onze wegen wegdenken. Of ikzelf helemaal overtuigd ben van een elektrische toekomst? Nee. Maar laat me dat antwoord vooral toelichten aan de hand van een test van de Energica Eva, de meest geavanceerde Italiaanse elektrische motorfiets.

EnergicaTekst: Arno Jaspers
Foto’s: Energica

Mocht u nog nooit van Energica gehoord hebben, dan is dat geen schande. Het bedrijf is een onderdeel van de CRP groep die u zo mogelijk nog minder bekend in de oren klinkt, maar wel al spitstechnologie ontwikkelde voor de Formule 1 en de ruimtevaart. Voor zo’n bedrijf is een elektrische motorfiets ontwikkelen een leuk zijprojectje waar ze met hun knowhow kunnen pronken. Vorig jaar kregen enkele journalisten al de kans om met de Energica Ego te rijden, een elektrische superbike die 195 Nm koppel en 136 pk levert, goed voor een topsnelheid die gelimiteerd is op 240 km/u. De Eva doet het een tikkeltje rustiger aan met 170 Nm, en 95 pk. Nog steeds impressionante cijfers in vergelijking met de meeste andere elektrische motorfietsen.

post

170 Nm. Dan kan je al eens een stevig stoplichtsprintje trekken.

Maar de technische fiche van deze motoren vertelt maar een fractie van het verhaal. Eens we ze in levende lijve zien, wordt duidelijk dat Energica op een ander niveau speelt dan de twee populairste concurrenten Zero en Brammo (dat nu eigendom is geworden van Victory, ofwel de Polaris group). Het verschil is niet gemakkelijk uit te leggen, al zou je mogen stellen dat zowel Zero als Polaris er op mikken om een elektrische motorfiets te bouwen die de sensaties van een conventionele middenklasser evenaart. Energica daarentegen, wil een superbike en supernaked produceren die toevallig een batterij i.p.v. cilinders tussen de ribben heeft zitten.

Toponderdelen

Aluminium trellisframe, gietalu achterbrug, volledig instelbare Bitubo vering, Brembo rempakket met Bosch ABS, Pirelli Diablo Rosso II rubber, … nee op het rijwielgedeelte van de Ego en Eva is weinig aan te merken. Alle gebruikelijke pretspullen zitten op de juiste plek en worden nog eens vergezeld door een hoop high tech gadgets die verstopt zitten in het TFT-kleurendashboard. Het begint met vier verschillende rijmodi en vier mappings om de energierecuperatie via de remmen te regelen. Daarbij komen nog alle gewoonlijke gegevens zoals de snelheid, dubbele tripmeter, een klokje, enzovoort, maar er is ook een intern geheugen voor datalogging, een geïntegreerde GPS-ontvanger en Bluetooth communicatie. En dan heb ik het nog niet gehad over alle gegevens van de batterij, je actieradius en het herladen…

Eindeloos veel functies

Eindeloos veel functies, matig gebruiksgemak, beperkte overzichtelijkheid tijdens het rijden.

Lang verhaal kort: de Energica’s zijn op vlak van elektronica en connectiviteit de meest geavanceerde motorfietsen op de markt. Of om het met de woorden van de Nederlandse PR-man te zeggen: “De opties zijn eindeloos. Er zijn zoveel mogelijkheden dat we er momenteel nog maar een fractie van ontwikkeld hebben.” Als het digitale schermpje van mijn XSR 700 duurtester een Nokia 3310 is, dan is dit de allernieuwste iPhone. Er moeten enkel nog wat meer app’s voor ontwikkeld worden…

Bijna, maar nog helemaal niet

En die rode draad kan je doortrekken naar het gehele idee achter elektrische motoren. Want dat ze potentieel hebben, staat vast en dat ze een gelijkaardige sensatie kunnen bieden als conventionele motoren wordt jaar na jaar bewezen op de TT Zero, oftewel de wedstrijd op het eiland Man voor elektrische motoren – waar ook het Belgische Saroléa team hoge ogen gooit. Maar toch kan niemand er omheen dat er nog een hoop ontwikkelingen nodig zijn, met name dan op gebied van batterijtechnologie. Want hoe mooi en licht het rijwielgedeelte van de Energica Ego en Eva ook uitgevoerd zijn, een groot deel wordt tenietgedaan door het gewicht van het batterijpakket.

zwaar

Alle spitstechnologie en hoogwaardige componenten ten spijt, lijdt Eva aan morbide obesitas.

Met een rijklaar gewicht van 258 kg is onze Eva – de nakedbike – een potig dikkerdje dat niet eenvoudig door een snelle bochtencombinatie te wringen is. Het brede stuur geeft je wel een goede hefboom en de zithouding is comfortabel, maar wat je ook doet, je voelt het overgewicht. Bij remmanoeuvres blijft de motor erg stabiel en ook op hellingshoek is de Eva een voorspelbare machine, al moet je dus steeds rekening houden met die extra kilo’s. Dat, en het ontbreken van een versnellingsbak, nemen een groot stuk van het rijplezier weg en dat zou niet mogen op een motor met een prijskaartje van 30.734 euro. Yep, het prijskaartje is zo mogelijk nog zwaarder dan de batterij.

Waarom?

Ik heb mezelf verschillende keren de vraag gesteld waarom iemand in godsnaam dit ding zou kopen en kan eigenlijk maar één argument bedenken: deze motor trekt heel snel op. Net zoals een Tesla met aanhangwagen nog steeds een Ferrari 458 voor schut zet op de dragstrip, accelereert de Energica retesnel met dank aan de koppelkrachtige elektromotor. Ben je graag als eerste weg aan de stoplichten en heb je daar 31 flappen voor over, zoek dan niet langer. Maar stel jezelf vooral ook geen verdere vragen, want dan zal je snel ontdekken dat ongeveer iedere andere conventionele supernaked meer te bieden heeft voor minder dan de helft van de prijs. En dan krijg je trouwens in één keer een tractiecontrole. Want ook al is Eva uitgerust met meer elektronica dan een ruimteraket, er is geen tractiecontrole aanwezig. “Die heb je ook niet nodig met zo’n lamme gasrespons,” opperde een Nederlands journalist nog…

Mooie ogen, niet overtuigd.

Ondanks Eva’s mooie designlijnen en fonkelende oogjes, ben ik niet overtuigd van haar capaciteiten.

Daar komt nog bij dat de actieradius enorm varieert van je rijgedrag . De maximum fabrieksopgave is 200 km, al was ik na een eerste testrondje van 30 km reeds 24 procent van mijn batterijlading kwijt. Het lijkt me dus realistischer om te mikken op 160 à 150 kilometer met een volle batterij. Na 30 minuten aan een gelijkstroom snellader is de batterij wel weer voor 85% opgeladen, al moet je er rekening mee houden dat er in België welgeteld 32 snelladers zijn, waarvan 12 in het Brusselse ( en 9 daarvan waren al bezet toen we dit controleerden via de Google Map van New Motion, de uitbater van deze snellaadpunten). Wil je de batterij via het stopcontact opladen, dan ben je enkele uurtjes zoet, dus deze optie konden we tijdens de perspresentatie niet uitproberen.

De Afrekening

Credit DAMIANO FIORENTINI 6

U begrijpt inmiddels wel dat ik geen fan ben van de Energica’s, ook al vind ik het moedig dat iemand probeert om dit soort concept te ontwikkelen. Voorlopig blijft het echter bij ‘ontwikkelen’, want een afgewerkt eindproduct kan ik dit niet noemen. Te zwaar, te duur en veel te beperkt in gebruik. Nog even wachten op compactere, krachtigere en minder dure batterijen is de boodschap.

 

remmenRemmen

Eva is uitgerust met 330 mm schijven en Brembo Monobloc vierzuiggerremklauwen. Een remsetup waarmee je de gemiddelde stoomlocomotief tot stilstand krijgt en dat is ook nodig om Eva te doen stoppen.

 

 

 

 

framenveringFrame en vering

Zowel de Energica Ego Superbike als de Eva nakedbike zijn uitgerust met een hoogwaardig stalen buizenframe. De veercomponenten zijn ook niet van de minste: vooraan zien we een Marzocchi 43mm USD-vork, achteraan is de motor afgeveerd door een Bitubo schokbreker, al kan je optioneel ook een Öhlins TTX krijgen (zoals hiernaast te zien).

 

 

Credit Royce Rumsey1Elektro-Gadgets

Techfreaks zullen helemaal gek worden van de Eva, want niet alleen is er het heel uitgebreide dashboard dat je hierboven kon zien, maar er is ook een app die realtime info over de motor weergeeft en ook functioneert als GPS om je motor terug te vinden. Het laden van de Energica doe je met een aparte trage lader (voor ‘s avonds thuis) of een Chademo snellader waarvan er in België nog niet erg veel te vinden zijn.

 

Technische fiche
Energica Eva
Motor: Wisselstroommotor met permanente magneten
Max. vermogen: 95 pk/ vanaf 4.900 o.p.m.
Max. koppel: 170 Nm/ vanaf 1 o.p.m.
Transmissie: 1 continue versnelling, ketting
Frame: Stalen buizenframe
Voorvering: 43 mm UPSD, volledig regelbaar, veerweg n.b.
Achtervering: Bitubo of Öhlins (optie) monoshock, volledig regelbaar, veerweg n.b.
Voorrem: 330 mm schijven met Brembo Monobloc 4zuigerremklauwen
Achterrem: 240 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 / 190/55-17
Rijklaargewicht: 258 kg
Zithoogte: 795 mm
Tankinhoud: n.v.t.
Kleuren: Grijs/Groen
Prijs België: € 30.734,00
Prijs Nederland: € 30.734,00

Quicktest: Energica Eva
Cocaïne en hoeren zijn slechts twee van de vele zaken waaraan u uw geld nuttiger kunt spenderen dan aan een Energica Eva.
Maxxfactor24%
Rijplezier56%
Gebruiksgemak13%
Prijsfactor1%
Wheeliemachine0%
Bochtmeister63%
Pluspunten
  • Hoogwaardig rijwielgedeelte
  • Goed bijtende Brembo's
  • Uitgebreide app en elektronica opties
Minpunten
  • Te zwaar
  • Te duur
  • Te beperkt in gebruik
31%MaxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts