Dat niet iedere automobilist beschikt over een tweewieler, spreekt voor zich. Het zou meteen gedaan zijn met de files, al zouden er waarschijnlijk weer een hoop andere problemen opduiken. Nee, de kloof tussen weggebruikers met 2 of 4 wielen is anno 2016 soms nog te groot. En toch hebben motorrijders en sommige chauffeurs iets gemeenschappelijk: een honger naar rijplezier.

Duotest-AF-MM-2016_06

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Yves Wouters, Arno Jaspers

Reden genoeg dus om samen met de jongens van Autofans een kleine test op te zetten die het roadstergamma van BMW met elkaar vergelijkt. De vergelijkingstest tussen BMW’s R 1200 R en S 1000 R hebt u nog van ons tegoed, maar nu focussen we even op BMW’s Z4 die het opneemt tegen onze tweewielers. En om te beginnen bij het begin: ik mocht de auto kiezen en beging daarmee ook de eerste flater. Wist ik veel dat de Z4 zowat de oudste auto uit het BMW testpark was. Alsof dat niet volstond bleek ik dan nog de compleet verkeerde motor te kiezen, want het model in kwestie is de 28i. Geen atmosferische zes-, maar een geblazen viercilinder met 245 pk en 350 Nm.

Duotest-AF-MM-2016_03

Op de weegschaal

Al bij al wel mooie cijfers, maar volstaat uiteraard niet om aan de staart van de R 1200 R of S 1000 R te ruiken in de acceleraties. De 125 paardjes en ditto Newtonmeters van de R 1200 R volstaan ruim om de Z4 in het stof achter te laten, de S 1000 R is met 160 pk en 116 Nm nog een stuk indrukwekkender. Mag ook wel aangezien ze een ton minder wegen. Hoeveel zo’n Z4 dan wel op de weegschaal zet? Een dikke 1.300 kilo heb ik me laten vertellen door de mannen van Autofans

autofans2

Freude am Fahren

Waarom vergelijk je ze dan in godsnaam? Because we can! En vooral ook omdat je geen kans onbenut mag laten om een automobilist te bekeren tot een motard. Want de ‘Freude am fahren’ die ons verenigt is naar mijn bevooroordeelde mening duidelijk een stuk meer aanwezig op de tweewielers. Ongeacht of je nu kiest voor de sportievere S 1000 R viercilinder of de iets gemoedelijkere R 1200 R boxer: vanaf het eerste moment dat je een stevige hellingshoek neemt komen er een adrenalineshot vrij die geen enkele auto je kan bieden. Het verhinderde me niet om een keertje in de Z4 te springen en zelf een toertje te doen.

Duotest-AF-MM-2016_02

Sensaties2

Of het meeviel? Het was geweldig. Dat heeft wel meer te maken met het feit dat àls ik me op 4 wielen verplaats, dat ik dat meestal in een oude bestelwagen doe met enkele motoren in de laadruimte. Nee, mijn referentiekader is hier duidelijk niet op voorzien en de test van de auto lees je dus best ook gewoon op Autofans. Hoewel je het niet zou verwachten na een bloedstollend ritje op een S 1000 R, kan je je in een Z4 best amuseren. Het adrenalinegehalte ligt een stuk lager, al begrijp ik dat voor sommige mensen een metalen kooi met lederen sofa’s geschikter is dan een kruisraket op twee wielen.

Duotest-AF-MM-2016_05

De Afrekening

Kunnen we een gefundeerde conclusie trekken uit deze test? Absoluut niet, al wil ik wel eens proberen. Ik onthou voornamelijk dat je automobilisten niet mag onderschatten. Net zoals het “niet de motor, maar het mannetje” is, kan een ‘oude’ Z4 met de juiste bestuurder flink uithalen op een bochtig stukje asfalt. Meer rubber aan de grond, weet je wel? De motor inruilen voor een sportieve auto is momenteel zeker nog niet aan de orde, maar de interesse in performante vierwielers is zeker aangewakkerd. Het staat vast dat de Z4 dan het onderspit zal delven tegen jonger speelgoed. Voer voor een volgend partijtje testen, Autofans?

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts