Kleine stadsmus of natuurliefhebber?

Wie aan BMW tweewielers denkt, kan niet om de GS heen. Zelfs vier jaar na zijn laatste grote update blijft de R1200 Gelände/StraBe een verkooptopper waar de andere merken vol afgunst naar kijken. Of toch in Europa, want in de rest van de wereld heb je kleinere motoren nodig om succesvol te zijn. En dat is de mannen uit Beieren niet ontgaan…

Grappen over Duitsers die de wereld willen veroveren zijn er genoeg, maar je kan er niet om heen dat de Beiers een goede partner gevonden hebben in TVS. Combineer de productiefaciliteiten van deze Indische indrustrigigant met de knowhow van BMW Motorrad en dan krijg je (as)mogendheid die globaal sterk staat. Rest enkel de vraag: lost het eindproduct de verwachtingen in?

GS met curry: iedereen lust het!

Na een kort testritje vorig jaar met de G 310 R nakedbike mag ik stellen dat het aan technisch vernuft niet ontbreekt. De kleine GS werd tegelijkertijd ontwikkeld met de R en deelt het frame en ook het ingenieuze motortje. Wie zich verwacht aan een simpele dertien-in-een-dozijn mono, heeft het mis. Het blok beschikt over een omgedraaide vierklepscilinderkop met dubbele nokkenassen. Hoogtechnologisch en praktisch voor de opbouw van de motor, maar tegelijkertijd (dankzij o.a. een lage compressieverhouding) niet te beroerd om ook Afrikaanse, Braziliaanse of Aziatische benzine te slikken met een lager octaangehalte dan we in Europa gewend zijn. Om maar te zeggen: er is serieus hard nagedacht over hoe BMW deze kleine GS aantrekkelijk kon maken voor àlle markten.

“De BMW motorsport kleuren staan de mini-GS erg goed en de kuipen zien er netjes afgewerkt uit.”

De eerste kennismaking met de GS verloop alvast goed. Hij staat netjes te blinken voor het BMW Belux hoofdkwartier in Bornem en het mag gezegd dat hij er volwassen uitziet. Een GS zonder uitstekende boxer-cilinders of cardan blijft altijd een beetje een apart zicht, wat vooral veel zegt over de populariteit van zijn grootste broer. Maar de BMW motorsport kleurtjes staan de baby-GS erg goed en de kuipen zien er netjes afgewerkt uit. Op de BMW-website ontdekten we dat er geen zijkoffers beschikbaar zijn voor dit model, al is onze testmotor wel uitgerust met een ruime topcase die eens zo praktisch is om te filefilteren.

“Eens we het motortje in toeren jagen, zou je bijna denken dat het een paralleltwin is. De draaicultuur is soepel en bovenin is er voldoende pit.”

Zo groots als hij eruitziet, zo klein en vinnig voelt hij aan. Met 1m66 geraak je nog vlotjes aan de grond, al mocht het zadel gerust nog iets smaller zijn – zeker naar de tank toe. Eens de mono pruttelt, is het wel werken om de versnellingsbak in eerste te krijgen. Een minpuntje dat zich enkel bij een koude motor voordoet, want de rest van de dag gedroeg de bak zich voorbeeldig.

Eens we het motortje in toeren jagen, zou je bijna denken dat het een paralleltwin is. De draaicultuur is soepel en bovenin is er voldoende pit. Het karakter is zacht, soepel en bovendien is hij erg vergevingsgezind. Toegegeven, het is misschien geen voer voor motards die op zoek zijn naar kracht en uitdaging, maar wel perfect om stadsverkeer te temmen of om simpelweg van A naar B te geraken zolang er niet al te veel snelwegen tussen die punten liggen. Helemaal plat achter het kuipruitje persen we er wel een keer 148Km/u uit, al is dat niet de forté van het hoogpotertje. Eens je het uiteinde van de toerenteller opzoekt, komen er trouwens redelijk wat trillingen door het stuur en ook de spiegels trillen vlotjes mee. Na amper een kwartiertje op de A12 stappen we af met tintelende vingers, gelukkig kunnen we verder langs kleinere wegen.

Het zicht uit de cockpit is niet mis, enkel een kleurenscherm ontbreekt in vergelijking met de 300cc concurrentie uit Oostenrijk.

“BMW heeft uiteraard gekozen voor een straatgerichte veringsetup en veel meer dan een occasioneel grindpaadje zouden we niet aanraden voor de Baby-GS”

In de stad toont de G 310 GS zich van zijn beste kant. Krappe manoeuvres gaan vlot voor de bijl en het gebruiksgemak van deze tweewieler ligt erg hoog. Een licht aanvoelend koppelingshendel en een grote draaicirkel zijn daarbij twee dingen die in het oog springen. Ook de remmen doen hun job uitstekend en wanneer we toch eens te agressief in de ankers gaan, dan lost het ABS het wel op. Ideaal voor beginnende motorrijders of voor wie de files beu is. Zodra we op iets bochtigere havenwegen komen, merken we dat de G 310 GS best stabiel stuurt, al blijft het uiteraard een lichtgewicht.

De uitlaat is niet meteen moeders mooiste, maar biedt wel meer grondspeling dan op de G 310 R. En hij verbergt trouwens een heel mooie achterbrug.

Dat maakt hem trouwens ook erg geschikt voor een klein stukje offroad op een grindweggetje langs de Schelde. Zolang we niet in los zand terecht komen, staan de dual sport banden hun mannetje en ook de vering kan er mee door. BMW heeft uiteraard wel gekozen voor een straatgerichte setup en veel meer dan een occasioneel grindpaadje zouden we niet aanraden voor de Baby-GS, wie modder wil vreten zoekt beter een enduro-alternatief.

Al bij al is de G 310 GS dus een echt veelzijdig ding in de spirit van alle GS-voorgangers en de vrees voor de Indische afwerking is onterecht. Uiteraard merken we wel een (miniem) verschil met de Duitse beemers, al ziet de kleinste GS er strak uit en ook details aan het kuipwerk, de bekabeling en het dashboard zijn mooi afgewerkt. Dat digitale schermpje biedt trouwens een hoop aan informatie – klok, snelheid, toerental, versnellingsindicator, vloeistoftemperaturen, brandstofpeil, actieradius, etc. – wat zeker voor beginnende rijders van pas kan komen.

Yep, ondanks zijn relatief kleine cilinderinhoud is dit een échte BMW.

De Afrekening

Voor de prijs van 5.150 euro krijg je een faire deal als je op zoek bent naar een stadsrakker die je door de files heen loodst. Daarbij moet je geen schrik hebben voor een iets verder uitstap of een stukje licht offroad. Wie dagelijks snelwegen wil trotseren of hoopte op een lichtvoetige groottoerist, zoekt beter een alternatief met meer longinhoud.

Technische fiche
BMW G 310 GS
Motor: 313cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde monocilinder
Max. vermogen: 34 pk/9.500 o.p.m.
Max. koppel: 28 Nm/7.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Stalen buisframe
Voorvering: 41 mm USD voorvork, niet regelbaar, veerweg 180 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 180 mm
Voorrem: 300 mm schijf met 4zuigerremklauw
Achterrem: 240 mm schijf met 2zuigerremklauw
Banden voor/achter: 110/80-19 / 150/70-17
Rijklaargewicht: 169,5 kg
Zithoogte: 825mm (820-850mm zadels beschikbaar)
Tankinhoud: 11 l.
Kleuren: Rood, zwart, BMW Motorsport
Prijs België: € 5.950,00
Prijs Nederland: € 6.894,00

QuickTest: BMW G 310 GS
BMW's lichtgewicht GS is het perfecte wapen voor stadsverkeer en bosweggetjes op ieder continent.
maxxFactor69%
rijplezier67%
gebruiksgemak78%
prijsfactor72%
wheeliemachine64%
bochtmeister64%
Pluspunten
  • volwassen looks
  • fair prijskaartje
  • hoog gebruiksgemak
minpunten
  • trillingen in hoge toeren
  • rijcomfort op de snelweg
  • beperkte offroadcapaciteiten ondanks lichte gewicht
69%maxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.