Een extra paar ogen

Wie denkt dat je mij geen plezier kan doen met een tochtje op een Beierse maxiscooter, heeft het grondig mis. Al sinds zijn introductie is BMW’s C650GT een geheimtip voor mensen die op zoek zijn naar comfortabele, praktische mobiliteit. Het is me dan ook een raadsel waarom deze beemer niet meer verkoopsucces kent, zeker nu hij pronkt met een extra veiligheidssnufje.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: BMW

Grote passagiershandvaten, een goed gepolsterd zadel met veel ruimte eronder en héél belangrijk voor Beemer adepten: het blauw-witte logootje.

We weten het: MaxxMoto staat vooral in het teken van sportief motorrijden, al wil dat niet zeggen dat we niks anders kunnen smaken. De BMW C650GT scooter bijvoorbeeld. In vergelijking met onze gebruikelijke nakedbike en supersport testpaardjes is hij misschien even sexy als een chemische castratie, maar die scepsis slaat snel om zodra je enkele kilometers gereden hebt. Voor één keer gaan we niet op zoek naar adrenaline of kicks want de focus ligt op gebruiksgemak. Sterker nog: ik stel mezelf voortdurend de vraag of Jan Modaal zijn (bedrijfs-) wagen zou inruilen voor deze scooter?

De C650 Sport en GT, broederlijk naast elkaar. De Sport moet het hebben van zijn uitstraling, al blinkt de GT uit door zijn gebruiksgemak. Hier staat hij op z’n zijpikkel, al is hij ook erg licht om op te bokken.

Gebruiksgemak én snelheid

Nu kan ik me voorstellen dat het voor beginnende rijders even wennen is om 261 rijklare kilo’s onder controle te krijgen, al lijkt dat me ook de enige echte hindernis. Een trefzeker chassis, laag zwaartepunt, makkelijk doseerbare gasrespons en vergevingsgezind motorkarakter maken de C650GT tot een vriendelijke toerscooter die ook in de binnenstad zijn mannetje staat. Het 647cc tweecilindermotorblok met 60 pk volstaat ruim om iedere auto te snel af te zijn in de acceleratie en ook op de wendbaarheid is niks aan te merken.

“BMW wilde op de C650GT bovenal uitpakken met het optionele Side View Assist, een snufje dat overgewaaid kwam uit de autosector.”

Rijdt er een voertuig in je dode hoek? Dan gaat het gevarendriehoekje op de spiegelsteun branden zoals je hieronder kan zien.

Maar de grote sterkte zit ‘em zoals gezegd in het rijcomfort. Dat begint met een groot, traploos verstelbaar windscherm dat je hele bovenlichaam beschermt tegen de elementen. Verder is er nog het ruim bemeten zadel met instelbare ruggensteun en daarbij krijg je nog een ton beenruimte zodat je je voeten recht vooruit, gehoekt op de treeplank of sportief onder het zadel kan positioneren. Rijders van elk formaat kunnen zich thuisvoelen op de C650GT en dan hebben we het nog niet gehad over alle extra snufjes.

Het dashboard is misschien niet het modernste, maar verder heeft de GT alles wat je van een maxiscooter kan verwachten.

Comfortkoning

Een grote opbergruimte onder het zadel spreekt voor zich, maar BMW wilde op de C650GT bovenal uitpakken met het optionele Side View Assist. ABS en tractiecontrole zijn we ondertussen al wel gewend op tweewielers, al is SVA een nieuw snufje dat overgewaaid kwam uit de autosector. Het systeem werkt erg gemakkelijk: telkens als er een voertuig in je dode hoek verschijnt dat 10km sneller/trager tijdt dan jezelf, licht er een waarschuwingsicoontje op in je spiegel. Redelijk geniaal in zijn eenvoud en we verwachten dit binnenkort terug te zien op meerder BMW scooters/toermotoren. Is het de 500 euro extra waard die BMW er voor vraagt? Dat hangt er uiteraard maar vanaf hoe hoog je je eigen veiligheid inschat.

Een instant-herkenbare snoet, al is het complete design eerder braaf.

De Afrekening

Aan het einde van de rit ben ik nog maar eens verbaast waarom er niet meer C650GT’s rondrijden. Hij valt misschien niet erg op door zijn uiterlijk, al kan hij zich perfect meten met eender welke ander maxiscooter en zoals steeds blijft het BMW logo voor velen een goed verkoopargument. Daarbij komt nog dat het prijskaartje van rond de 11.000 euro nog net een stukje lager is dan dat van de directe concurrenten…

Technische fiche
BMW C650GT

Motor: 647cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 60 pk/7.500 o.p.m.
Max. koppel: 63 Nm/6.000 o.p.m.
Transmissie: CVT
Frame: stalen buizenframe met alu achterframe
Voorvering: 40mm USD voorvork, niet verstelbaar, 115 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 115 mm veerweg
Voorrem: 270 mm dubbele schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 270 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17
Rijklaar gewicht: 261 kg
Zithoogte: 805 mm (785 mm optioneel)
Tankinhoud:16 l.
Prijs België: € 11.250,00
Prijs Nederland: € 12.350,00

BMW’s toerscooter is beschikbaar in 3 relatief sobere kleuren: wit, zwart en donkerblauw.

De cockpit is mooi afgewerkt en erg overzichtelijk. Naast het contactslot zitten nog 2 handige opbergvakjes.

OK, Side View Assist is de grote nieuwigheid, al beschikt de GT uiteraard ook over een potent stel remmen met een goed ABS.

De stuurknoppen herkennen we vanop BMW’s motorfietsgamma.

Rock&Roll? Dat niet echt, maar wel duizend keer handiger dan een auto zolang je geen grote ladingen of meer dan één persoon moet vervoeren.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.