Sinds zijn introductie een paar jaar geleden, heeft Yamaha’s MT-09 de motorwereld op zijn kop gezet. Voor zo weinig geld, zo’n sensationele motor aanbieden, dat hebben we nog niet vaak gezien. Voor 2016 werd hij uitgerust met tractiecontrole en dus waren we er als de kippen bij om nog eens een testritje te maken.

Modern Classic

MT-09_Standard_STA_004

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Yamaha

Wie de motorwereld op de voet volgt, kan na een tijdje wel inschatten welk belang een bepaald model zal hebben op de motormarkt. Maar het vergt een ander soort fingerspitzengefühl om in te schatten welke invloed een model kan hebben op de geschiedenis. Zouden er in 1969 veel journalisten voorspeld hebben dat we in 2016 nog altijd gek zijn van Honda’s CB750? En wie had in ’71 kunnen raden dat Kawasaki’s H2 Mach IV 45 jaar later nog steeds wijd en zijd bekend zou staan als ‘the widowmaker’? Wel, amper drie jaar na de introductie van Yamaha’s MT-09 durf ik stellen dat het zo’n klassieker in wording is. Die conclusie trek ik niet zomaar. Kijk gewoon naar alle afgeleide producten die Yamaha’s product manager Shun Miyazawa onder de noemer ‘The Darkness of Japan’ uit zijn mouw wist te schudden. De MT-09 Sport Tracker, Street Rally, Tracer en recent ook XSR 900 zijn directe afgeleiden van de MT-09, maar er is meer. Want de MT-09 was – de excentrieke MT-01 en weinig originele MT-03 buiten beschouwing gelaten – het beginpunt van de volledige MT- en XSR-families die inmiddels uit 11 modellen bestaan. En only God knows hoeveel ‘Masters of Torque’ er nog in de pijplijn zitten…

Darkness of Japan

Maar een motor kan niet enkel een moderne klassieker worden omdat hij de aanzet heeft gegeven tot een platform. Nee, het gaat om een combinatie van zaken. Het design is misschien wel het belangrijkste, en daar scoort de MT met zijn duistere Japanse kantje. Echt uit de band springen doet hij misschien niet, al moet gezegd dat het 2016 Night Fluo kleurtje hem best staat. En wat het design mist aan enigheid, wordt helemaal goed gemaakt door het motorkarakter.

IMG_5877

Yamaha’s driecilinder is zo’n krachtbron die iedereen een keertje zou moeten ervaren.

Als ik u vertel dat de MT-09 de eerste Yamaha driecilinder was sinds de XS750 en XS850 (geproduceerd van ’76 tot ’81) dan kan je wel snappen dat het merk niet over één nacht ijs gegaan is. De ontwikkelaars beseften dat het gros van de nakedbike-rijders op zoek is naar een combinatie van gebruiksvriendelijkheid en fun, waardoor ze opnieuw bij een driecilinder uitkwamen. En wat voor één! 115 pk bij 10.000 o.p.m. en 88 Nm bij 8.500 toeren zijn cijfers waar we anno 2016 niet meer van achterover vallen, al is de manier waarop de kracht vrijgegeven wordt dat wel. De powerband is ontzettend breed en vanaf net boven de vrijloop tot aan de begrenzer zit er vuurwerk in de MT-09. Nee, het is zeker niet de snelste motor ooit, maar het is bovenal ontzettend gemakkelijk om er snel mee te rijden.

Elektronica: kunnen we nog zonder?

Vreemd genoeg is de elektronica dit keer een van de beperkende factoren in de zoektocht naar snelheid. Dan spreken we niet over de gloednieuwe en uitschakelbare – hallo wheelie’s – tractiecontrole, want die deed haar werk uitstekend. Toegegeven, tractiecontrole blijft zo’n snufje waar we allemaal liefst zonder zouden kunnen, maar de enkele keren dat ik ze nodig had op een paar stukjes stoffig Spaans asfalt, deed ze haar job goed en quasi ongemerkt. Enkel een dashboardlichtje en een zacht kwispelende staart van de motor verraden dat de elektronica ingreep. Good job, Yamaha.

blbla

Met dank aan Spidi voor de eveneens ‘Night Fluo’ handschoenen.

Minder goed is de eerder aangekondigde beperkende factor. Want ook in 2016 blijft het Ride-By-Wire gashendel ondermaats. Dit elektronische snufje heeft op de MT-09 vanaf dag 1 redelijk wat kritiek over zich heen gekregen omwille van de uiterst rukkerige gasrespons en die is er ondanks een update van de mappings voor 2016 niet uit gegaan. Zowel in de A- als in de Standaard- rijmodus is het erg moeilijk om het gashendel te doseren en op een parcours met erg krappe bochten blijft de B-modus de enige toegankelijke rijmodus. Een gemiste kans die er in combinatie met de budget-voorvork voor zorgt dat deze MT-09 steengoed, maar niet zonder fouten is.

Geen topsporter, wel de beste amateur

Het scherpste bochtenmes zal de MT-09 nooit worden, daarvoor is de feedback van de redelijk zacht gedempte voorvork te onduidelijk. Niet om te zeggen dat hij onvoorspelbaar door de bochten dweilt, al is het naast de rijmodi een minpuntje dat opvalt omdat de rest van de motor zo steengoed uitgedokterd is. Van de Supermoto-achtige rijhouding, tot het moderne, overzichtelijke dashboard en van de hitsige driecilinder-soundtrack tot de krachtexplosies die hij begeleidt. En dan vergeet ik nog de krachtige remmen, de vlotte versnellingsbak en een hele hoop andere zaken. Nee, het is absoluut geen straf om met de MT-09 onderweg te zijn…

Ook de Akra uit het sport-pakket misstaat 'em niet...

Ook de Akra uit het sport-pakket misstaat ’em niet…

De Afrekening

Aan het einde van de rit met de 2016 kunnen we u hoofdzakelijk twee dingen vertellen. 1) De toegevoegde uitschakelbare tractiecontrole is een handig rijhulpje dat de veiligheid in gladde omstandigheden verhoogt. 2) De MT-09 blijft 3 jaar na zijn lancering nog steeds dé referentie bij uitstek wat betreft betaalbare rijsensatie. Voor 9.090 euro (BE) of 9.599 euro (NL) haal je al een MT-09 in huis, en we kunnen alleen maar hopen dat andere fabrikanten in de toekomst ook gelijkaardige betaalbare pretmachines gaan produceren.

 

-

Motor
Yamaha’s 847 cc drie-in-lijn is de ster van de ‘Darkness of Japan’ show. Dit motorblok is een pareltje dat op ongeziene wijze gebruiksgemak aan prestaties koppelt. Met 87,9 Nm en 115pk is het geen uitschieter naar hedendaagse normen, maar iedereen die ooit dit motorblok ervaren heeft, weet dat het een pareltje is.

 

 

 

-

Rijwielgedeelte
De MT-09 is een uitzonderlijk lichtvoetig beestje en dat is zonder twijfel te danken aan het vederlichte diamantframe en de bijhorende alu achterbrug. Spijtig genoeg zijn die onderdelen gekoppeld aan redelijk goedkope veercomponenten, met name een te zacht gedempte voorvork. Dat leidt tot een gebrek aan feedback van het voorwiel en een gebrek aan vertrouwen in het voorwiel bij snelle bochten (zeker op oneffen asfalt). Please Yamaha: de prijs mag een klein beetje stijgen, maar vervang die voorvork!

 

-

Remmen en wielen
Vooraan wordt de MT-09 afgeremd door dubbele 298mm remschijven met vierzuigerremklauwen, achteraan zien we een 245 mm schijf met tweezuigerremklauw. In beide gevallen is er meer dan voldoende remkracht en de doseerbaarheid zit goed. Enig klein minpuntje: het ABS is niet uitschakelbaar. De 17-duims wielen zijn nog steeds voorzien van sloffen maat 120/70-17 vooraan en 180/55-17 achteraan.

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Yamaha Vandermeeren, uw dealer in Heverlee bij Leuven.

 

Technische fiche
Yamaha MT-09
Motor: 847cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde drie-in-lijn
Max. vermogen: 115 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel: 87,9 Nm/8.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Diamantframe
Voorvering: USD voorvork, regelbaar qua veervoorspanning, 137 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 130 mm veerweg
Voorrem: dubbele 298 mm remschijven met vierzuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 180/55-17
Rijklaar gewicht: 188kg / 191 (ABS)
Zithoogte:
815 mm
Tankinhoud:
14 l.
Kleuren:
Lava Red, Race Blu, Night Fluo, Matt Grey
Prijs België:
€ 9.090,00
Prijs Nederland:
€ 9.599

QuickTest: 2016 Yamaha MT-09
Yamaha's MT-09 is niet het scherpste mes in de lade, wel het plezantste voor relatief weinig geld.
MaxxFactor83%
Rijplezier92%
Gebruiksgemak78%
Prijsfactor88%
Wheeliemachine89%
Bochtmeister59%
Pluspunten
  • Fenomenale krachtbron
  • Onverslijtbare voorband
  • Prachtig prijskaartje
Minpunten
  • Rukkerige gasrespons in A- en std-mode
  • Stabiliteit bij grote hellingshoeken...
  • ...dankzij de te zachte voorvork.
82%MaxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts