MaxxTrio: Ducati Scrambler vs. Kawasaki W800 vs. Yamaha XSR700

We zijn alle drie ‘in een relatie’; de CEO Guy en zijn XSR700, de Ad Guy en haar W800 en de Creative Guy (soms toch) met zijn Scrambler Icon. Hoewel we elk blij zijn met onze partner, sluimert er ergens in ons onderbewustzijn toch de vraag hoe het zou zijn met ‘een ander’. Bij MaxxMoto zijn we wel te vinden voor een sociaal experimentje, dus besloten we om ons voor een dag te bezondigen aan partnerruil…

Swingers

Swingers (22 van 23)

Tekst: Renaud Amand
Foto’s: Jonathan Godin

Klinkt spannender dan het is, want eigenlijk trokken we er gewoon een dagje met z’n drietjes op uit waarbij we geregeld van motor ruilden. Een beetje zoals de doorsnee vergelijkingstest dus, alleen werd het hier meteen duidelijk dat we alle drie nogal defensief uit de hoek komen wanneer er beledigingen aan het adres van onze partner worden geuit. Zelfs al zijn ze soms gebaseerd op moeilijk weerlegbare feiten. Logisch, want we beschermen onze partner niet louter uit liefde, maar ook omdat iedereen er van overtuigd is dat zijn machine de beste is voor hem of haar. Kwestie van dit swingeravontuur niet te laten eindigen in Jerry Springer-achtige toestanden, opteren we ervoor om stilzwijgend te genieten van de dag en na afloop de bevindingen van elkaars motor op papier te zetten. Refereren naar de eigen partner mag niet. De reflectie van die commentaren vind je ongecensureerd hieronder, gevolgd door een poging tot een gefundeerd besluit.

Ducati Scrambler: De humeurige schoonheid

Swingers (18 van 23)

Ad Guy: “Zoals steeds gaat de Creative Guy volledig voor de looks. De Scrambler ziet er geweldig geslaagd uit en heeft een zekere uitstraling waardoor hij nu al een beetje een ‘Iconische’ status heeft. Qua looks spreekt de Ducati me heel erg aan, maar ik ben vooral verrast hoe slecht hij me zit. Hij is gewoon te klein en zit me niet lekker; de knieën zitten te hard opgeplooid en het stuur staat te hoog. Na verloop van tijd kan ik me daar waarschijnlijk wel aan aanpassen, maar wat me echt niet aanstaat is de abrupte gasrespons. Echt verschrikkelijk is het niet, maar het is zonde en doet afbreuk aan de ‘chillaxed’ rijervaring die met dit model gepromoot wordt. Jammer, want hij heeft verder genoeg pit en snijdt dartel en lichtvoetig door de bochten.”

Swingers (9 van 23)

“Toegegeven, de baanligging is goed en je kan er vlot hard mee rijden. Maar dat is nu nét wat ik minder essentieel vind voor dit type motorfiets.” – CEO Guy

CEO Guy: “Er is een tijd geweest dat ik compleet zot was van Ducati’s Scrambler. Ze is ongelofelijk knap en haar vintage-kantje is enorm cool. Bovendien heeft ze een uitgebreide garderobe met niet enkel een geel en rood jurkje, maar ook legergroen, camouflage accessoires, wat sportievere spulletjes of net extra retro-chrome details. Om maar te zeggen dat ze zich weet op te tutten voor elke gelegenheid en dat ze altijd de show steelt. Maar dan ging ik ermee rijden en ontdekte ik dat het daar ook grotendeels bij blijft. Kortom: het is een showtrut. Want de ergonomie is niet echt top met een te laag zadel en ook het rijden zelf viel me wat tegen. Het oude monsterblokje is koppig in lage toeren en dat wordt nog eens benadrukt door een bokkige gasrespons. Toegegeven, de baanligging is goed en je kan er vlot hard mee rijden. Maar dat is nu nét wat ik minder essentieel vind voor dit type motorfiets. Wil je op ieder terrasje de blits maken met de belle van het bal, kies dan meteen voor de Scrambler. En denk vooral niet teveel na over minder knappe, maar aangenamer rijdende dames…”

Kawasaki W800: Terug in de tijd

Swingers (7 van 23)

CEO Guy: “Op het eerste zicht is de W800 een perfect voorbeeld om het verschil tussen oldschool en gewoon oud uit te leggen. Een trommelrem achteraan? What’s next? Dat je de motor moet aanzwengelen? Ja hoor, rijden op de W800 is een beetje reizen in de tijd en toch blijft het een erg charmante dame. Sturen en remmen gaat minder vlot dan bij jongere grietjes, al draait haar motor erg soepel en op het rijcomfort is ook weinig aan te merken. Sterker nog: om lange afstanden aan chilltempo te overbruggen is de W800 een uitstekende reisgezellin. Vooral wanneer je opteert voor de Café Racer-kit. Leren rijden gaat perfect op deze oude fiets en zijn MILF’s je ding, dan ga je je zeker amuseren. Profiteer er dus van, want na de ‘Final Edition’ verdwijnt de W800 uit het gamma.

Swingers (19 van 23)

“Naar moderne maatstaven is het frame bijzonder slap, de remkracht beperkt, net als de grondspeling.” – Creative Guy

Creative Guy: “Rijden met de W800 is een beetje zoals gaan eten bij je bomma. Lekkere, simpele boerenkost, best gezellig, maar echt feestgedruis is er niet bij. En jaag ze niet af, want dan heeft ze het niet meer naar haar zin. Toch heeft de W haar charmes en die situeren zich altijd en overal aan de legale zijde van de snelheidslimieten. Het blokje is vooral soepel, al vind ik de trillingen aan 3.000 toeren wel vervelend. Hierdoor schakel ik snel op door de zachte bak, al heeft dit exemplaar verrassend genoeg toch enige eindsprint. Ga je die gebruiken, dan merk je meteen dat dit eigenlijk een nieuw geproduceerde, oude motor is. Naar moderne maatstaven is het frame bijzonder slap, de remkracht beperkt (enkel schijfje met tweezuigerklauw voor, geen ABS, trommel achteraan!), net als de grondspeling. De beperkingen zijn tegelijkertijd ook de charmes, want rijden met de W800 is echt teruggaan in de tijd. Best OK, zolang je maar beseft dat je hiervoor kiest wanneer je opteert voor de W en je bij voorkeur niet optrekt met een opgefokte, sportieve Guys.”

Yamaha XSR700: De speelse sofa

Swingers (16 van 23)

Creative Guy: “Het feit dat de CEO Guy zijn sleutels slechts met grote tegenzin afgeeft, is al een teken aan de wand. Hij is volledig weg van zijn XSR waarbij hij vastberaden lijkt om de voorband niet te verslijten. Als ik er dan toch eindelijk mee op zwier mag, begrijp ik waarom. Het is in essentie een MT-07 in retrojas met extra beenruimte. Hij is voor een naked bike uiterst comfortabel, met een ergonomie die klopt als een bus. Het blokje is ondanks zijn op papier beperkt vermogen van 75 pk enorm speels, met dank aan een korte eindoverbrenging en ook qua remmen en frame is het gewoon een moderne motor. De perfecte tegenpool van de W800 met andere woorden, waarbij enkel de feedback in de bochten wat tegenvalt. Om echt als scheurijzer bestempeld te worden is de vering te zacht, terwijl het gros van de gripinformatie verder grotendeels verloren gaat in het malse zadel en het in stuur opgehangen rubbers. Dat maakt hem extra comfy, maar persoonlijk had ik de balans toch liever wat meer richting het sportieve zien uitslaan.”

Swingers (15 van 23)

“Hij is comfortabel genoeg om hem in te zetten voor een familiebezoekje richting Engeland en het blok is speels genoeg om me ermee in te schrijven voor een circuitdag.” – Ad Guy

Ad Guy: “De Yamaha overtuigt me omdat het zo’n uitgebalanceerd, klein totaalpakket is. Het is zeker geen grote motor, maar toch zit hij me als gegoten. Dat maakt dat hij mij uitnodigt om veel meer diverse dingen te gaan doen. Hij is voorspelbaar, je weet wat je er aan hebt en daardoor overstijgt hij de beperking tot korte ritjes. Hij is comfortabel genoeg om hem in te zetten voor een familiebezoekje richting Engeland en het blok is speels genoeg om me ermee in te schrijven voor een circuitdag. Bij de beginners, want met de zachte afstelling van de vering ben ik er niet helemaal van overtuigd dat het een succes zou worden. Dat gezegd zijnde, met de Ducati zou ik er zelfs niet aan beginnen, strakkere vering ten spijt.”

De Afrekening

Swingers (20 van 23)

Elk van deze drie motoren heeft zijn eigen onmiskenbare troeven: de Kawasaki W800 is een echte retromotor met de look, feel en rijeigenschappen van toen, maar een hedendaagse betrouwbaarheid. De Ducati is een laagdrempelig en betaalbaar stukje Italiaans retro-design met strakke vering maar ook zijn kleine kantjes. En dan is er de Yamaha XSR700. Geen echte retro, maar een moderne, pittige opstapper die voor de gelegenheid een retropakje kreeg aangemeten. Vergeleken met de W en de Scrambler zit het hem minder als gegoten, maar puur objectief gezien scoort hij van deze drie wel het hoogst qua prestaties, inzetbaarheid en ergonomie. Je hebt er het meeste beenruimte en comfort op, het blok is veel vinniger dan dat van de Kawasaki, maar ook levendiger én geciviliseerder dan dat van de Ducati. Hij heeft de krachtigste remmen, de beste gasrespons en hij is nog het goedkoopst ook. Kortom, de CEO heeft er – objectief gezien – de beste partner uitgekozen. Vraag is natuurlijk, in welke mate je een levenspartner – zeker in dit modebewuste segment – kiest op basis van objectieve criteria…

Technische fiches
Ducati Scrambler Icon
Motor: 803cc, 2 kl./cil., luchtgekoelde 90° L2 
Max. vermogen: 
75 pk/8.250 o.p.m.
Max. koppel:
 68 Nm/5.750 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 stalen trellisframe
Voorvering:
 41 mm UPSD, niet regelbaar, veerweg 150 mm
Achtervering: 
monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 150 mm
Voorrem:
 330 mm schijf met radiale 4zuigerremklauw, ABS
Achterrem:
 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 
110/80-18 / 180/55-17
Rijklaargewicht:
 186 kg
Zithoogte:
 790 mm
Tankinhoud:
 13,5 l.
Kleuren:
 rood of geel
Prijs België: 
€ 8.890,00
Prijs Nederland: 
€ 9.790,00

Kawasaki W800 Special Edition
Motor: 773cc, 4 kl./cil., luchtgekoelde paralleltwin 
Max. vermogen: 
48 pk/6.500 o.p.m.
Max. koppel:
 60 Nm/2.500 o.p.m.
Transmissie:
 vijfbak, ketting
Frame:
 stalen dubbel wiegframe
Voorvering:
 39 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: 
stereovering, veervoorspanning regelbaar, veerweg 105 mm
Voorrem:
 300 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem:
 160 mm trommelrem
Banden voor/achter: 
100/90-19 / 130/80-18
Rijklaargewicht:
 217 kg
Zithoogte:
 790 mm
Tankinhoud:
            14 l.
Kleuren:
 blauw/wit, zwart
Prijs België: 
€ 8.799,00
Prijs Nederland: 
€ 9.799,00

Yamaha XSR 700
Motor: 749cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 270° paralleltwin 
Max. vermogen: 
75 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel:
 68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 stalen diamantframe
Voorvering:
 41 mm telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: 
monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem:
 dubbele 282mm schijven met axiale 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem:
 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 180/55-17
Rijklaargewicht:
 186 kg
Zithoogte:
 815 mm
Tankinhoud:
 14 l.
Kleuren:
 Groen, Blauw of 60th Anniversary
Prijs België: 
€ 7.999,00
Prijs Nederland: 
€ 8.899,00