‘Finetuning’

Vandaag de dag heeft bijna ieder groot motormerk een 300cc motor in het gamma. Nochtans is die klasse volledig uitgewerkt voor het A2-rijbewijs dat amper 6 jaar bestaat. Je mag dus verwachten dat er hier en daar nog wat afstelwerk mogelijk is voor deze modellen, zo ook voor Yamaha’s YZF-R3. Die kreeg voor 2019 een sportieve facelift, zonder dat zijn praktische kwaliteiten daarbij in het gedrang kwamen. Ik mocht het uittesten in de buurt van Valencia.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Ant-productions

Op het kartbaantje van La Ribera krijgt Yamaha’s nieuwste 4 sessies lang de kans om ons te imponeren met zijn kunnen. Nuja, het is wel iets meer dan dat, want al sinds de persvoorstelling op de EICMA in November werd het duidelijk dat Yamaha een iets andere kaart trok voor de 2019 R3. 

Yamaha is zich er goed van bewust dat de R3 goed in de markt ligt bij jonge A2-rijders die op zoek zijn naar een veelzijdige motor met een sportieve uitstraling.

Hij ziet er niet alleen sneller uit, door de nieuwe aerodynamica ligt de topsnelheid ook een stukje hoger.

Waar de oorspronkelijke R3 een compleet nieuw product was, combineerden de ontwikkelaars nu de basiselementen met de stijl van de rest van de R-familie. Het resultaat? Een nog sportievere mini-R1 die evenwel perfect dienst doet als praktische alleskunner. Yamaha is zich er goed van bewust dat de R3 goed in de markt ligt bij jonge A2-rijders die op zoek zijn naar een veelzijdige motor met een sportieve uitstraling.

Nét een echt race-cockpit. Mede dankzij de nieuwe USD-vork en een prachtige uitgefreesde kroonplaat.

De grootste uitdaging van de ontwikkelaars lag er dus in om een motor te bouwen die enerzijds vergevingsgezind door de binnenstad stuurt en anderzijds niet terugdeinst voor het dynamischere bochtenwerk. De Jappen begon met een upgrade van de voorvork naar een 37mm KYB USD-vork. Ze is niet instelbaar, maar wel een mooie verbetering ten opzichte van de oorspronkelijke tele-vork. Dit vroeg uiteraard ook om een stijvere schokbreker achteraan die je kan afstellen qua veervoorspanning en demping.

Andere vering, zelfde comfort

De iets stijvere setup geeft op circuit een goede feedback en qua stuurkarakter mogen we niet klagen. De R3 stuurt erg licht en neutraal, ideaal dus voor rijders die hun eerste stappen zetten in het wereldje alsook heropstappers of dames die vooral op zoek zijn naar een lichte, wendbare machine. De lage zadelhoogte van 780mm is op dat gebied ook mooi meegenomen.

Een laag en comfortabel zadel, in combinatie met een voldoende grote kniehoek maken de R3 geschikt voor langere trips. Niet onbelangrijk: je hebt ook een goed duozadel voor passagier of bagage.

Nu had ik graag op dag 2 van deze persvoorstelling ook een ritje op de openbare weg gedaan, al stak een acute voedselvergiftiging daar een stokje voor. Ik vertrouw m’n concullegae wel op hun woord dat de vering geen problemen had met snelheidsdrempels of putten in de weg, terwijl het zadel ook na 155km nog steeds even comfortabel aanvoelde als bij het opstappen.

Het design werd sportiever, maar ik zit nog steeds neutraal rechtop met veel ruimte om te bewegen of plat op de tank te gaan liggen als het tempo omhoog gaat.

De Yamaha designers maakten dus geen compromissen op gebied van comfort terwijl de zithouding wel een stukje sportiever werd. Of dat lees ik toch in de perskit omdat de clip-ons voortaan 22mm lager hangen, net zoals de benzinetank ook iets lager ligt en breder boven je knieën uitsteekt. Op sportieve ritjes kan je de motor zo nog beter tussen je benen en ellebogen klemmen.

OK, je kan plat gaan hangen als het moet. In realiteit zit je op de openbare weg echter ook heel comfortabel.

Aan een normaal rijtempo zit ik heerlijk rechtop met veel ruimte om te bewegen of plat op de tank te gaan liggen als het wat sneller moet. Op geen enkel moment had ik last van m’n polsen of rug . Zelfs de kniehoek (vaak een kritiek punt op dit soort kleine racertjes) is nog relatief ruim en ondanks het nieuwe sportieve kuipwerk, voelt de R3 bovenal aan als een kleine nakedbike. Het gewicht van amper 169 kilo (rijklaar) draagt hier ongetwijfeld aan bij.

“In mijn tijd…”

Sterker nog, deze paralleltwin doet me denken aan een soort van lichtere, vinnigere uitvoering van de bekende 500cc naked tweecilinders uit de jaren stilletjes (waarop veel mensen van mijn leeftijd en iets ouder ooit hun eerste stapjes in de motorwereld zetten). Het verschil is wel dat toen élk merk een 500cc motor had, terwijl de merken onderling nu nog een beetje de grenzen van het A2-rijbewijs en de WSS300-raceklasse aftasten.

Het motorblok bleef onveranderd, maar waar Yamaha enkele jaren geleden de competitie de loef afstak door een 320cc motor te bouwen (i.p.v. een 300) is het merk nu zelf op achtervolgen aangewezen.

De tijd heeft duidelijk niet stilgestaan tegenover de hoogdagen van de 500cc twinnetjes en dat merk je op alle gebied. Niet in het minst aan de bandentechnologie. Waar de vorige R3 nog uitgerust was met Michelin Pilot Street rubber – zeker geen slechte keuze voor op straat – krijgen we nu Dunlop Sportmax GPR300 bandjes mee en die kwamen zelfs op het kartcircuitje goed uit de verf met tonnen grip. Net zoals de remmen die al goed waren op het vorige model en daarom onveranderd bleven. Let wel: met ABS-motoren op circuit is het altijd opletten geblazen bij flinke remmanoeuvres. Gedoseerd remmen is de boodschap.

Nieuwe bandjes, dezelfde enkele schijf in het voorwiel. En daar is niets mis mee.

U hebt inmiddels wel door dat de 2019 R3 draait om ‘evolutie’, niet ‘revolutie’. De zithouding, de vering en de looks werden aangepast, de essentie bleef behouden. Eén leuk extraatje is er wel nog, namelijk een nieuw dashboard.

Op een mini-R1 moet je niet meer afkomen met analoge tellerklokken en dus kreeg de R3 voortaan ook het LCD-display dat erg fel gelijkt op dat van de R125. De dikkere vorkeinden, een prachtige gefreesde kroonplaat en het mooie nieuwe dashboard zorgen ervoor dat je je op een échte racemachine waant… of toch tenminste totdat je op een echte racer stapt.

En de WSS300-racer?

Jawel, Yamaha was zo vriendelijk om enkele racemotoren uit de populaire World SuperSport 300 raceklasse te voorzien en dan ben ik er uiteraard als de kippen bij om nog wat rondjes te draaien. Een stel Pirelli slicks, full Öhlins vering, een aangepaste remsetup, racekuipen en last but not least wat snelle nokkenassen met een ander inlaat- en uitlaattraject maken van de gewone R3 een snaarstrakke cupracer. Totaal kostenplaatje? 10K. Maar dan heb je ook écht de motor zoals hij aantreedt in het WSS300. En ik moet toegeven dat ik zelfden op iets gereden heb waarop ik zo hard de limieten durfde op te zoeken.

De combinatie van de Öhlins veren en slicks toveren het huis- tuin- en keukenmes om tot een klein, vlijmscherp samoeraizwaard. En dan is er nog de motor die met zo’n 16pk extra (!) plotseling écht tot leven komt. Ik moet er niet bijzeggen dat ik helemaal verkocht was aan dit kleine wondertje en ik zou er gerust een paar circuitdaagjes op Mettet of Zolder mee willen doen. Enkel en alleen al om de gezichten te zien van iets minder ervaren 600- of 1000-rijders.

De Afrekening

De baby-R1 is net zoals zijn voorganger een erg veelzijdige opstapper. Rijcomfort, sportieve allures en een laag gewicht zijn het belangrijkste wat een beginnende sportieveling nodig heeft, al kan je er dus zeker zo goed iedere dag mee tussen de file door naar je werk cruisen. De nieuwe YZF-R3 laat weinig te wensen over, hoewel hij steeds meer en vooral krachtigere concurrentie krijgt binnen het A2-segment. Wie op zoek is naar veel pk’s of newtonmeters per euro, zal ongetwijfeld struikelen over het prijskaartje van 5.999 euro in België en 7.999 in Nederland. Nochtans geen overdreven bedrag om naadloos de weg van R125 naar R6 af te leggen.

Aerodynamica

Hierboven ga ik misschien nogal lichtjes over het feit dat de R3 er compleet anders uitziet dan zijn voorganger. Nochtans profiteert de 300 op die manier ook voor een groot stuk van de windtunnel-research die er in de R1 en R6 kropen. Naast een sportievere look is de R3 zo maar liefst 8km/u sneller (+-190km/u afhankelijk van de rijder) op topsnelheid met exact hetzelfde motorblok. Driewerf hoera voor de wetenschap!

Dashboard

Het dashboard ziet er niet alleen beter uit, het is ook goed af te lezen en bevat een hoop informatie. Een versnellingsindicator, grote snelheidsmeter en dito toerenteller zouden verplicht moeten zijn op iedere opstapper. Daarnaast krijg je op de R3 ook nog een benzinemeter, dubbele tripmeter, odometer, een klokje en uiteraard ook nog een instelbaar flikkerlichtje dat aangeeft wanneer je moet opschakelen. Because racebike.

Accessoires

Hoe maak je een goede motor nog beter? Opties! Yamaha helpt je graag om je R3 een eigen smaakje te geven met een slip-on Akra, duozit covertje, valblokken, nummerplaathouder, hoger windscherm etc. Maar er zijn ook echt praktische zaken voor toerrijders zoals een tanktas en een tas voor op je duozadel. Allemaal te checken op de Yamaha configurator.

Technische fiche
Yamaha YZF-R3

Motor: 321cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 42 pk/10.750 o.p.m.
Max. koppel: 29,6 Nm/9.000 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen diamantframe
Voorvering: niet-regelbare 37mm KYB USD-voorvork, 130 mm veerweg
Achtervering: KYB monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 125 mm veerweg
Voorrem: 298 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 220 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 110/70-17 140/70-17
Rijklaargewicht:
 169 kg
Zithoogte:
 780 mm
Tankinhoud: 
14 l.
Kleuren:
Racing Blue
Prijs België: 
€ 5.999
Prijs Nederland: 
€ 7.699

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

MaxxTest: Yamaha YZF-R3
De YZF-R3 is de perfecte lichtvoetige opstapper voor jong en oud. Scherp sturen, veel praktisch gebruiksgemak en mooie looks zijn z'n sterke punten. Ook geschikt voor het A2-rijbewijs.
maxxFactor73%
rijplezier72%
gebruiksgemak83%
prijsfactor63%
wheeliemachine67%
bochtmeister83%
pluspunten
  • Strak sturend lichtgewicht
  • Comfortabel en praktisch
  • Ideale opstapper
minpunten
  • Niet de goedkoopste keuze voor het jonge volkje
  • Moet het qua pk's en vooral koppel afleggen tegen de concurrentie
74%maxxscore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.