Droom én Realiteit

Stel: Totaal onverwacht leer je een aantrekkelijke jonge vrouw kennen. (Dames, jullie kunnen jullie fantasie ook de vrije loop laten.) Ze is niet perfect, ze heeft zelfs iets jongensachtig, maar is ongelooflijk sexy. En achteraf blijkt ze ook nog enorm goed in bed! Wel net dat gevoel maakte zich van me meester na mijn korte, intense rit met de Yamaha XSR 900 Abarth. Wanneer ik voor het eerst oog in oog sta met dit lekker ding, ben ik meteen overweldigd door zowel haar schoonheid als haar ruwe kantjes….Wat een verschijning!

 Tekst: Leo De Rijcke
Foto’s: Yamaha, Ant-productions 

Droom ik? Nee, de XSR 900 Abarth is wel degelijk realiteit. Ze is de eerste Yard Built Special die effectief in productie gaat. Een Limited Edition van 695 stuks wereldwijd.

De basis van deze motor vond zijn oorsprong in de samenwerking tussen Yamaha en Abarth. Die startte in 2007. Abarth trad eerst op als persoonlijke sponsor van Rossi, de laatste drie jaar werden ze volwaardig geldschieter van het MotoGP-team. Zowel de Japanners als de Italianen vonden dat het 10-jarige jubileum van hun partnership niet onopgemerkt mocht voorbij gaan. De beperkte oplage van 695 exemplaren verwijst dan ook naar de Fiat Abarth 695 in XSR-uitvoering die tegelijkertijd door de Italiaanse autotuner wordt gelanceerd. Een kleine, explosieve sportwagen op basis van de populaire Fiat 500.

De Abarth op vier wielen is niet meer weg te denken uit het straatbeeld, al is deze 695 net iets exclusiever.

Yard Built, Faster Sons: coole customs

En waarom Yard Built? Wel sinds 2012 geeft Yamaha zelfbouwers van over de hele wereld de kans om onder de noemer ‘Yard Built’ een coole custom te maken van een standaard Yamaha die gewoon bij de dealer te koop staat. Deze collectie omvat ondertussen al 38 unieke, originele creaties en maakt deel uit van Yamaha’s ‘Faster Sons’-filosofie. Hiermee wilt het merk het nu al rijke classic erfgoed, of ‘Sports Heritage’ zoals de PR-mensen dat zo mooi verwoorden, levendig houden. Het is de bedoeling om zowel dealers als klanten te laten zien wat de mogelijkheden zijn met de huidige Yamaha-motoren en hen te stimuleren om zelf een Yard Built project op te starten. Met Faster Sons blijft het gelukkig niet enkel bij filosoferen. Er zijn de specifieke XSR Sport Heritage modellen, waarvan de 700 gebaseerd is op de MT-07 en de 900 uiteraard voort bouwt op de MT-09. En dan hebben we het nog niet over extraatjes zoals een catalogus vol met kledij, gadgets en motoraccessoires, allen tot eind april nog verkrijgbaar in de MaxxStore trouwens.

Een cafe racer, maar dan eentje met stevige pepers in z’n achterste.

“Een moderne motor met een vintage uitstraling. Maar er is meer…”

De design-afdeling van Yamaha kreeg dus de opdracht om hun eigen Yard Built project te ontwikkelen en het resultaat mag ab-so-luut gezien worden. Op basis van de niet onaardige XSR 900 werd een caféracer gebouwd met de looks van een echte oldskool jaren zeventig straatracer. Tegelijkertijd bleef alle moderne technologie zoals tractie-controle, rij-modi en ride-by-wire gewoon behouden. Een moderne motor met een vintage uitstraling. Maar er is meer…

Geen alledaags straatmadeliefje

Als je plaats neemt en de slanke taille met de benen omklemt, zit je meteen met je neus bovenop het zwarte ‘moustache’-stuur. Dit werd als alternatief voor clip-ons op de hoog geplaatste standaard kroonplaat van de gewone XSR gemonteerd. Daarboven staat dan nog eens het kleine, ronde digitale dashboard. Op het eerste zicht heeft het een hoog knutsel-gehalte, en laat dat nu juist de bedoeling zijn. Yard Built remember!

 “De XSR Abarth heeft het charisma van een dure, stijlvolle Callgirl.”

Dat carbon, die uitlaat, de detailafwerking… je kan er naar blijven kijken.

Het minimalistische carbon kopkuipje, carbon voorspatbord en dito cover van het duozadel werden specifiek voor dit model ontworpen. Vooral het kuipje, met zijn zijdelingse uitsparingen waarin de richtingaanwijzers perfect passen, ziet er erg gelikt uit. Gecombineerd met de mooie zwart-grijs-rode kleurstelling en het lekker klinkende Akrapovic uitlaatsysteem, geeft het de XSR Abarth het charisma van een dure, stijlvolle Callgirl.

En rijden kan ze. Ze hangt kort aan het gas en reageert licht nerveus op iedere beweging van de rechterpols. Zodanig zelfs dat ik ben gaan wisselen tussen de rijmodi. Vreemd genoeg vond ik de B-stand (eigenlijk de regenfunctie) het lekkerst rijden. In de meest sportieve A-stand en zelfs in Standaard had ik nog teveel last van het on/off effect van het ride-by-wire systeem. Dit veroorzaakte ook steeds instabiliteit bij het opendraaien van het gashendel midden in de bocht. Door het overschakelen naar de minst agressieve gasreactie, keerde meteen de rust in het rijwielgedeelte terug. Nadien heb ik de vering eigenlijk op geen enkel foutje meer kunnen betrappen.

“Dergelijke motoren eisen een onvervalste buitenboordstijl om de strijd met het bochtige asfalt te kunnen aangaan.”

Verder enkel positieve indrukken, haar schoonheid trekt de XSR Abarth door in de zitpositie en in het rijden. Je zou verwachten dat dergelijke creaties niet lekker sturen, maar ze verrast. De eerste kilometers voelde ik eventjes een licht irritante pijn in de polsen, maar die verdween eens we sneller gingen rijden. En hoe strakker het tempo, hoe beter de motor zich laat mennen. Deze caféracer stuurt echt lichter en strakker dan je van een special zou verwachten. Daarbij profiteer je uiteraard ten volle van het hefboomeffect van het kronkelende stuur. Dergelijke motoren eisen een onvervalste buitenboordstijl om de strijd met het bochtige asfalt te kunnen aangaan. Mijn lange gestalte blijkt deze keer een pluspunt. Ik kan me inbeelden dat kleinere rijders de zitpositie niet zo leuk vinden. Ze neigt namelijk naar extreem sportief en je wordt met je volle bovenlichaam op de polsen steunend in een voorovergebogen houding gedwongen. De voetsteunen staan daarbij exact op de plaats waar je ze verwacht, niet te hoog en niet te laag. Het mooie zadel biedt steun waar nodig en de golving van het zitje is perfect in combinatie met het lage stuur. Een erg actieve zithouding dus, ideaal om bochten te verslinden. Mij hoor je niet klagen.

Enig puntje van kritiek: de remmen zouden iets harder mogen bijten, ze presteren niet helemaal op hetzelfde niveau als de rest van de motor, al moet ik erbij vermelden dat we er ook echt wel een stevig tempo op nahielden. Misschien iets te hoog voor zo’n klassevolle neo-retro.

De Afrekening 

De XSR 900 Abarth heeft niet alleen een hoog coolness gehalte, ze ziet er ook echt lekker uit en is bovenal een opwindende machine om te berijden. Van de 695 stuks die zullen geproduceerd worden, komen er slechts zo’n 15 à 20-tal naar België. Ondanks zijn ruwe kantjes, is de motor met veel zin voor detail afgewerkt. De Abarth logo’s op spatbord en zitje werden onder de vernislaag geplaatst. Het met rode draad gestikte zadel ziet er poepsjiek uit, maar is tegelijkertijd ook voorzien van een waterdicht membraan. En er is het genummerde limited edition plaatje op de zijkant. Van welke kant je de motor ook bekijkt, steeds ontdek je nieuwe elementen.

Als je iets exclusiefs wil, dan is dit jouw ding. Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten, 12.990,00 euro is geen geld voor deze stoeipoes. Zeker als je weet dat de gewone XSR slechts 2.295,00 euro minder kost. Wat mij betreft zeker de investering waard, zelfs al zou je haar enkel in huis halen om in de living te zetten.

Klik om te vergroten.

Uitlaat
Het volledige uitlaatsysteem is Sloveens maatwerk om U tegen te zeggen. Gemaakt uit roestvrij staal en titanium. Klinkt niet alleen lekker, ziet er ook super strak uit met zijn twee korte einddempertjes. Let op de gelaserde logo’s van Akrapovic en XSR!

 

 

 

 

 

Klik om te vergroten.

Carbon
KG-design is sinds 1955 kind aan huis bij Yamaha, zij drukten sindsdien hun spreekwoordelijke stempel op alle motoren. Het carbon stuurkuipje werd samen met de duozit-cover en het voorspatbord door hen op maat ontworpen. Het kuipje doet in zij-aanzicht sterk denken aan een seventies superbike. Qua coolness kan dit tellen!

 

 

 

 

 

Klik om te vergroten.

Snorremans
Het zwaluwstaart- of moustache-stuur kronkelt zich als een dikke spaghettislinger rond de bovenste kroonplaat. Staat heel hoog gemonteerd, ziet er bij de eerste aanblik nogal bizar uit, maar het werkt wel. Een vernuftige ingreep van de ontwerpers, want door gebruik van een buisstuur genereer je extra hefboomkracht. Ze hadden dezelfde zitpositie ook met clip-ons kunnen creëren, maar dan zou de XSR veel minder speels sturen…Slim, heel slim!

 

 

 

Technische fiche

Yamaha XSR 900 Abarth
Motor: 847cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 3-in-lijn
Max. vermogen: 115 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel: 87,5 Nm/8.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Alu diamantframe
Voorvering: 43 mm UPSD, veerweg 137 mm
Achtervering: monoshock, veerweg 130 mm
Voorrem: 298 mm schijven met 4zuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met 2zuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17
Rijklaar gewicht: 195 kg
Zithoogte: 830 mm
Tankinhoud: 14 l.
Kleuren: Abarth Grijs met rode / carbon details
Prijs België: € 12.990,00
Prijs Nederland: € 13.999,00

MaxxTest: Yamaha XSR 900 Abarth
De XSR Abarth is een stijlvol collectors item waarmee je ook nog flink kan doorknallen.
MaXXFACTOR94%
rIJPLEZIER88%
gEBRUIKSGEMAK71%
pRIJSFACTOR76%
wHEELIEMACHINE81%
bOCHTMEISTER79%
Pluspunten
  • Hoogwaardige afwerking
  • Collectors item
  • Schappelijk prijskaartje
Minpunten
  • Mocht misschien wat agressiever remmen
  • Je passeert nergens ongemerkt
  • De zithouding vraag om korte, sportieve ritjes
82%Maxxscore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts