MaxxTest: Vespa GTS 300 HPE

The new and mproved Big Booty, … euh Big Body Vespa! 

Wie Vespa zegt, denkt aan Italië. Gezellig cruizen, stijlvol aankomen op een dorpspleintje om daarna gelati te eten in de zon. Da’s net iets anders dan het scheur- en wheeliewerk dat je bij MaxxMoto gewend bent, maar wat had je verwacht als Vespa ons uitnodigt voor de presentatie van een nieuwe GTS300. Deze maxiscooter scoort al jaar en dag goed in de lage landen door een combinatie van praktisch gebruiksgemak en een stijlvol design. Als frequente Vespa-rijdster werd ik dan ook richting Arenzano gezonden om de nieuwe Wesp aan de tand te voelen en te ontdekken wat de HPE update inhoudt.

Tekst: Cinthia Remon
Foto’s: Vespa

Vespa’s GTS 300 HPE draait grotendeels rond de nieuwe High Power Engine. Nog steeds een watergekoelde 300cc, viertakt eencilinder, maar nu zuiniger en volgens de grafieken in de persvoorstelling goed voor 12% meer kracht en 18% meer koppel. Met meer dan 23 pk is het de krachtigste motor is die ooit in een Vespa werd gebruikt. Bingo!

Onderhoudsinterval? Verdubbeld!

Van ver is het nog steeds diezelfde Vespa 300, maar de veranderingen zijn verregaand.

Met de Euro5-norm in het vooruitzicht, werd het motorblok volledig vernieuwd. Er kwam een nieuwe zuiger, een aangepaste verbrandingskamer, grotere kleppen en een ‘high pressure multi- jet’ injectie. Maar ook de transmissie onderging veranderingen met onder andere een nieuwe riem. Alles werd eraan gedaan om dit motorblok zuiniger, krachtiger en ook nog eens duurzamer te maken. Naast het behalen van de Euro5-norm en een stevige vermogenstoename, verdubbelden de Italianen het onderhoudsinterval naar 10.000km. Straf werk.

De elektronische tractiecontrole voorkomt dat het achterwiel gaat spinnen en is zeker een meerwaarde op een koppelsterke scooter.

Zoals gebruikelijk bij Vespa hebben de uitvoeringen en modelnamen meer te maken met de kleurtjes, stickers en uitrusting, dan wel met het vermogen/vering/remmen. Enkel de Supertech heeft nog wat extra’s in petto…

Het HPE motorblok zit in alle 4 versies: de GTS 300, GTS 300 Touring, GTS 300 Sport en GTS 300 SuperSport.  Daarnaast mogen we ons binnenkort ook aan een extra vijfde model verwachten, de SuperTech. Die laatste zal zich onderscheiden van de andere vier met een TFT-kleurendashboard, waardoor we toch echt wel mogen spreken van de enige premium middenklasse scooter. Qua elektronica is de GTS 300 standaard uitgerust met een ABS en met een geüpdate ASR-systeem. Deze elektronische tractiecontrole voorkomt dat het achterwiel gaat spinnen en is zeker een meerwaarde op een koppelsterke scooter.

Italianen en mode…

Buongiorno! Zeker in de stijlvolle zwarte uitvoering ziet de nieuwe GTS er een stuk slanker uit dan zijn voorganger.

Wat mij het eerste opvalt is overigens niet het motorblok maar wél de nieuwe look. Naast de slanke, elegante Sprint en Primavera modellen was de vorige generatie GTS 300 de grote stoere broer met het robuuster en mannelijker voorkomen. Een échte Big Body Vespa die zeker in de SuperSport uitvoering erg dynamisch overkwam. De nieuwe HPE mag zijn voorganger op technisch vlak wel overstijgen, al onderging de nieuwe ook een afslankkuur waardoor het design een stukje vrouwelijker en zachter overkomt. 

Het zijn stuk voor stuk details die de Vespa onderscheiden van zijn voorganger zonder het retro-Vespagevoel te verliezen.


Zeker in het typische Vespa-groen blijft het een stijlvolle klassieker. Let wel: vooraan doet de ‘das’ (met de drie luchtinlaatjes) denken aan de Sprint en de Primavera.

Het typische stalen frame bleef uiteraard behouden, maar de voorkant onderging een grootse facelift in de stijl van de Sprint en Primavera. Ook de handvaten kregen een subtiele aanpassing en wat me meteen opviel was ook het honingraatpatroon van de plastic koelergrilles aan de zijkant. Het zijn stuk voor stuk details die de Vespa onderscheiden van zijn voorganger zonder het retro-Vespagevoel te verliezen. En tegelijkertijd geven ze toch weer dat tikkeltje ‘extra’. Zo ook de nieuwe uitlaatdemper en aerodynamischere zijpanelen achteraan.

Honingraatmotiefje op een wesp? Achja, zolang het maar laag vliegt …

Kleurtjes kiezen

Op de dag van de testrit staan Vespa’s in verschillende kleurtjes te blinken onder een fris lentezonnetje. Het uitzicht van de opgelijnde scooters met op de achtergrond de Middenlandse zee is een echt plaatje. En dat is niet in het minst te danken aan de enorm uitgebreide kleurenkeuze.Voor de nieuwe GTS300 heb je in totaal maar liefst de keuze uit 11 kleurstellingen. Wanneer binnenkort de GTS 300 SuperTech, uitkomt worden dat er zelfs 13.

Voor een volwaardige jethelm met harde kaakstukken of een groot vizier heb je de topkoffer nodig. Hier zouden de ontwikkelaars bij een volgende update toch iets meer rekening mogen houden…

Nipt groot genoeg voor een ‘semi-jethelm’. Geen aanrader in ons Belgische verkeer en klimaat – wie veel wil meenemen is aangewezen op een topcase.

Ik kies voor het stijlvol zwart, een kleur die enkel beschikbaar is voor de GTS Sport, en die wissel ik later bij de shoot in voor een blauwe SuperSport. Bij het opstappen merk ik dat ook het zadel lichtjes veranderd werd voor nog meer comfort voor zowel de bestuurder als de passagier. Zoals steeds hangt de kleur van het zadelleder en de afwerking af van het model Vespa. De iets smallere voorkant van het zadel zorgt ervoor dat kleinere mensen zoals ikzelf (1m63) nog makkelijker de voetjes aan de grond kunnen houden. 

Onder het zadel passen volgens Piaggio twee Vespa Visor 3.0 demi jet- helmen. Mijn kleine jet- helm past er inderdaad nipt onder maar voor een volwaardige jethelm met harde kaakstukken of een groot vizier heb je de topkoffer nodig. Hier zouden de ontwikkelaars bij een volgende update toch iets meer rekening mogen houden…

En de rij-ervaring?

Het blijft een ‘kleine wielen scooter’ maar de stabiliteit en algemene snelheid is dik ok.

Het starten van de motor gaat soepel en klinkt iets minder luid als op het oude model. Ook de uitlaat zou aan decibels ingeleverd hebben al viel me dat tijdens het rijden minder op. De klank was op de vorige generatie sowieso al mooi gedempt en wie dat niet graag heeft kan zich nog steeds uitleven met een asociale aftermarket knalpijp.

De High Power Engine is dus zonder meer een geslaagde toevoeging voor de GTS 300.

Aan rijplezier nooit gebrek op een Vespa. Zeker niet op een snelle 300.

Hoewel ik hierboven alle nieuwigheden van de Vespa reeds uitgebreid besproken heb, blijft de rij-ervaring vanaf de eerste meters grotendeels gelijkaardig, met één uitgesproken verbetering: souplesse. Zoals wel vaker bij Euronorm updates spreken de ontwikkelaars van motoren over vermogenstoename of meer ‘bruikbaar’ vermogen in lage toeren en dit keer vertaalt zich dat bovenal in een toegankelijker, doseerbaarder motorkarakter (vooral bij het optrekken vanuit stilstand) zonder in te leveren op snelheid of acceleratie. 

Vinnigheid troef

De High Power Engine is dus zonder meer een geslaagde toevoeging voor de GTS 300, al moet je uiteraard nog steeds geen raceprestaties verwachten. Je zal sneller optrekken dan het gewoonlijke autoverkeer en de topsnelheid ligt nog steeds een stukje boven de 140km/u. Belangrijker is echter dat de Vespa op elke snelheid stabiel blijft.

Iets meer bijtkracht was welkom geweest, al krijgt de voorrem (inc. ABS) de Michelin City Grips keer op keer veilig tot stilstand.

Qua stuurkarakter blijft deze ‘kleine wielen scooter’ ontzettend vinnig en niet alleen ziet de nieuwe Vespa er een stukje slanker en lichter uit: hij voelt ook lichter aan. Het enige wat ik tijdens de testrit miste was iets meer directe bijtkracht van de remmen. Zowel vooraan als achteraan zijn de remmen goed te doseren en dankzij het ABS kom je gegarandeerd veilig tot stilstand bij brute remmanoeuvres, al zou er voor mij nog nét iets meer pit in het voorremmetje mogen zitten. Kwestie van af en toe een patser op z’n zware maxiscooter of dikke toermotor uit te remmen.

De Afrekening

Echte wauw-momenten waren er niet tijdens de presentatie van de nieuwe Vespa GTS 300-reeks, al had ik dat ook niet verwacht. De verbetering is duidelijk voelbaar en het design is fantastisch. Dit model is al enkele jaren lang een unicum in scooterland dat Italiaans design koppelt aan een middenklasse motorblokje en een premium afwerking. Voor 2019 werd er onderhuids hard gesleuteld en werd het design wat opgeblonken, terwijl de rij-ervaring quasi identiek bleef.

Tijdens een prachtrit door de heuvels bij Genua en langs de Ligurische kustlijn bewees de Vespa nog maar eens zijn veelzijdigheid. Vlotjes door het stadsverkeer, avontuurlijk door de bergen of cruisend langs de zeedijk: deze GTS doet het allemaal probleemloos en in stijl. Het enige wat je er moet bijnemen is een even stijlvol prijskaartje.

Prijzen, Nederland/ België
Verschillende uitvoeringen betekenen in het geval van Vespa ook verschillende prijzen, al liggen ze relatief dicht bijeen. Voor de standaard GTS300 HPE betaal je in België 5.509 euro, in Nederland wordt dat 6.109 euro. Voor de Super komt daar 200 euro bij, de Touring kost nog eens 200 euro meer en de duurste, de GTS Super Sport 300 HPE kost in totaal 500 euro meer dan het basismodel.

Motor 
Zoals hierboven reeds aangehaald krijgt de GTS300 een nieuw motorblok, de High Power Engine (HPE). Het blijft een viertakt monocilinder met vloeistofkoeling en elektronische injectie, maar de verbrandingskamer, zuiger, kleppen, nokkenas en het volledige inlaattraject werden grondig aangepast. Voortaan dus goed voor een vermogen van 23,8pk bij 8.250 toeren en 26Nm koppel bij 5.250 toeren. Maar er is meer, want niet alleen werd de motor zuiniger (fabrieksopgave is voortaan 3,2l/100km), hij kreeg ook een Magneti Marelli ECU die reeds geschikt is voor de toekomstige Euro5 standaard.

Kleuren
De klassieke GTS komt in het Dolomite grey en twee nieuwe kleuren: Relax green en Energy blue. De Touring komt in Vignola red en Forest green en de GTS sport is verkrijgbaar in Innocent White, Polished Black, Passion Red en het nieuwe Summer yellow. De SuperSport komt in twee matte kleuren. Titanium Grey en Bright Blue met zeer geslaagde sportieve rode accenten.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

maxxFactor
65
rijplezier
71
gebruiksgemak
90
prijsfactor
67
wheeliemachine
0
bochtmeister
77
pluspunten
Tijdloos design
Zuiniger, dubbel zo groot onderhoudsinterval
Veel koppel, soepele gasrespons
minpunten
Opbergruimte onder het zadel moet beter
Stevige prijs
Voorrem mocht iets straffer
74
m