MaxxTest: Triumph Street Scrambler

Keep it simple, Scrambler

De Triumph Scrambler werd in 2006 geïntroduceerd als een ode aan de rijke geschiedenis van het merk. De retro-softroader is een moderne herinterpretatie van legendarische Triumph’s zoals de TR5 en TR6 Trophy die in de jaren ‚60 grote roem verwierven – niet in het minst dankzij Steve McQueen in The Great Escape. Maar 2006 is alweer een hele tijd geleden en inmiddels zijn er andere Scramblers op de markt. Reden genoeg voor de Engelsen om de Street Scrambler te introduceren.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s/video: Renaud en Pépé Amand

Met die ‘andere merken’, bedoel ik uiteraard Ducati dat in 2014 de Triumph Scrambler uit z’n sokken blies. De lichtere, krachtigere en gebruiksvriendelijkere Italiaanse Scrambler was duidelijk een betere motorfiets, al kon de Triumph nog op veel sympathie rekenen dankzij z’n klassieke looks. De komst van de Street Scrambler brengt daar echter verandering in. Een nieuwe motor, nieuw chassis, nieuwe wielen, nieuw zadel, nieuw stuur, nieuw dashboard, nieuw alles.

{openx:14}

Dat zijn zo ongeveer de belangrijkste verschillen met zijn voorloper en ook tijdens het rijden voelt alles nieuw aan. Nieuw én beter. Met name de 900cc paralleltwin die we reeds kennen uit de Street Twin en Street Cup is een verademing. In de Scrambler krijgt dit blok iets meer koppel onderin, al bleef het piekvermogen gelijk aan 55 pk bij 6.000 toeren. Dat is bijna 30 procent meer vermogen dan de oude Scrambler en dus een goede basis om je te amuseren.

De modernisering zet zich verder in een ride-by-wire gashendel, uitschakelbare tractiecontrole, uitschakelaar ABS (hallo offroad!) en een ’torque-assist koppeling’ die ervoor zorgt dat het koppelingshendel een stuk lichter aanvoelt – niet te verwarren met een slipperkoppeling. De wielbasis werd een stukje korter, de motor werd lichter (206 kg drooggewicht) en daarnaast beschikt de Street Scrambler over een KYB voorvork en stereo schokdempers die instelbaar zijn qua veervoorspanning. De zithoogte bedraagt voortaan 790 mm, waardoor deze motor toegankelijk is voor rijders van ieder kaliber, niet in het minst omdat het zwaartepunt heel laag aanvoelt. De remsetup is identiek aan die van de Street Twin met een enkele schijf en Nissin tweezuigertje in het voorwiel en een zwevende tweezuigerremklauw in het achterwiel. Deze Scrambler beschikt – uiteraard! – over spaakwielen die voorzien zijn van Metzeler Tourance rubber, nog steeds een uitstekende keuze voor toeristen die af en toe een stukje grind willen meepikken.

“Op de Street Scrambler, ontdek ik dat deze motor eigenlijk niet meer dan een kopie is van de Street Twin, hetzij met wat stoerdere looks.”

Vooraleer ik over de testrit begin, is het misschien niet slecht om te zeggen dat de oude Scrambler me eigenlijk weinig kon bekoren op gebied van rijsensaties. Te zwaar, een relatief stroef stuurkarakter en een wat futloze motor zijn de dingen die me bijbleven, al herinner ik me wel dat het ding al een pak meer tot leven kwam met een open Arrow uitlaat. De Street Twin daarentegen, was een toppertje vanaf de eerste meters omwille van zijn gebruiksvriendelijkheid en eenvoud. Op de Street Scrambler, ontdek ik dat deze motor eigenlijk niet meer dan een kopie is van de Street Twin, hetzij met wat stoerdere looks.

De combinatie van het precieze ride-by-wire gashendel, de vlotte injectie en de koppelkrachtige motor is perfect om zorgeloos te cruisen. En dat wordt er enkel maar beter op dankzij een rijwielgedeelte dat moeiteloos hobbels en bobbels verwerkt, maar evengoed erg stabiel door de bocht gaat. Dit heeft niets meer te maken met retro, want het stuurkarakter is licht en voorspelbaar zoals je van een moderne motor mag verwachten. Zelfs de meest onervaren rijders kunnen deze motor moeiteloos van het ene op het andere oor gooien, terwijl de meer ervaren jongens probleemloos voetsteuntjes aan de grond rijden of wat proberen te driften op grindpaadjes.

Offroad looks, onroad sensaties

Als er één ding is waar de Scrambler in slaagt, dan is het wel dat hij zijn berijder een eindeloos vertrouwen geeft. Geen enkele keer maakte hij een misstap, en hoewel het zeker geen bijzonder snelle machine is, haalde ik er toch enorm veel plezier uit om hem tot zijn limieten te drijven. Let wel: dan spreek ik over de rit op het asfalt, want zodra je het onverharde opzoekt, worden de limieten snel duidelijk. Trouwens: wie wil er risico’s nemen met een motor die er zo goed uit ziet en bijna geen valbescherming heeft?

Het echte offroadwerk laat ik dus over aan motoren met meer grondspeling en langere veerwegen. Ook het feit dat de oliefilter redelijk onbeschermd zit, verklapt al dat de Street Scrambler goed is voor grindweggetjes, maar niet bepaald voor endurowerk. Hoewel de Scramblers van de sixties echte offroaders waren, slaat de term vandaag de dag meer op de looks. En op dat vlak zit de nieuwe Triumph helemaal goed, al jeuken m’n vingers wel om de wat kinderachtige Street Scrambler sticker van het afdekkapje te trekken.

Eenvoud siert

Die looks zijn wat mij betreft ook het doorslaggevende argument om de Street Scrambler te verkiezen boven de Street Twin, want qua rijkarakter leunen ze fel naar elkaar toe. Net zoals de Twin zit je op de Scrambler erg comfortabel rechtop. De kniehoek is ruim, het brede stuur biedt een goeie hefboom en het zachte zadel biedt voldoende ruimte voor extra bagage of een passagier. Het dashboard is makkelijk af te lezen dankzij een grote analoge snelheidsmeter en een overzichtelijk digitaal schermpje waarop je o.a. de tripmeters, het benzinepeil, een klokje en de odometer terugvindt. Ook het uitschakelen van het ABS en de TC gaat heel erg vlot aangezien je maar één menu kan doorscrollen waarin je deze aanpassingen maakt met een korte of lange druk op de linkerstuurknop.

De Street Scrambler mag dan wel helemaal mee zijn met zijn tijd, toch slaagt Triumph erin om een erg ‘basic’ motorfiets neer te zetten die nooit intimideert met extra snufjes of opties. Wie wil kan wel nog verwarmde handvatten, een middenbok of bijvoorbeeld het lederen zijtasje van onze testmotor af fabriek krijgen. Meer opties vind je allemaal terug op de Triumph website. Het enige minpuntje dat ik aan het einde van de testrit kan bedenken is dat de remsetup met een enkel schijfje vooraan misschien net iets té basic is naar mijn smaak. Beginners zullen zich zeker niet onderuit remmen en er is voldoende stopkracht om het veilig te houden, maar iets meer initiële bijtkracht was wel welkom.

De Afrekening

De Triumph Street Scrambler is wat mij betreft de beste Scrambler op de markt die alle verwachtingen inlost die Ducati’s grootse Scrambler-marketingcampagne in 2014 creëerde. Wie op zoek is naar een eenvoudige motorfiets voor verre avonturen of korte tripjes, vindt in deze Triumph een perfecte reisgezel. De looks zijn geslaagd en de motor barst van het karakter, zonder ooit te intimideren. Met een prijskaartje van 10.880 euro in België en 11.900 in Nederland mag je hoge verwachtingen stellen, al zal de Street Scrambler ze allemaal inlossen.

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor TC Moto, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor Motors Thomas G, regio Antwerpen.
– Klik hier voor CMB Verdeyen, regio Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor Triumph Wevelgem, regio West-Vlaanderen.

Motor

De vloeistofgekoelde 270° 900cc paralleltwin is goed voor 55 pk. Tussen de 2.750 o.p.m. en 4.750 o.p.m. heb je dus 22 paardjes extra ter beschikking t.o.v. de vorige luchtgekoelde Scrambler. Daarnaast levert de Street Scrambler ook 18 procent meer koppel (80 Nm bij 3.230 toeren). Andere verbeteringen zien we vooral op het vlak van de onderhoudsintervallen – voortaan om de 10.000 mijl of 16.000km.

 


Frame, vering en remmen

De Street Scrambler beschikt net als de Street Twin over een stalen wiegframe en een dubbelzijdige stalen achterbrug. Vooraan zien we een 41 mm KYB vork, achteraan worden dat twee stereodempers met 120 mm veerweg en instelbare veervoorspanning. Om tot stilstand te komen heeft de Scrambler een enkele 310 mm schijf met Nissin tweezuiger in het voorwiel, achteraan wordt dat een 255 mm schijf, eveneens met tweezuiger.

 


Dashboard

De Scrambler heeft een multifunctionele lcd-instrumentengroep met analoge snelheidsmeter, kilometerteller, schakelstandindicator, brandstofmeter, resterende actieradius, onderhoudsindicator, klok, 2 dagtellers, gemiddeld en huidig brandstofverbruik, status tractiecontrole. Een hele mondvol dus, want deze ‘basic’ motor is technologisch redelijk geavanceerd.

 

 

Technische fiche
Triumph Street Twin
Motor: 900cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 54 pk/5.900 o.p.m.
Max. koppel: 80 Nm/3.230 o.p.m.
Transmissie: vijfbak, ketting
Frame: stalen wiegframe
Voorvering: niet-regelbare 41mm KYB voorvork, 120 mm veerweg
Achtervering: KYB stereovering, verstelbaar in veervoorspanning, 120 mm veerweg
Voorrem: 310 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 255 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 100/90-19 150/70-17
Drooggewicht: 206 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud:12 l.
Kleuren: Jet Black, Khorosi Red, Khaki Matt Green
Prijs België: € 10.880,00
Prijs Nederland: € 11.900,00

 

De Street Scrambler is een erg praktische en mooie motor voor relaxte rijders die niet vies zijn van boswegen of grindpaadjes.
maxxFactor
67
rijplezier
73
gebruiksgemak
80
prijsfactor
64
wheeliemachine
60
bochtmeister
72
pluspunten
Mega-handelbaar motorkarakter
Comfortabele zithouding
Mooie looks
minpunten
Iets meer power zou welkom zijn
De vering is meer "nakedbike" dan "scrambler"
We hadden hem graag nog wat lichter gezien
69
maxxScore