Déjà-vu?

We schrijven 1979 wanneer Suzuki het erg moeilijk heeft op de Europese markt. Terwijl andere merken uitpakken met gewaagde nieuwe modellen, moeten de jongens uit Hamamatsu het doen met de GSX1100. Een model dat achter de concurrentie aan hinkt, maar dat met de hulp van de Target Design studio zal uitgroeien tot één van de grootste cultmotoren in de geschiedenis: de GSX1100S Katana.

Foto’s Jonas Roosens/ Suzuki/ Zagato
Tekst: Arno Jaspers

Anno 2019 heeft Suzuki het opnieuw erg moeilijk op de Europese markt. Terwijl andere merken uitpakken met gewaagde nieuwe modellen, moeten de jongens uit Hamamatsu het doen met de GSX-S1000F (en S). Een model dat achter de concurrentie aan hinkt,…en daarom een complete restyling kreeg in lijn met één van de grootste cultmotoren in de geschiedenis. De naam Katana werd vanonder het stof gehaald, maar of Suzuki die naam hiermee ook eer aan doet? Ik zocht het voor u uit op eigen bodem tijdens een eerste testrit.

Eén ding weten we op voorhand: de 1000cc krachtbron die overgenomen werd uit de GSX-S levert ongeveer evenveel power als de kerncentrale van doel op een goeie dag.

De nieuwe Katana is een motor die een verplichte geschiedenisles over motordesign met zich meebrengt. Het origineel was slechts het tweede ontwerp van Target Design, een studio die bestond uit Hans-Georg Kasten, Jan Fellstrom en Hans Muth. Die laatste vergaarde daarvoor reeds naam en faam als ontwerper van o.a. de BMW R100RS maar ook Fellstrom en Kasten hadden hun sporen reeds verdiend bij Porsche en later bij BMW met o.a. het ontwerp van de originele GS.

Ah de eighties. Toen motorkledij nog niet verplicht was en politieke correctheid evenmin. (Kwestie van de aandacht bij de geschiedenisles te houden.)

Van BMW via MV Agusta naar Suzuki

Toen ze samen een bedrijfje oprichtten was hun eerste wapenfeit een deelname aan een ontwerpwedstrijd van het Duitse Motorrad magazine. Target Design tekende een MV Agusta viercilinder waarin ook ongetrainde ogen het ontwerp van de Katana herkennen. Nadat Suzuki Europe – niet toevallig ook in Duitsland gevestigd – contact nam met Target Design, duurde het amper een jaar vooraleer de GSX1100S Katana productieklaar was.

“Er zijn teveel gelijkenissen in de geschiedenis van de oude en nieuw Katana om nog van toeval te spreken.”

De originele Katana begon eigenlijk bij MV…

Met deze historie in het achterhoofd, voelt de nieuwe Katana pas écht aan als een déjà-vu. Ok, er kwam dit keer geen afgedankt BMW designteam aan te pas, al zijn er toch een aantal toevalligheden die in 2016 begonnen bij…MV Agusta. Jawel, het merk waarvoor Target Design haar eerste ontwerp maakte, pakte in dat jaar uit met een samenwerking met de creatievelingen van Zagato. U herinnert zich ongetwijfeld nog de excentrieke F4Z die in de basis niets anders is dan een gewone F4 viercilinder, maar dan overgoten met…Katana-saus?

En of dit kunstwerkje uit de MV/ Zagato-stal van twee jaar geleden puur toeval is, daar mag u zelf over oordelen.

Nog een jaartje later zou Motociclismo – het Italiaanse zustermagazine van Motorrad – een designwedstrijd organiseren die gewonnen werd door Rodolfo Frascoli. Deze ontwerper tekende in het verleden de Triumph Speed Triple, verschillende Moto Guzzi’s en ook de minder bekende (maar in Indië ontzettend goed verkopende) Bajaj Dominar 400. Het winnende ontwerp van Frascoli was een moderne interpretatie van de Katana op basis van een Suzuki GSX-S1000F met andere kuipen dat vorig jaar in productie ging en nu klaarstaat bij de dealer.

Een GSX-S met andere kuipen…too easy?

Hoewel de oude 1100 inmiddels is uitgegroeid tot een iconisch model, kan ik me in eerste instantie geen gelijkaardige toekomst voorstellen voor de nieuwe Katana. Hoe geslaagd ik het design van de nieuwe Soes ook vind – in het zwart nog meer dan in het klassieke grijs – het is lang niet zo gewaagd t.o.v. de concurrentie als zijn voorganger. Tel daarbij een motorblok dat er mits wat updates en tuning bijna 15 jaar dienst op heeft zitten en dan weet je dat m’n verwachtingen niet superhoog lagen. Hoog tijd om te testen of de nieuwe Kat een kat in een zak is, of eerder eentje om met handschoenen aan te pakken.

“We zouden het bijna vergeten door de vele tamme neo-retro’s die er op de markt zijn, maar de Katana is en blijft een dikke 1000cc supernaked met alle koppel, pk’s en sensaties die daarbij horen.”

Puur qua rijden is de zithouding (breder zadel, hoger stuur) het grootste verschil met de GSX-S1000F.

De test begint goed, want op de erg neutrale zithouding valt weinig te zeggen. Het iets vlakkere zadel biedt sowieso meer bewegingsruimte dan dat van de GSX-S en ook het stuur staat hoger en meer naar achteren voor een comfortabelere houding. Het grote digitale dashboard toont alle informatie die je maar kan wensen en de layout en lettertypes brengen je terug naar de eighties. De luid ronkende demper knalt je direct terug naar het heden en met een draai aan het gas word je pas helemaal wakker geschud. We zouden het bijna vergeten door de vele tamme neo-retro’s die er op de markt zijn, maar de Katana is en blijft een dikke 1000cc supernaked met alle koppel, pk’s en sensaties die daarbij horen.

Eén van de coolste dahboardlayouts die ik in lange tijd zag. Geen kleuren-TFT, maar je merkt dat hierover is nagedacht.

Hooligan in maatpak

Een vaak bekritiseerd punt van de GSX-S is de rukkerige gasrespons en hoewel het merk enkele updates doorvoerde, blijft het ook een werkpunt voor de Katana. Ik stoorde me er tijdens de testrit niet aan, maar wie erover kloeg op de GSX-S, zal dat nu ook doen. Daarbij komt nog dat het ABS wel erg snel ingrijpt naar supernakednormen. In de naam van de veiligheid kan je dat aanmoedigen, in de naam van het hooliganisme verwijder ik de ABS-fiches onder het zadel in minder dan een minuut en zonder gereedschap. Dat zal de betuttelende Europese overheid leren!

Het verwijderen van de ABS-fiche is kinderspel, maar wordt het eens geen tijd voor een anti-ABS -module op hooliganbikes? Oh wacht…

Suzuki dacht ongetwijfeld hetzelfde toen ze een drietraps-tractiecontrole ontwikkelden die je kan uitschakelen en die uitgeschakeld blijft wanneer je het contactslot af zet. U hebt hopelijk door dat onder de stylish looks van de Katana een speelvogel verstopt zit die maar wat graag losgelaten wordt op de uitgestrekte Antwerpse havenwegen. Dit terzijde doet de tractiecontrole haar job perfect en is ze een ideale ondersteuning voor minder ervaren rijders die zo trapje per trapje hun vertrouwen in het rubber kunnen opbouwen. Het is immers nodig met zo’n koppelrijke viercilinder in het vooronder en pure zondags-hooligans zou ik zelfs aanraden om de OEM Sportsmart Mk3’s rustig op te rijden vooraleer over te schakelen naar een set kleverigere banden.

Tractiecontrole uit? Check.

Ironisch genoeg is de nieuwe Katana qua rijkarakter dus eerder een brute bijl, wat daarom niet minder plezierig is dan een vlijmscherp bochtenijzer.

Zo lichtvoetig als de Suzuki bij trage manoeuvres aanvoelt, zo stabiel is hij op snelheid. Toch mispak ik me enkele keren aan de beperkte stuuruitslag die kort afdraaien onmogelijk maakt terwijl de motor op hellingshoek bij het betere, snellere bochtenwerk dan weer wat onderstuur vertoont. Volgens mij het resultaat van een te zachte schokbreker achteraan, die van zijn kant wel alle snelheidsdrempels en putten comfortabel opvreet. Al bij al niks ernstig, maar wel een contrast bij de bijna steriele, perfecte draaicultuur van het motorblok of de fenomenale bijtkracht van de remmen. Zowel de Brembo vierzuigers vooraan als het Nissin achterremmetje. Daarbij komt nog de soepele, loepzuivere versnellingsbak die het verlangen naar een quickshifter in de kiem smoort. 1000 keer liever zo’n voorbeeldige versnellingsbak dan een quickshifter die er soms naast zit!

De Katana moet nog een beetje bijgeslepen worden. Kleveriger rubber en een hardere veringsetup achteraan zijn een eerste stap.

Ironisch genoeg is de nieuwe Katana qua rijkarakter dus eerder een brute bijl, wat daarom niet minder plezierig is dan een vlijmscherp bochtenijzer. Begrijp me niet verkeerd: wie kneedown bochtjes wilt afwerken of zelfs het circuit opzoeken, is hier aan het juist adres. Verwacht alleen geen GSX-R met een hoog stuur en andere kleedjes.

Verfijnd design, beestachtig karakter

Hoe meer kilometers ik doe, hoe meer deze naked me overtuigt van zijn hooliganbike-potentieel en hoe meer ik fan word van de designlijnen, de handige stuurknoppen, de zalige uitlaatsound, de helderwitte hoekige koplamp en het eindeloze koppel. Over de laaghangende nummerplaathouder zullen we zwijgen (een homologatiefrats die wel op te lossen is met een aftermarket tail tidy), maar op een motor met deze allures (en het bijhorende prijskaartje) hadden de stickers nu toch wel onder de blanke lak mogen zitten.

De Afrekening

Ik moet een kat een kat noemen: de Katana is allerminst een foutloze motor en die stelling gaat vandaag de dag net zo goed op als dat in 1982 het geval was – voor zover ik de verslagen en rijtests van toen mag geloven. Het ontwerp werd in een recordtijd tot een productiemodel omgevormd en misschien ligt dat aan de basis van een aantal kleine minpuntjes die liefhebbers ongetwijfeld door de vingers zien. Of toch zeker als ze er 14.499 euro (BE) of 14.999 euro (NL) voor willen neertellen.

Technische fiche
Suzuki Katana
Motor:
 999cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Max. vermogen: 
150 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel:
 108 Nm/9.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 alu twinspar
Voorvering:
 43 mm USD Kayaba voorvork, volledig regelbaar, 120mm veerweg
Achtervering: 
monoshock, volledig  regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem:
 310 mm schijven met 4zuigerremklauwen, abs
Achterrem:
 220 mm schijf met 2zuigerremklauw, abs
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 190/50-17 
Rijklaargewicht:
 215 kg
Zithoogte:
 825 mm
Tankinhoud: 
12 l.
Kleuren:
 Zwart, Zilvergrijs
Prijs België: 
€ 14.499,00
Prijs Nederland: 
€ 14.999,00

MaxxTest: Suzuki Katana
De nieuwe Katana is een supernaked in stijlvolle vermomming. Een mooi eerbetoon aan de grootste Suzuki-cultbike.
maxxFactor81%
rijplezier78%
gebruiksgemak73%
prijsfactor65%
wheeliemachine78%
bochtmeister71%
Pluspunten
  • Looks. Misschien in het zwart nog mooier dan in het grijs.
  • Oude, maar oerdegelijke en sensationele motor
  • Overzichtelijk dashboard met praktische bediening
Minpunten
  • Lelijkste. Nummerplaathouder. Ooit.
  • Erg krappe stuuruitslag, niet geschikt voor trage manoeuvres.
  • Standaard te zacht afgeveerd achteraan.
74%maxxscore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts