Aardappelmes voor een vuurgevecht

Waar zaten de Japanners met hun lul hoofd toen ze op het idee kwamen voor een 250? Dat was de algemene gedachte toen Suzuki eind vorig jaar de GSX250R introduceerde. Terwijl alle andere merken al lang een motorfiets tussen de 300 en 650 cc bouwen die de grenzen van het A2-rijbewijs aftast, komt Suzuki rijkelijk laat met een aardappelmesje naar een vuurgevecht. Ik ging in de buurt van het 3-landenpunt testen of deze motor echt zo kansloos is als hij op papier lijkt.

Tekst: Arno ‘CEO’ Jaspers
Foto’s: Jonathan ‘Le meilleur photographe du monde’ Godin

Om even terug te komen op de eerste zin van dit artikel: in Zuid-Oost Azië zijn motorfietsen nog steeds booming business. In de groeilanden worden honderdduizenden motorfietsen met kleine cilinderinhouden verkocht, en een 250cc supersporter is daar het equivalent van een carbon superbike in Europa. Het zal de meeste grote motorfabrikanten dus worst wezen welke regeltjes de EU bedenkt, zolang de verkoop in de groeimarkten maar blijft draaien. En als de motor toch klaarstaat in de rekken, dan kunnen ze minstens proberen van er ook enkele in de lage landen te slijten.

Die hele marketing-kwestie kan me trouwens gestolen worden, want zodra ik de GSX250R in levende lijve zie, weet ik dat het een plezante testrit zal worden. Kleine supersporters kan je tenminste nog helemaal tot het uiterste drijven op de openbare weg. En zolang er geen Yamaha R3, KTM RC390, Kawasaki Ninja 300 of Honda CBR300R/CBR500R naast je aan de lichten staat, maak het helemaal niet uit dat je met een 250 onderweg bent. Hij heeft trouwens de looks overgenomen van zijn grotere broers en ziet er dus zeker volwassen genoeg uit.

De baby-gixxer doet alles wat je van een kleine sporter verwacht. Het suckt enkel dat zijn concurrenten beter zijn…

De eerste indruk is een goede, want ook de afwerking is dik in orde. Enkel de IRC bandjes en een geperste stalen rempedaal doen nogal goedkoop aan, al ziet de GSX250R er verder erg strak uit – zeker in het blauw. De uitrusting is basic, al moet ik zeggen dat de cockpit premium aanvoelt. Het LCD-dashboard is netjes en doet zelfs denken aan dat van de Gixxer 1000. Uiteraard is het wel minder uitgebreid, maar met een versnellingsindicator, snelheidsmeter, toerenteller (mét schakellampje), benzinemeter en tripmeters heb je alles wat je echt nodig hebt. De stuurknopjes voelen eveneens erg degelijk aan en verstelbare rem- en koppelingshendels zijn sowieso een leuke extra (zeker voor motorfietsen in deze klasse).

Valse trage

Met een druk op de startknop begint het tweecilindertje leuk te spinnen, en nadat ik de motor in eerste zet, vertrekken we voor de testrit in de buurt van Vaals. Suzuki had voor de gelegenheid slechts drie GSX250R’s ter beschikking, dus doorheen de dag wordt er tussen de testrijders onderling afgewisseld. De andere motoren en scooters hebben stuk voor stuk meer cc’s, dus wie op de 250 stapt, weet dat hij flink aan het gashendel zal mogen draaien. Achja: “Het is leuker om snel te rijden op een trage motorfiets, dan vice versa.”

“De grootste troef van deze GSX250R blijft de rijhouding, die meer wegheeft van een nakedbike dan van een supersport.”

Zo licht en vinnig sturen…dat hoort eigenlijk op het fietspad thuis.

Al snel blijkt dat dat geen probleem is, want hoewel hij slechts 25pk vermogen en 23 Nm koppel in het vooronder heeft, stuurt de baby-gixxer best kwiek. Op de rechte stukken loop je in het kielzog van zwaardere motoren vaak tegen de toerenbegrenzer bij 11.000 toeren aan in de hoop op nog wat extra power, maar in de bochten staat deze motor zijn mannetje. De gasrespons is mooi voorspelbaar en de motor stuurt erg neutraal. Beginnende rijders die een eerste knietje willen leggen, zijn dus zeker aan het goede adres. Niet in het minst omdat het motorkarakter ook heel lineair is en de motor over het algemeen erg vergevingsgezind is. De versnellingsbak is soepel en precies zoals we dat van de Japanners gewend zijn.

Ideale opstapper

De grootste troef van deze GSX250R blijft de rijhouding, die meer wegheeft van een nakedbike dan van een supersport.  Je kan dus zowel comfortabel rechtop rijden, als iets sportiever met de neus op de tank. Dankzij een smal zadel dat op 790mm hangt en verhoogde clip-ons, is deze Soes ook perfect geschikt voor kleinere pilote(n)(s). Tel daarbij nog het rijklare gewicht van 181kg, en je hebt een vriendelijke allemansvriend waarop zelfs de meest klungelige rijders gemakkelijk kunnen leren rijden.

De MotoGP-kleurstelling staat beeldig.

Ook de remmerij is ontwikkeld met beginnende rijders in het achterhoofd (lees: je zal je niet snel onderuit remmen). Er zit genoeg poeier in het enkele schijfje vooraan, al moet je er wel erg hard voor in het hendel knijpen. Idem dito achteraan, waar je al serieus mag doortrappen om het ABS in werking te doen treden. Rem je écht sportief, dan moet je er wel rekening mee houden dat deze motor in tegenstelling tot sommige andere lichte sporters niet over een slipperkoppeling beschikt. Doe je dat niet, dan begint de achterkant lichtjes te dribbelen.

De Afrekening

De GSX250R is een serieuze verbetering tegenover de GW250 Inazuma, al vrees ik dat deze motor in Europa geen kassucces zal worden. Hoewel hij alles doet wat je van een 250 sportertje mag verwachten, moet hij het opnemen tegen een resem krachtigere concurrenten. Bovendien is het prijskaartje van 5.599 euro in België en 5.799 in Nederland maar nipt goedkoper dan dat van vergelijkbare 300’s, zelfs al is deze 250cc vrijgesteld van verkeersbelasting. Je zou dus kunnen stellen dat de GSX250R Suzuki’s zwaktebod is om toch ook maar iets te brengen in de lichtere klasse, al onthou ik vooral dat deze motor eigenlijk op de groeimarkten thuishoort.

Dashboard

Een snelheidsmeter, klokje, toerenteller, dubbele tripmeter, odometer en versnellingsindicator. Meer heb je écht niet nodig op deze basic motorfiets, en bovendien is alles erg overzichtelijk dankzij een groot LCD-dashboard. Een schot in de roos waar andere fabrikanten iets van kunnen leren.

 

 

Remmen

De remsetup van deze Soes is niet bepaald indrukwekkend, maar wel effectief. Een enkele schijf met tweezuiger in het voorwiel en een eenzuigertje achteraan volstaan ruimschoots om dit lichtgewicht veilig tot stilstand te brengen.

 

 

 

Comfort

Hoewel de GSX250R supersport-looks heeft, voelt hij aan als een kleine naked. De zithouding is ruim, met een voldoende grote kniehoek en weinig belasting op de polsen. De verhoogde clip-ons liggen uitstekend in de hand en het zadel is redelijk smal, maar goed van vorm.

 

 

Technische fiche
Suzuki GSX250R
Motor: 248cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Max. vermogen: 
25 pk/8.000 o.p.m.
Max. koppel:
 24 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 twinspar
Voorvering:
 telescopische KYB voorvork, niet regelbaar, 120mm veerweg
Achtervering: 
monoshock, regelbaar qua veervoorspanning, veerweg 130 mm
Voorrem:
 Enkele schijf met Nissin 2zuigerremklauw, abs
Achterrem:
 Enkele schijf met Nissin 1zuigerremklauw, abs
Banden voor/achter: 
110/80-17 / 140/55-17 
Rijklaargewicht:
 181 kg
Zithoogte:
 790 mm
Tankinhoud: 
15 l.
Kleuren:
 Zwart, Blauw
Prijs België:
vanaf € 5.599,00
Prijs Nederland:
vanaf € 5.799,00

MaxxTest: Suzuki GSX250R
De GSX250R is een vinnige machine voor stedelingen of beginnende rijders. Binnen het A2-segment zijn er echter wel interessantere machines te vinden...
maxxFactor73%
rijplezier81%
gebruiksgemak85%
prijsfactor59%
wheeliemachine59%
bochtmeister72%
Pluspunten
  • Stuurt als een fiets
  • Mooie afwerking
  • Erg beginner-friendly
Minpunten
  • Schiet tekort tegenover alle A2-concurrentie
  • Prijskaartje is relatief duur
  • Deze motor verdient beter rubber dan de standaard IRC's
72%maxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.