MaxxTest: Suzuki GSX-R1000, GSX-R1000R en Bike Parts Racer

De Ultieme Gixxerdag

Dit weekend (6/7-juli) staat er in Zolder heel wat te gebeuren. Het IDM zorgt jaarlijks voor snelle rondetijden op ons mooie Vlaamse circuit en daaraan gekoppeld organiseert Suzuki voor de eerste keer een GSX-R meeting. Niemand minder dan GP-racehelden Kevin Schwantz en Alex Rins komen een kijkje nemen en uiteraard zullen ook onze nationale Gixxerboys van het Bike Parts-Van de Kamp raceteam van de partij zijn… wat kan een mens nog meer wensen? Een voorproefje misschien?

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonathan ‘Godmachine’ Godin

Welnu, Schwantz en Rins konden we niet in voorpremière strikken, al kreeg ik via Suzuki Belux wel de kans om 3 Gixxers aan de tand te voelen op Zolder. Te beginnen met de gewone GSX-R1000 om vervolgens over te stappen op de ‘R’-uitvoering en als top of the bill was er nog de racemotor van Bike Parts. Alsof dat niet volstond, mocht ik nog eens het hele weekend rondbollen in de nieuwe Suzuki Swift Sport. 140 pk en 230 Nm in een autootje van amper 970 kilo is zeker niet verkeerd, al ging m’n interesse uiteraard hoofdzakelijk naar de GSX-R’s.

“Van onze eerste test kan ik me herinneren dat de Suzuki imponeerde met zijn krachtafgave. Zodra ik een eerste keer de pitlane uitrij, wordt die herinnering bevestigd.”

Sinds zijn introductie vorig jaar kon de nieuwe Gixxer 1000 al op redelijk wat succes rekenen. Zowel op het eiland Man als in het road racing scoorde Suzuki overwinningen en ook dichter bij huis ging het merk aan de haal met de 6u van Spa en mooie resultaten in de Benecup. Maar dat zijn uiteraard geprepareerde racemotoren, terwijl ik van start ga op het basismodel. Dezelfde motor die we vorig jaar reeds vergeleken met de Japanse concurrenten en die toen enkel Kawa’s duurdere ZX-10RR voor liet gaan. Van die test kon ik me herinneren dat de Suzuki imponeerde met zijn krachtafgave, en van zodra ik een eerste keer de pitlane uitrij, wordt die herinnering bevestigd.

De Dunlop Sportsmart TT’s kwamen hier al eerder aan bod en presteerden op de Gixxer ook goed. Die hard circuitrijders kijken uiteraard beter naar puur sportrubber.

In de eerste sessie is het sowieso een beetje opwarmen en kennismaken, maar al na een halve ronde voel ik dat de Dunlop Sportsmart TT’s goed grippen en dus gaat het gas erop. Aan acceleratie is nooit een gebrek, al merk ik dat de A-rijmodus misschien wat te direct op het gas is naar mijn smaak. Zeker in de lange doordraaiers aan de kant van het kanaal, zorgt de B-modus voor een soepeler, stabieler gedrag. De tractiecontrole (op stand 3, relatief weinig ingrijpend) steekt nu en dan een handje toe om alle paardjes veilig naar het asfalt van dit stop & go circuit over te brengen.

Over de kwaliteit van Brembo’s radiale remmen moeten we niet discussiëren. De elektronica erachter daarentegen…

Aan ‘Go’ is er alleszins geen gebrek, het ‘Stop’-gedeelte is een ander verhaal. Want zoals collega Hannes al opviel bij de eerste introductie van de Gixxer, doen de remmen soms raar. Het is redelijk moeilijk om dit te omschrijven, maar zodra je echt doornijpt in het remhendel, gaat de motor keer op keer in het ABS. De druk in het remhendel valt dan even weg en dus krijg je plotseling geen feedback meer van de voorkant. In ongeveer iedere straffe remzone voelt het alsof ik even de controle verlies en dat wil je aan +200km/u liever niet. Zeker wanneer ik de motor beter leer kennen en het tempo naar omhoog gaat, stapelen de minuscule angstmomentjes zich op. Eerst enkel voor de eerste linkse en kleine chicane, later ook voor de Jacky Ickx en de Bolderberg haarspeldbocht.

“De GSX-R1000R is de gepimpte uitvoering die pronkt met Showa Balance Free vering, een up/down quickshifter, launch control en het ‘Motion track braking system’.”

Het beste aan de ‘R’? De quickshifter. Dit zou standaard op iedere motor moeten zitten.

Uiteraard geraak ik wel op tijd tot stilstand want er is remkracht op overschot, maar het idee dat de computer het voor je regelt is simpelweg niet leuk en zorgt ervoor dat ik minder nauwkeurig m’n instuurpunt kan selecteren. Meteen ook de reden waarom er geen ABS zit op de Bike Parts-racer, maar das voer voor straks. Eerst staat de GSX-R1000R op het menu, oftewel de gepimpte uitvoering die pronkt met Showa Balance Free vering, een up/down quickshifter, launch control en het ‘Motion track braking system’ wat de remdruk vooraan verlaagt zodra je achterwiel van de grond afkomt.

Nu had ik graag geschreven dat de Showa pimpspullen een wereld van verschil maken en feilloos seconden van m’n rondetijd afhalen, maar dan zou ik liegen. De ‘R’ stuurt gewoonweg vlijmscherp, net zoals zijn broertje en ik vermoed dat je al een echte racer moet zijn om de verschillen tussen een goed afgestelde gewone vork/schokbreker en de Balance Free veerelementen te voelen. Nee, de ‘R’ maakt voor mij hoofzakelijk het verschil met zijn up/down quickshifter. Dit is een gadget wat op iedere racer – of zelfs motorfiets tout court – zou moeten zitten omdat het een stap in je denkproces elimineert. De koppeling dient enkel nog om te stoppen en starten, waardoor je tijdens het rijden al je aandacht kan gebruiken voor het sturen.

“De jongens van Bike Parts hebben er duidelijk veel tijd en moeite in gestoken om hun GSX-R te transformeren tot de ultieme endurance machine en het resultaat is verbluffend.”

Met de ‘R’ win ik dus wel wat tijd, al valt het verschil met de basisuitvoering in het niets van zodra ik op de Bike Parts motor stap. Perfect afgestelde K-tech vering, een getuned motorblok met bijhorende Spark-soundtrack, ABS-loze remmen, Bonamici hendel- en rearsets, racekuipen, sneltank-systeem en om het helemaal af te maken: Dunlop KR slicks. De jongens van Bike Parts hebben er duidelijk veel tijd en moeite in gestoken om hun GSX-R te transformeren tot de ultieme endurance machine en het resultaat is verbluffend. Mijn grootste uitdaging bestaat erin om geen foutjes te maken met de raceversnellingsbak waarbij het schakelpatroon omgekeerd zit (eerste naar boven, de rest naar onderen).

Meer pk’s, meer grip, betere remmen, scherper sturen. Dat is de korte samenvatting van deze enduranceracer.

Gelukkig went het omgekeerd schakelen snel en vanaf dan is het echt genieten. Want de basisgixxer is reeds een fenomenaal pakket, al merk ik hier pas het echte potentieel. Het grootste verschil qua rijden zit uiteraard in de slicks die nog veel meer grip bieden en waanzinnige hellingshoeken toelaten. De Dunlop Sportsmart TT’s zijn leuk om sportief te rijden en misschien eens een paar daagjes vrij rijden mee te pikken, maar deze KR’s zijn the real deal.

“Ik was reeds onder de indruk van de power op de standaard GSX-R, maar in vergelijking met de racemotor was dat eigenlijk heel beschaafd.”

Vervolgens zijn er de snaarstrakke remmen die me met chirurgische precisie doorheen de remzones loodsen en dan begin ik nog niet over het het motorkarakter. Ik was reeds onder de indruk van de power op de standaard GSX-R, maar in vergelijking met de racemotor was dat eigenlijk heel beschaafd. De Bike Parts GSX-R hangt erg direct aan het gas zonder dat de motor ook maar één keer begon te bokken of in onbalans raakte wanneer ik er iets minder nauwkeurig mee omging. En zodra ik m’n pols in een hoek van 90° wrong is de power fenomenaal. Dit is een motor zoals het hoort en daarbij spelen de tuning en aanpassingen aan inlaat- en uitlaattraject uiteraard een rol in. Wat spijtig dat fabrikanten ze zo niet standaard gehomologeerd krijgen…

De Afrekening

Het was érg lang wachten vooraleer Suzuki eindelijk met een nieuwe Gixxer 1000 op de proppen kwam, maar het resultaat mag er absoluut zijn. Met uitzondering van enkele productiespecials is er momenteel geen betere Japanse superbike op de markt en bovendien draagt de GSX-R dan nog eens het voordeligste prijskaartje. Wie nog beter wilt, zal al stevig moeten investeren en misschien eens gaan praten met de sleutelaars bij Bike Parts.

Met dank aan Suzuki Belux, Dunlop, Nicky De Wit en Suzuki Bike Parts Van De Kamp.

Elektronica
De GSX-R is net zoals alle moderne superbikes een computer op wielen en het contrast met zijn 9 jaar oude voorganger is dus groot. De Gixxer heeft een IMU, 10-traps tractiecontrole, rijmodi, Suzuki’s easy-start system, Low-RPM assist, full LED-verlichting en een full LCD dashboard. Gelukkig blijft alles erg toegankelijk dankzij overzichtelijke dashboardmenu’s en handige stuurknoppen.

 

 

GSX-R1000R
De ‘R’ doet er nog eens een Showa Balance Free Front (BFF) en Balance Free Rear Cushion (BFRC) (versus de standaar Showa Big Piston Fork en Showa monoshock) bovenop en is uitgerust met Launch Control, bochtengevoelige ABS, Tractiecontrole en Motion Track remsysteem, een quickshifter, een lichtere kroonplaat, lichtere batterij en twee streepjes LED-dagrijlichten die de luchthappers in de kop accentueren. Meerprijs: 5.000 euro.

 

Suzuki Swift Sport

Zoals gezegd kreeg ik van Suzuki ook een Swift Sport in bruikleen. Niet dat ik m’n tweewieler voor vier wielen wil inruilen, al kon dit autootje me echt wel bekoren. De looks zijn misschien niet zo opvallend als die van een Mini Cooper S of Abarth 595, maar qua prestaties en prijskaartje heeft deze auto niet echt concurrenten. Oftewel ga je krachtiger en fors duurder, ofwel kom je uit bij een saaier segment.

In iedere geval: de hoogtoerige 1.4 Booster Jet motor met 140 pk viel in de smaak en omdat hij slechts 970 kilo moet voortstuwen is dit ding wel erg vinnig. Snufjes als adaptieve cruise-controle en lane assist zorgen er bovendien voor dat het ook op de snelweg aangenaam vertoeven is in het sportieve, mooi afgewerkte interieur. De enige opmerking: koop een gele, liefst met sportuitlaat.

 

 

 

Technische fiche
Suzuki GSX-R1000
Motor:
 999,8cc, 4 kl./cil., watergekoelde 4-in-lijn 
Max. vermogen: 
202 pk/13.200 o.p.m.
Max. koppel:
 117,6 Nm/ 10.800 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 Twin spar aluminium frame
Voorvering:
 43 mm UPSD Big Piston Showa vork, volledig instelbaar, veerweg  125 mm
Achtervering:
 Showa monoshock, volledig instelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem:
 320 mm schijven met  Brembo radiaal gemonteerde monobloc remklauwen, ABS
Achterrem:
 220 mm schijf met Nissin éénzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 
120/70-11 / 190/55-17 
Rijklaargewicht:
 202 kg
Zithoogte:
 825 mm
Tankinhoud:
 16 l.
Kleuren:
 blauw, rood of zwart
Prijs België: 
€ 16.999,00
Prijs Nederland: 
€ 20.399,00

De GSX-R hoort bij het beste wat Japan te bieden heeft, voor een schappelijk prijskaartje.
maxxFactor
87
rijplezier
94
gebruiksgemak
87
prijsfactor
79
wheeliemachine
80
bochtmeister
91
Pluspunten
Überkrachtig blok
fijne elektronica
verrassend hoog gebruiksgemak
Minpunten
Standaard geen quickshifter
rijbewijs altijd in gevaar
raar gevoel in de remmen door de elektronica
86
maxxScore