Welgemeende Fuck You

Lang verhaal kort: Europa verplicht jonge motorrijders tegenwoordig om een hoop cash uit te geven aan rijbewijzen. De bal ligt dus in het kamp van de motorfabrikanten om jonge motorrijders aan te trekken, ook op financieel vlak. De jaarlijkse behaal-gratis-je-rijbewijs-als-je-deze-motor-koopt-acties ga ik niet oplijsten, want Kawasaki heeft nu een érg interessant aanbod voor wie op jonge leeftijd zuinig met zijn centjes wil omspringen (en tegelijkertijd zijn/haar middelvinger opsteken richting de wetgever).

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Pien Meppelink, Felix Romero

“Hoe zit dat nu ook alweer met dat A2-rijbewijs?” vraagt een Nederlandse journalist me in het busje richting Girona. Kawa heeft ons namelijk uitgenodigd om eens met de Z900 in 70Kw-uitvoering te komen rijden, oftewel de motor die je kan terugtunen naar 35Kw voor het A2-rijbewijs. Je weet wel, dat middelste rijbewijs wat je nodig hebt als je je 125cc beu bent, maar nog te jong bent om met een full power te rijden. Maar hoe zit het nu weer exact?

Mooi verhaal, lekker kort: de Z900 70 Kw maakt A2-rijden even leuk als full power rijden.

Toegegeven: ik heb de regeltjes ook opnieuw moeten opzoeken, want de Europese wetgeving voor het motorrijbewijs is gewoon één grote bullshit-sandwich waar zelfs de meest gepassioneerde motorrijders hun goesting van verliezen. In de alinea hieronder probeer ik het je nog een keer kort en bondig uit te leggen, maar als je zelfs reeds een volledig A rijbewijs hebt, zou ik het gewoon skippen. Of toch zeker als je geen 18-22 jarige zoon/kennis hebt.

Rijbewijs-regeling

Op je 18de kan je voor het A1-rijbewijs gaan, waarmee je een motorfiets tot 125cc of 11Kw mag besturen. 2 jaar later kan je het A2-rijbewijs behalen na extra lessen en een examen en vervolgens kan je op je 22ste voor het volledige A-rijbewijs gaan. Let wel: als je in België je autorijbewijs al 2 jaar hebt, dan kan je na 4 uur theorieles ook met een 125cc aan de slag, al moet je binnen de landsgrenzen blijven. Heb je geen A1-rijbewijs, dan kan je pas op je 22ste voor het A2-rijbewijs gaan. Behaal je geen A2-rijbewijs, dan zit je tot je 24ste vast aan een 125cc – of taxi mama.

Tot voor kort raadde ik iedereen dan ook aan om te wachten tot zijn 24ste en op die manier de extra kostprijs van het A2-rijbewijs te vermijden. Want het gaat natuurlijk niet enkel om de prijs van de rijlessen en een examen, maar ook om die A2 motor. En eerlijk is eerlijk, dat zijn in het algemeen eerder natte kranten waarop de gemiddelde jongeling niet meer gezien wil worden zodra hij zijn full power rijbewijs heeft. Met uitzondering van een 70 Kw Triumph Street Triple S, oude Ducati Hypermotard , MV Agusta 675, wat supermoto’s en de recent gelanceerde KTM 790 Duke is het aanbod in de A2-klasse dus nogal braafjes. Of dat was het toch tot nu.

Op je 22ste met een bak als deze rijden is niet voor iedereen weggelegd. Maar op je 18de met een dikke auto rijden ook niet…

Enter de Z900 in 70Kw-uitvoering. De Kawasaki Z900 moet ik je eigenlijk niet meer voorstellen, want de gewone full power uitvoering hoort sinds vorig jaar bij de best verkopende nakedbikes op de markt. Bij onze video- vergelijkingstest klopte hij zware jongens zoals de Yamaha MT-09 en Suzuki’s GSX-S 750 en we mogen dus wel stellen dat deze motor een schot in de roos is voor Kawa. Waar de Z800 veel mensen kon bekoren met z’n design en rauwe power, doet de 900 er nog flink wat kilo’s van af en stuurt hij een pak strakker.

Maar ja, dat is de full power. Dus hoe zit het nu met de andere varianten? Wel, laat ik eerst en vooral stellen dat Kawasaki het spelletje slim speelt door de journalisten alleen maar op pad te sturen met de full power en de 70 Kw versies. Over de 35Kw-versie (jawel, diegene die je nodig hebt voor je A2-rijbewijs) kan ik dus niets schrijven. Je mag dus zelf een keertje gokken hoe een motor aanvoelt wanneer je hem castreert tot de helft van zijn vermogen.

Belangrijk weetje: om een echt beeld te krijgen van de A2-motor, hadden we het vermogen moeten halveren.

Met z’n 946cc is de 70Kw Z900 sowieso de A2-motor met de grootste longinhoud en als ik de technische fiche er even bij haal, ben ik pas echt onder de indruk. OK, het vermogen is beperkt tot 70 Kw/95pk en dat is toch een flink stuk minder dan de originele 125 paardjes van de full power. Het wordt pas interessanter als ik zie dat het koppelcijfer quasi gelijk is gebleven (91,2Nm bij 6.500 toeren vs. 98,6Nm bij 7.700 toeren) en ook het gewicht (210kg rijklaar) en de prijs (9.199€ BE, 9.999 € NL) blijven gelijk.

Hoe controleer je op 35Kw of 70Kw?

Wanneer ik een eerste inspectierondje maak bij de gewone en 70 Kw Z900’s, ontdek ik geen enkel verschil, buiten een andere diameter van de uitlaatbochten. De enige verdere aanpassing zit ‘em in de ECU, en het vrijstellen van een 35Kw naar 70Kw kost dan ook niets meer dan een werkuurtje bij de dealer die de motor even aan de computer moet hangen. Hoe de politie het verschil tussen een 35Kw en een 70Kw controleert is me trouwens een raadsel en ik kan me perfect voorstellen dat er binnenkort een hoop 20-jarigen op pad gaan met 95pk en 91Nm onder hun reet.

De heerlijke viercilinder blijft het paradepaardje van de Z900. Ook in 70 Kw-uitvoering.

Die denkoefening mogen de jonge crimineeltjes trouwens zelf verder zetten, want ik ben klaar voor de testrit….uitgerekend op het moment dat de hemelsluizen opgengaan en de bochtige wegen rond Girona blank staan. Op de wet grip van de Bridgestone S21 Hypersports is alvast niets aan te merken – Let wel, standaard staat deze motor op Dunlop Sportmax D214’s –  en na een kleine 100 km met dichtgeknepen billen en een nat kruis zou ik u zeggen dat er überhaupt geen verschil te merken is tussen de full power en de 70 Kw Z900. Gelukkig komt het zonnetje er ’s middags door, zodat we in de namiddag alsnog kunnen droogwaaien.

Geen gebrek aan grip in het nat.

Zolang de weg fel genoeg kronkelt is het nochtans moeilijk om enig verschil tussen de 70 Kw en de full power te maken. Ok, de 70Kw pikt het gas misschien nét een tikkeltje soepeler op dan de full, al speelt dat eerder in zijn voordeel. Pas in langgerekte draaiers merk ik dat de full power niet enkel bruter op het gas gaat, maar dat er vooral in hoge toeren meer poeier zit. Toch moet ik er bijvertellen dat ik meer verschil verwachtte. Het gaat tenslotte wel om 30pk, oftewel het vermogen van drie 125cc’s. Bij enkele korte sprintjes op de snelweg toont de full power zich wederom als sterkste, maar de marge is steeds beperkt. Tegen 100km/u moet je al naar 3de terugschakelen om echt weg te lopen van de 70Kw en in de hogere versnellingen is het verschil niet noemenswaardig.

De Afrekening

De Z900 A2 is voor jonge rijders een soort van vrijgeleide richting het grote rijbewijs. Zonder na te denken over een 300-650cc tussentijdse bak, koop je op je 20ste meteen een dikke motor die quasi niet onder hoeft te doen voor zijn full power broertje. Officieel moet je wel 2 jaartjes slakken met 35Kw, maar officieus vraag ik me vooral af hoeveel van deze motoren effectief het dealership zullen verlaten aan 35Kw. Ik kan me niet meteen een mooiere, meer welgemeende ‘Fuck you’ bedenken in de richting van de beleytsmakers die de motorfiets steeds opnieuw onder de mat willen vegen. Merci Kawa!

Performance pakket
Zoals bij de meeste Kawasaki’s kan je de Z900 70Kw ook uitrusten met een performance pakket t.w.v. 1.099 euro. Dit pakket omvat een Akrapovic uitlaat, carbon hitteschild, een duozit cover in de kleur van je motor, een tankpad en een zwart windschermpje.

Technische fiche
Kawasaki Z900

Motor: 948cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 4-in-lijn
Max. vermogen: 
125 pk/9.500 o.p.m. of 95 pk/ 9.000 o.p.m.
Max. koppel:
 98,6 Nm/7.700 o.p.m. of 91,2 Nm/ 7.000 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 Stalen buizenframe
Voorvering:
 41 mm conventionele voorvork, regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 120 mm
Achtervering: 
monoshock, regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 140 mm
Voorrem:
 310 mm schijven met 4zuigerremklauwen
Achterrem:
 250 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 180/55-17 
Rijklaargewicht:
 210 kg
Zithoogte:
 795 mm
Tankinhoud:
 17 l.
Kleuren:
 Pearl Mystic Grey, Metallic Spark Black, Lime Green
Prijs België: 
€ 9.199,00
Prijs Nederland: 
€ 9.999,00

MaxxTest: Kawasaki Z900 Full power vs. 70Kw (A2)
De Z900 is een beest. In 70Kw-uitvoering is hij iets minder bruut, al is het verschil pas merkbaar in hoge toeren en perfecte rijomstandigheden - Lees: circuit of de Ardennen als de zon schijnt.
maxxFactor87%
rijplezier92%
gebruiksgemak81%
prijsfactor78%
wheeliemachine86%
bochtmeister80%
Pluspunten
  • Een écht dikke bak voor A2-rijbewijshouders
  • Heerlijk motorblok, ook in 70Kw uitvoering
  • Mooi prijskaartje
Minpunten
  • Sugomi design: love it or hate it
  • krappe zithouding als je langer dan 1m85 bent
  • Iets minder bruut in hoge toeren dan zijn full power broertje
84%maxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts