MaxxTest: Kawasaki Z650

Het zijn mooie tijden voor middenklasse motoren. Veel jeugdige rijders gaan meteen met een +500cc motor van start, terwijl technische vooruitgang ervoor zorgde dat die motoren lichter, krachtiger en completer dan ooit zijn. Om maar te zeggen dat ze bij een heel breed publiek in de smaak vallen. Tijd om zo’n evergreen onder de loep te nemen: Kawasaki’s Z650.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Double Red, Ula Serra

Wie MaxxMoto volgt, weet al langer dat 2020 het jaar van de Euro5-updates is. Kawasaki’s Z650 ondergaat ook een emissie-kuur en tegelijkertijd was er ruimte voor scherpere looks met LED-verlichting en een strak TFT-dashboard. Tel er nog een dikker gepolsterd passagierszadel, een set Dunlop Sportmax Roadsport 2 banden, Bluetooth connectiviteit met de ‘Rideology App’ bij, en je hebt alle nieuwigheden tegenover het vorige model in een notendop.

Wie net een 2019 stockmodelletje kocht hoeft dus niet te huilen, al zorgen de aanpassingen er wel voor dat de Z650 voortaan een stuk moderner oogt. ‘Sugomi’ is nog steeds het woord dat de Jappen gebruiken om hun designkeuze een naam te geven en als ik m’n zwarte testbak onder ogen krijg, ben ik niet teleurgesteld. Dit is een mini- Z900 en dat ‘mini slaat’ dan vooral op het motorblok waar de 650 het met twee cilinders moet doen i.p.v. vier. Straks kom ik terug op de basiskwaliteiten van de Z650, eerst overloop ik erg kort de nieuwtjes.

TFT-Dashboard

Het TFT-dashboard is voor 2020 goed ingeburgerd bij alle fabrikanten en de Z650 krijgt een quasi identiek dashboard als dat op de Z900. Het verschil zit hem dus in de bediening, want hier zien we geen instelbare elektronische hulpjes. Je hebt dus geen extra stuurknoppen, maar gewoon twee drukknopjes op het dashboard zelf om de tripmeters te regelen. Er is wel een menu dat dient om de achtergrondkleur of layout te regelen en uiteraard ook de tweede nieuwigheid (zie hieronder): Bluetooth connectiviteit. Het belangrijkste is dat dit dashboard altijd duidelijk afleesbaar is en vooral focust op info als je toerental, snelheid en versnelling.

Bluetooth + App

De Rideology app kennen we reeds vanop andere Kawa’s en is vooral gericht op het delen van tripdata via je smartphone. In de andere richting krijg je op je dashboard ook notificaties van inkomende gesprekken of berichten. Sommige rijders vinden dat praktisch, ik vind het een afleidende extra. Maar hey: het kan!

(Passagiers)comfort

Eén van de andere nieuwtjes op deze motor is het dikkere passagierszadel. Leuk voor wie achterop moet zitten, want laten we eerlijk zijn: op de meeste middenklassers wil je niet langer dan een halfuurtje meerijden. Een aangename bijkomstigheid is dat de rijder zelf hierdoor ook nét een tikkeltje meer ruggesteun krijgt en overall is het comfort echt in orde met een heel ruime zithouding die plaats biedt aan mensen tot 1m90. Die laatsten raad ik wel het verhoogde zadel aan voor een relaxte kniehoek.

De bandenkeuze

Last but not least: de banden. Net zoals vorige maand op de Z900 krijgen we weer de Dunlop Sportmax Roadsport 2’s voorgeschoteld die moeilijk te rijmen zijn met een verder erg goede, veelzijdige motor als de Z650. Beperkte grip in het nat en een erg lange opwarmtijd zorgen ervoor dat pendelaars of rijders met enige sportieve ambities beter opteren voor ander rubber. Een rustig zomers toertje mag dan weer geen probleem zijn. Uiteraard vielen de banden minder hard op dan bij een krachtpatser als de Z900, maar toch.

En de rest?

De rest, of liever de basis van deze Kawa bleef onveranderd en dus spreken we nog steeds over een steengoede alleskunner. Wie zoekt naar een lichte stuurfiets is hier aan het goede adres en vooral de detailafwerking springt in het oog. Mooie lak, verstelbaar rem- en koppelingshendel, degelijke plasticdelen, leuke Wave-schijven, de ‘Z’ in het achterlichtje, etc. etc.

Saai? Hoogtoerig.

Hoewel deze motor dus beter remt en stuurt dan je van een middenklasser zou verwachten, is er toch een woord dat meerdere journalisten achter de rug van het Kawasaki-team onderling bleven fluisteren: saai. Laat me dit eventje uitleggen.

De Z650 beschikt over een paralleltweecilinder met 180° krukas. Deze motorconfiguratie zorg voor een erg voorspelbaar/betrouwbaar motorkarakter vooral vermogen bovenin – in vergelijking met pakweg een mono, V-twin of 270° paralleltwin. Meteen de reden waarom dit type blok ook populair is bij racers die het piekvermogen zo ver opdrijven als ze kunnen. Op straat word je in lage toeren echter geconfronteerd met redelijk wat trillingen onderin terwijl je wacht tot de motor iets meer in toeren klimt richting de vermogenspiek. Het is dus langs de ene kant de kunst om de motor vooral in het hoge toerengebied te houden, al staat dat haaks op een bekend pluspunt van deze 650: z’n lage verbruik. Ik heb me geen seconde verveeld op deze kleine kawa – de prachtige route rond Girona stak daar voor iets tussen – al was wat meer koppel onderin zeker nog welkom.

De Afrekening

Vele kleine details zorgen voor een mooie facelift van de Z650 die er weer enkele jaartjes tegenkan. Deze motor is zo basic en tegelijkertijd zo veelzijdig dat je snapt waarom het niet altijd ‘meer’ moet zijn. Komt nog bij dat hij echt zuinig is op benzine en dat voor een prijskaartje van 6.999 euro. Niet verkeerd.

Vorig model
Performance Edition: Voordelige accessoires
Z650 Ecorun: Hoe zuinig kan je rijden?

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

Kawasaki profiteert van de Euro5-update om de Z650 een facelift te geven. Onderhuids blijft het een leuke alleskunner.
maxxFactor
78
rijplezier
80
gebruiksgemak
91
prijsfactor
88
wheeliemachine
73
bochtmeister
75
Pluspunten
Superveelzijdig
Lichtgewicht
Goed geveerd, licht sturen
Minpunten
Banden. Foei Dunlop, foei!
Meerwaarde Bluetooth?
Uitlaatnoot blijft wel heel braafjes.
81
maxxscore