MaxxTest: Kawasaki Z400

Klein verZetje wordt groot

Stel je voor: je gaat na het werk nog snel een hapje eten met de collega’s. Na het hapje volgt een drankje en na dat drankje volgt nog een lekker biertje op het terras. De zon gaat mooi onder en na een voorlaatste biertje trekt iedereen richting een dansvloer want de sfeer zit er wel in. Het biertje wordt een gin-tonic of twee. Of acht. Voor je het weet is het kleine afterwork verzetje uitgedraaid op een full blown fiesta en lig je met je dronken hoofd te slapen in de voortuin van je buren om 10u ’s ochtends. Zo ongeveer exact wat me bij Kawasaki overkwam.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

Nee, bovenstaande inleiding is niet de beschrijving van een perspresentatie (alhoewel…), ik wilde gewoon de link leggen met Kawasaki’s Z400. Wat begon in 2005 met een Ninja 250R groeide in de loop der jaren uit tot een Ninja 300 die ook een naked-variant kreeg, de Z300. Vervolgens kwam er een Ninja 400 en nu is er dus ook de Z400. 

Iets meer koppel voor hetzelfde lichtgewicht pakket. Da’s de Z400 in een notendop.

Hiermee lijkt de cirkel compleet, want om nog verder te evolueren, komen we terug uit bij bijvoorbeeld een Er-5 uit de beginjaren 2000 die groeide naar een Er-6f (650cc) en voor je het weet heb je het hele Kawa-productgamma doorlopen. Hoewel de Z400 nog steeds garant staat voor hetzelfde basic rijplezier dat je ook beleefde op zo’n 250R’retje of de Er-5, is er intussen zoveel meer.

“Kawa’s Sugomi styling in combinatie met LED-verlichting tilt de Z400 naar een hoger niveau dan dat van de budget opstappertjes.”

Ook het bordeaux kleurtje – officieel ‘Candy Cardinal Red’ – gaat hem verrassend goed af, zeker in combinatie met de Akra van het Performance pakket.

Dat zie je ook gewoon vanaf het eerste moment, want Kawa’s Sugomi styling in combinatie met LED-verlichting tilt de Z400 naar een hoger niveau dan dat van de budget opstappertjes. Of toch qua looks, want met een prijskaartje van 5.399 (BE) euro krijg je veel motor voor je geld. Je vraagt je af hoe ze zo’n product in de markt kunnen zetten voor die prijs. Het enige wat moet onderdoen voor de dichtste concurrenten is het analoge/LCD-dashboard waarop we wel alle gebruikelijke info krijgen.

Dit dashboard vind ik jammer. Het werkt perfect, maar anno 2019 moet dit gewoon een TFT’tje zijn.

Da’s dus peanuts in vergelijking met de voordelen. De naam zegt het zelf: de 300 werd een 400 en voortaan is de 399cc twin goed voor 45pk i.p.v. 39 en 38 Nm koppel i.p.v. 27. Niet slecht voor een motor die amper 167 kilo weegt. Een andere extra is de 41mm voorvork die het oude 37mm exemplaar moet vervangen en verder zijn onze testmotoren ook uitgerust met een performance pakket. Zo’n opties zagen we eerder al bij andere Kawa’s en ook dit keer krijg je voor 600 euro extra een topdeal. Een Akra demper, duo-afdekkapje in kleur, en een tankpad maken de Z400 helemaal af.

Het Performance pakket omvat o.a. deze Akrapoviç die eigenlijk standaard zou moeten zijn om de twinsound wat meer tot leven te brengen.


Ofja, het kan altijd beter natuurlijk en Kawa Benelux was zo vriendelijk om de Dunlop GPR300 standaardbanden in te ruilen voor kleverige Bridgestone RS10’s. Een aanrader voor sportieve rijders die bochtjes willen pikken, al volstaan de Dunlops ongetwijfeld voor normaal woon-werkverkeer.

De Z400 is superveelzijdig. Eerst vlot door de stad, dan vloeiend kronkelbaantjes afwerken met veel bochtensnelheid.

Op de bochtige baantjes van Lloret de Mar komen de RS10’s goed van pas, want de voorrijder houdt het tempo hoog en dan besef je meteen dat deze 400 niet meer het brave kwartliter opstapper van weleer is. Toegegeven, de 300’s waren ook al dolle pret als je de toerenteller constant tegen het rood hield, maar op de 400 is het allemaal nog een stuk volwassener door een extra portie koppel onderin. Verwacht nu niet dat deze middenklasser de stenen uit de grond trekt, al heb je voortaan wel serieuze acceleraties en snelheden gekoppeld aan een pluimgewicht met een erg vlot stuurkarakter.

Slow hand

Het enkele schijfremmetje volstaat ruim en enkel bij erg bruuske remacties schiet het ABS in werking.

De Z400 nodigt uit om je eigen limieten te verleggen en daarbij ook de grenzen van de motor zelf te gaan opzoeken. Het wat ons daarbij opvalt is dat het ABS-systeem op de enkele remschijf een soepele hand vraagt. Ga je te bruusk in de remmen, dan schiet je een paar meter door met een flink ei in de broek. Het is duidelijk dat deze motor (zeker op de kleverige Bridgestones) een stuk meer aankan, maar ja, het blijft uiteindelijk wel een motor die ook toegankelijk moet blijven voor minder ervaren piloten. En die krijgen meteen heel veel vertrouwen van de comfortabele vering. Het sturen gaat erg vlot en oneffenheden worden probleemloos weggefilterd. Staar je dus niet blind op de telescoopvork, want de prestaties zijn simpelweg goed.

“Het zou me niets verbazen als dit de motor is waarmee veel opstappers hun eerste knietje aan de grond rijden.”

Knietjes leggen, niemand zeggen…

Gaat het tempo weer de lucht in, dan merken we dat de grondspeling erg ruim is en dat het zadel meer dan voldoende ruimte biedt om wat rond te bewegen. Het zou me niets verbazen als dit de motor is waarmee veel opstappers hun eerste knietje aan de grond rijden. En hoewel de Kawa er best volwassen uitzien, heb je toch steeds dat gevoel van met een heel lichte en speelse motor onderweg te zijn. Iets wat kleinere, minder vertrouwde piloten zeker kunnen appreciëren bij korte, trage manoeuvres. Daarbij worden ze dan nog eens bijgestaan door een uiterst goed doseerbare slip & assist koppeling die zeker in stadsverkeer van pas komt.

De Afrekening

Kawa’s Z400 is misschien niet de meest opvallende verschijning en van zijn prestaties krijg je ook geen knikkende knietjes, al blinkt hij vooral uit door zijn allround karakter. Voor zijn prijs krijg je een sterk pakket met een uitdagend motorblokje en flitsend stuurgedrag. A2-rijders of pilote(n)(s) met een klein postuur zijn hier zeker aan het goede adres, ongeacht of je nu sportief bochtjes wil gaan pikken, vlot door het stadsverkeer moet, dan wel verder op reis vertrekt. Ik zou zeggen: vergeet al die twijfelachtige 2dehands 600cc’tjes en kies een lichtere motor die zo mogelijk nog meer rijplezier biedt.

Technische fiche
Kawasaki Z400
Motor: 
399cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Max. vermogen: 45 pk/11.000 o.p.m.
Max. koppel: 38 Nm/10.000 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Stalen diamantframe
Voorvering: Telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 120 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: 310 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem: 220 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 110/70-17 / 150/60-17
Rijklaargewicht: 167 kg
Zithoogte: 785 mm
Tankinhoud: 14 l.
Kleuren: Lime Green, Candy Cardinal Red
Prijs België: € 5.399,00
Prijs Nederland: € 5.999,00

Kawasaki houdt vast aan het 'Less is more'-credo, maar in dit geval is 100cc extra exàct de boost die dit model nodig had om op te komen als volwaardige middenklasser.
maxxFactor
73
rijplezier
88
gebruiksgemak
85
prijsfactor
77
wheeliemachine
65
bochtmeister
84
pluspunten
Lichtgewicht
Vinnig sturen
Toegankelijk, groot gebruiksgemak
minpunten
Niet voor lange rijders
De echte fun zit nog steeds boven de 8K toeren
De Akra zou verplicht moeten zijn
79
maxxscore