MaxxTest: Kawasaki Ninja 650

Alledaagse held

De Ninja 650 krijgt voor 2020 een facelift. Dat betekent voor motorjournalisten zoals mezelf normaal enkele dagen zuipen en zonnen aan de Spaanse costa’s op kosten van Kawasaki. Corona stak er helaas een stokje voor, waardoor we de Ninja meteen konden uitproberen op eigen bodem.

Perspresentaties zijn in de eerste plek een excuus om thuis weg te geraken van je vrouw en alcohol te drinken op andermans kosten. Je snapt m’n ontgoocheling toen ik hoorde dat de perspresentatie van de Ninja 650 geannuleerd werd, maar dat veranderde snel. De PR-jongens van Kawa stelden immers zo’n Ninja ter beschikking in België. Gesloten grenzen en een internationaal reisverbod zijn jammer, al was er gelukkig ook goed nieuws: De hele wereldeconomie lag plat. Iedereen moest in zijn kot blijven, auto’s in hun garage en dus was er eindelijk vrije baan voor motorjournalisten zoals yours truly. Wat is er immers ‘essentiëler’ dan het uittesten van motorfietsen? 

Chick magnet

Alsof het allemaal niet volstond, kregen we een mini-oliecrisis en daardoor ook de laagste benzineprijzen in tijden. Combineer dat met het gekende lage verbruik (vlotjes 4,5km/100km) van Kawasaki’s tweecilinder en dan kan je wel raden dat de Nederlandse journalisten lovend zijn. Niet onterecht, want de eerste indruk van de Kawa is goed. Net zoals zijn voorganger houdt hij er een erg sportief lijnenspel op na dat eens zo mooi is in de kleurstelling van het Kawasaki Racing Team. LED-verlichting, een kleuren-TFT dashboard en een mooie afwerking zorgen ervoor dat de looks zeker op afspraak zijn. De supersport-uitstraling staat wel in contrast met de verhoogde clip-ons, lage zadelhoogte en ruime kniehoek, want hierdoor is de motor veel comfortabel dan je van een sporter verwacht. Daarbij komt nog een toegankelijke duo-zit en dat maakt van de Ninja 650 alvast de ideale motor om grieten op te pikken die het verschil niet zien tussen een middenklasse opstapper en een ZX-6R.

Wishful thinking

Dat verschil wordt uiteraard duidelijk zodra je 68pk en 64Nm sterke tweecilinder start. De Euro4-norm zorgt naast een lagere CO2-uitstoot jammer genoeg ook voor een preutse uitlaatsound. Hier wordt binnenkort hopelijk paal en perk aan gesteld nu de coronacrisis heeft aangetoond dat het verkeer amper een impact heeft op de luchtkwaliteit. Wishful thinking, ongetwijfeld. Maar om terug ter zake te komen, kan ik getuigen dat het geluid iets dieper en luider wordt als je de korte, onderliggende einddemper demonteert. Of wanneer hij eraf valt na een ongelukkig voorval met een slecht aangegeven en veel te hoge snelheidsdrempel in de haven van Antwerpen.

Premium is now free

Met 68 pk voor een rijklaar gewicht van 193 kilo moet je geen waanzinnige prestaties verwachten, al trekt de Ninja door het hoge koppel bij lage toeren nog steeds even vlot en soepel als een veertienjarig katholiek schooljongetje op de derde dag van gratis pornhub premium. De versnellingsbak schakelt vloeiend en precies, de koppeling voelt licht aan en ook de gasrespons is goed doseerbaar. Ideaal pretspul voor (her)opstappers die het niet op een ouwe fiets willen leren, maar liever veel kilometers maken op een jonge. Een credo dat trouwens ook veel ervaren mensen in de motorsector ter harte nemen door iedere paar jaar hun bedrijfsmotor en secretaresse in te ruilen.

Met een rijwielgedeelte dat kwieker van kant wisselt dan een Belgische politicus van standpunt houdt de 650 het goed uit in de bochten. Het lichte stuurgedrag en een strakke baanligging doen de Ninja uitblinken op kronkelende parcours, tot in die mate dat je krachtigere, zwaardere bakken als pakweg een BMW R 1250 RT probleemloos naar huis rijdt. Jammer genoeg is het aantal stuurwegen in de Benelux net iets dunner gezaaid dan aan de Spaanse costa’s. Wanneer de Beemer me op het eerstvolgende rechtstuk voorbijsnelt, test ik dus liever even de remmen en het ABS uit (uitstekend, voldoende kracht en goed doseerbaar met een instelbaar remhendel voor kleine handjes) waarna ik rechtsomkeer maak voor nog een extra portie bochtjes. Waren alle middenklassers maar zo basic en sympathiek!

Een échte Ninja

Aan toffe tests komt jammer genoeg ook een einde, en nadat de desbetreffende BMW-rijder alsook motoragent (wiens naam ik hier om gerechtelijke redenen niet mag vernoemen) me tijdens een pispauze aanspreekt over ‘onverantwoord gedrag’, ‘vluchtmisdrijf’, ‘spookrijden’, en ‘wildplassen’, kan ik enkel concluderen dat een hoge MaxxScore hier wel op zijn plaats is.

De 2020 Ninja 650 wordt een fractie duurder dan zijn voorganger en daarvoor krijg je strakkere looks, een mooier dashboard en LED-verlichting. De basis blijft nog steeds hetzelfde: een betrouwbare, zuinige en praktische held voor elke dag die ook op motorvakantie pittiger uit de hoek komt dan je zou verwachten. De prijs bedraagt in België 7.699 euro voor een zwart exemplaar en 7.799 voor een witte of eentje in de KRT kleurstelling. Wie reageert op onze FB-pagina kan misschien een deal sluiten voor een exemplaar met lage kilometerstand en lichte gebruiksschade.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

De Ninja 650 is intussen een gevestigde waarde als de meest veelzijdige Ninja met goede toer- én sportkwaliteiten.
maxxFactor
76
rijplezier
82
gebruiksgemak
85
prijsfactor
77
wheeliemachine
69
bochtmeister
74
Pluspunten
Comfortabel
Gemakkelijk op alle gebied
Mooie extra's voor 2020 met LED's en dashboard
Minpunten
Iets meer power is welkom
Standaardrubber werd niet toevallig gewisseld voor de test
Uitlaatsound is wel heel tam
77
maxxscore