MaxxTest: Kawasaki Versys SE

Ik heb de Kawasaki Versys altijd een vreemde vogel gevonden. Dat had enerzijds te maken met de aparte looks, maar anderzijds vroeg ik me af welke Japanner zo gek was om een dikke, hoge viercilinder in een hoogpoter te ploffen? En toch…het aparte recept klinkt als de ideale oplossing voor Belgisch asfalt. Tijd om het uit te zoeken met een testrit op eigen bodem.

Tekst & Foto’s: Thomas Vanoutryve & Arno Jaspers

De Versys is een vaste waarde in het Kawasaki gamma. Wat ooit het leven zag als een ietwat vreemde viercilinder op hoge poten, is nu een sterkhouder tussen de toermotoren die is uitgerust met alle moderne snufjes die je maar kan voorstellen. Met de Versys 300-X als kleine allroad, de Versys 650 als opstapper/woon-werkfiets en de 1000 SE als hyperuitgeruste toermotor hebben motorreizigers een uitgebreide keuze. Je kan je zelfs afvragen of er niet té veel keuze is want ook de Ninja 1000SX en H2SX vissen in dezelfde vijver.

Het verschil zit hem dus in het comfort en niet onbelangrijk: de uitstraling. Anno 2020 zijn oldschool toermotoren simpelweg niet cool meer – zoek maar eens een toerrijder onder de 50 (zonder blauwe lampjes of strepen). Met behulp van wat vindingrijke marketeers werden ze compleet vervangen door hoogpoters. Die bieden met hun lange veerwegen vaak meer veercomfort, al is de bescherming tegen de elementen uiteraard anders dan met een brede voorkuip + windscherm. Maar genoeg veralgemening, hoe rijdt zo’n Versys nu?

Van een motor die letterlijk ‘Versatile System’ heet, mag je veel verwachten. Met behulp van de Road, Rain en Race (jawel, op een toerfiets) rijmodi kan je de motormapping en semi-actieve elektronische vering afstellen en dat doe je via een erg uitgebreid dashboard. Wie de eerste keer op de Versys 1000 SE stapt, rekt best een paar minuutjes uit om vertrouw te geraken met deze cockpit. De bediening is erg eenvoudig met makkelijke menu’s en handige stuurknoppen, al is het in het begin uiteraard wel even wennen. Dan bedoel ik vooral dat er superveel info in het dashboard steekt en dat je even op zoek moet naar de display-optie die je het meeste aanstaat. Bijna alles is te personaliseren en daarbij krijg je naast de gebruikelijke snelheid, toerental en tripmeters ook zicht op leuke gadgets zoals een hellingshoekmeter. Om nog niet te beginnen over de Rideology app die alle motorgegevens en GPS-data ook overbrengt naar je smartphone.

Een inspectierondje rond de motor volstaat om te zien dat Kawa all out ging. Bedenk een elektronische optie en de kans is groot dat deze Versys ze heeft, om niet te beginnen over de afwerking. Kawa’s gifgroene glinsterlak is een streling voor het oog die mooi afsteekt tegen de subtielere matzwarte stukken. We vinden bvb. geen Öhlins, of Brembo naamkaartjes terug op deze motor en toch ziet alles ziet er hoogwaardig afgewerkt en degelijk uit. Wat niet wegneemt dat we het toch even over de olifant in de kamer moeten hebben.

Zeg wat je wil, maar de snoet van de Kawa is…op zijn lichts gezegd ‘speciaal’. Dat ligt niet aan de LED-lampen, de kleur, het windscherm, of de voorvork, het gaat puur om het design. Sowieso is het niet gemakkelijk om het ontwerp van een pure sportmotor te vertalen naar een hoogpoter – enkel op de laatste Aprilia Caponord was het unaniem geslaagd – maar vooral de ‘giftanden’ onder de koplampen doen de wenkbrauwen fronsen. Is het een vogelbek à la GS? Of eerder iets aerodynamisch? Joost mag het weten, maar het toont op z’n lichts gezegd wat vreemd. Net zoals de vorm van de koffers achteraan trouwens, die gelukkig wel heel praktisch zijn (alles te openen met 1 sleutel) en waarin je moeiteloos een integraalhelm opbergt.

Eens we achter het stuur kruipen is het zicht wel fenomenaal met een moderne cockpit, verstelbaar windscherm, breed stuur met handkappen en een breed uitbouwende tank die comfortabel tussen de knieën valt. De Versys is een hoge motor die tankzij z’n viercilinder-in-lijn met een volle tank topzwaar aanvoelt. Zeker bij het manoeuvreren of snel overgooien voel je dat, we zijn tenslotte onderweg met meer dan 250 rijklare kilo’s. Toch kunnen we het voor een stuk door de vingers zien omwille van de perfecte ergonomie en het hoge rijcomfort. Yup, zelfs na 800km bollen, stappen we fris en fruitig af.

Dat ligt overigens niet enkel aan de ruime zithouding of het goede zadel. Met het windscherm in de hoogste stand is je helm quasi turbulentievrij en dus ook erg stil. De bescherming tegen de elementen valt beter mee dan verwacht want ook de benen en voeten blijven redelijk droog tijdens een fikse regenbui. Enkel de voorarmen vangen wat water. Met de cruise-control erbij is het dus echt wel luxueus rijden ongeacht de weersomstandigheden of een saai traject. Niet in het minst door de zeemzoete draaicultuur van Kawasaki’s viercilinder. Dan spreken we trouwens over de Road-setting, die we afwisselen met Sport en Race zodra we bij de bochtjes komen.

Hoewel de Versys erg imposant lijkt, is er aan controle geen gebrek. De remmen zijn zeer krachtig en goed te doseren met een ABS voor noodgevallen. Ook het gashendel is erg precies, zeker in de Race stand, waarbij nog eens een verslavende quickshifter komt. Voor het afschakelen in lage toeren nemen we soms de koppeling erbij voor wat extra controle, al is zo’n quickshifter dus ook op een toermotor een mooie meerwaarde. Net zoals de elektronische vering die het hele stuurkarakter van de motor een stuk vinniger maakt in de sportievere modi. Het verschil tussen Road en Race zit dus vooral in de tractiecontrole die redelijk snel tussenkomt in de eerste stand.

Hoe meer kilometers we maken, hoe meer de Versys ons kan bekoren met z’n combinatie van uitrusting, comfort en toch sportieve motorkarakter. We voelen uiteraard dat we niet met een lichtgewicht onderweg zijn, maar de motor geeft heel veel vertrouwen en aan power is er nooit een gebrek.

Na enkele daagjes sportief toeren, kunnen we enkel maar concluderen dat de Versys een geheimtip blijft. Deze motor is zo goed uitgerust, zo praktisch en tegelijkertijd erg sportief, dat hij met de kilometer beter bevalt. Voor de vanafprijs van 16.999 euro (en amper 13.899 voor de gewone Tourer, zonder elektronische vering) krijg je bij Kawa een pakket met een uitrusting waar de concurrentie maar van kan dromen. Alleen dat snoetje blijft een kwestie van smaak…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

Technische fiche
Kawasaki Versys 1000 SE

Motor: 1.043cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Max. vermogen: 120 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel: 102 Nm/7.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak met quick shifter up/down, ketting
Frame: stalen dubbelbuisframe
Voorvering: 43 mm USD, volledig elektronisch instelbaar, 150 mm veerweg 
Achtervering: monoshock, volledig elektronisch instelbaar, 152 mm veerweg 
Voorrem: 310 mm schijfremmen met radiale vierzuigerremklauwen
Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 180/55-17
Rijklaargewicht: 250kg (standaarduitvoering, geen accessoires)
Zithoogte: 840 mm
Tankinhoud: 21 l.
Kleuren: Emerald Blazed Green / Pearl Storm Gray (SE), Metallic Flat Spark Black / Pearl Flat Stardust White (SE)
Gewone uitvoering verkrijgbaar in Pearl Flat Stardust White / Metallic Flat Spark Black, Candy Steel Furnace Orange / Metallic Spark Black
Prijs België: €  16.999,00 (Vanaf €13.899,00 voor de gewone Tourer uitvoering)
Prijs Nederland: € 17.999,00 (Vanaf €14.999,00 voor de gewone uitvoering)

De Versys is bovenal een mooi afgewerkte, goed uitgeruste toermotor die toevallig ook lange veerwegen heeft.
MaxxFactor
69
Rijplezier
75
Gebruiksgemak
89
Prijsfactor
82
Wheeliemachine
65
Bochtmeister
68
Pluspunten
Prijs/Kwaliteitsverhouding
Rustig cruisen in lage toeren, knallen in hoge toeren
Algemeen rijcomfort
Minpunten
Handmatig instellen van het windscherm, onmogelijk tijdens het rijden
De combinatie gewicht + een relatief hoog zwaartepunt
Love it or hate it design
75
maxxscore